Brann(bil)salg:Denne guttedrømmen blir din for en «rimelig» penge

Artikkelen fortsetter under annonsen

En real veteran, med blålys og 20 meter stige. Prisen kan få det til å brenne i lommene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her snakker vi. En 1963 Dogde D 500. Rød og hvit, med en stige på. Blålys og sirene på taket. Plass til seks, og har bare gått 34.954 kilometer. Pris: 49.000.

Her snakker vi om brann(bil)salg.

Bilen er en veteran, dermed blir den billig å registrere. Og stigen, den hjelper deg opp til nye høyder. 24 meter. Det skulle være nok til å redde en katt eller to ut av et tre. Vanntanken rommer ikke mindre enn 800 liter. Blir resten av sommerhalvåret som fjoråret, kommer det godt med når ungene skal kjøles ned eller blomstrene trenger vann.

Bilen står i Tønsberg, og det er Vestfold Interkommunale Brannvesen (VIB) som selger bilen. Den var i beredskap i 15 år i Tønsberg fra 1963. Så ble den reserve på laget fram til 1999.

Ifølge annonsen på Finn, er bilen helt original. Den selges som den står, for å si det sånn. Men den har alltid stått i en oppvarmet garasje, og slikt gjør biler glad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette ga hintet om bomstasjon på balkongen

Noen feil og mangler

Men det er ikke sikkert at det er så lurt å sette seg bak rattet og kjøre avgårde, for ifølge annonsen må bremsene repareres, bremsekraftforsterker er defekt, den lekker hydraulikkolje fra to av støttebeina og setetrekket, er som du ser på bildet, defekt.

– Den kan ikke kjøres, den må ha kjærlighet og omtanke og nye bremsepumper først. Men styringen fungerer. Det handler om at den har stått i 15 år, sier Trygve Ellefsen i VIB-veteranene til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Veteranene rår over i alt seks biler, inkludert denne Dodgen. Ellefsen forteller at i Horten står en helt identisk bil som denne, og den er ferdig restaurert.

– Hvordan er bilen å kjøre?

– Det er god bil å kjøre. Det er en V8er og går som ei kule. Ikke er den overtung heller. Du må ta i betraktning at det er en 63-modell, så må kjøres deretter. Det er jo ikke en Scania med 800 hestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nei, ikke 800, men 204 hk.

– Hva med kilometeren, den er jo veldig lav. Er dere sikker på at kilometertelleren ikke bare har nullet seg?

– Ja. Det er vi sikre på, og vi garanterer for kilometerne. Før i tiden var de ute og kjørte en gang i uken, og så satte dem den inn igjen. Eller var bilene bare ute når det var utrykning.

Med blålys

En grom bil. Og VIB selger bilen med blålys og sirene, får ABC Nyheter opplyst, men det kan være at biltilsynet tar disse av. Avhengig av hvem som kjøper bilen. For med mindre man er tilknyttet redningspersonell - vel - så får du ikke lov til å bruke lysene.

Ifølge brannvesenet i Vestfold så har interessen vært enorm. Og etter det ABC Nyheter forstår, er det ingen vits i å prute, for to bud er kommet inn. Og går alt som det skal, er bilen solgt allerede innen neste uke er slutt. De to budene inneholder også en beskrivelse for hvordan bilen skal leve videre. Dette er viktig.

Skulle ikke budet nå opp, og suget etter en egen brannbil i garasjen fortsatt er stort? På Finn ligger det minst fem andre brannbiler til salgs. Deriblant en god gammel internasjonal fra det herrens år 1967.