– Kommunevalget 2019 blir avgjørende for bompenge-Norge

Fra 1. juni 2019 blir det et helt nytt bompengesystem i Oslo. Innkrevingen av bompenger fordeles på tre bomringer med totalt 83 bomstasjoner. Elisabeth Bergskaug er aktuell med Bompengeboka.
Fra 1. juni 2019 blir det et helt nytt bompengesystem i Oslo. Innkrevingen av bompenger fordeles på tre bomringer med totalt 83 bomstasjoner. Elisabeth Bergskaug er aktuell med Bompengeboka. Foto: Eigil Korsager (portrett) / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bompenger har allerede blitt en av de store valgkampsakene. – Det er spennende tider, sier journalist og forfatter Elisabeth Bergskaug, som er aktuell med «Bompengeboka». 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bompenger er et brennhett tema. Den store motstanden mot bompenger har det siste året ført til demonstrasjoner, aksjoner, hærverk og trusler mot politikere og deres familie.

Les utdrag fra boken: Bergen: Norge får sin første bomring

Journalist i ABC Nyheter Elisabeth Bergskaug er aktuell med Bompengeboka - politikk, sirkus og motstand. Foto: Vigmostad Bjørke
Journalist i ABC Nyheter Elisabeth Bergskaug er aktuell med Bompengeboka - politikk, sirkus og motstand. Foto: Vigmostad Bjørke

I flere kommuner og byer har det blitt opprettet egne bompengelister til kommunevalget i høst. Flere undersøkelser, blant annet en som ble gjennomført på vegne av ABC Nyheter, viser at mange vurdere å gi sin stemme til et bompengeparti.

Og helt nylig har det blitt innført 52 nye bomstasjoner i Oslo.

– Kommunevalget 2019 blir avgjørende for hvordan bompenge-Norge blir seende ut i fremtiden. For det har blitt en av de store valgkampsakene – det ser vi tydelig allerede, sier Elisabeth Bergskaug som er samferdselsjournalist i ABC Nyheter og forfatter av den ferske «Bompengeboka» som gis ut av forlaget Vigmostad & Bjørke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Boka med undertittelen «Politikk, sirkus og motstand», lover å gi leseren full oversikt over bompengesystemet i dag og om hvordan det fungerer. Den gir også en historisk gjennomgang av bompenger i Norge; fra én enkelt bomstasjon utenfor Drammen i 1975 til hele 83 stasjoner i Oslo-området alene, og nærmere 300 på landsbasis.

God oversikt

Bergskaug forteller at hun i arbeidet med boka har hentet mye data fra Statens vegvesen.

– Vegvesenet har god oversikt over alle bomstasjoner og kommer med en årsrapport hvert år som viser alle stasjoner, hva de koster, hvor lenge de skal stå der og slike ting.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forfatteren har også intervjuet rundt ti personer som på ulikt vis er engasjert i bompengeproblematikken.

– I tillegg har jeg lest det jeg liker å kalle samferdselsbibelen, nemlig boka «Norsk vegpolitikk etter 1960 – stykkevis og delt?» av Knut Boge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den er gigantisk og gir en grundig innføring i det som har skjedd frem til den ble utgitt i 2005.

– Har du lært mye av å skrive denne boka?

– Ja! Jeg kunne litt om bompenger fra før, nå kan jeg veldig mye om bompenger og jeg vet mye om hvordan norsk samferdselspolitikk fungerer. Ikke minst har jeg lært mye om fordelene og ulempene ved bompenger.

Les også: Siv Jensen kaller inn til krisemøte om bompenger

– Vil vise nyanser

– Har du selv tatt standpunkt i saken?

– I boka prøver jeg ikke å ta et standpunkt, men heller vise nyansene, svarer Bergskaug og fortsetter:

– Bompenger er et effektivt virkemiddel for å få ned trafikkmengden, bedre luften lokalt i byene og for å få ned mengden klimagassutslipp. Der er forskningen ganske tydelig. Det er noe store byer kan tjene på: bedre helse og mindre kø og rushtrafikk. I tillegg får man hentet inn penger til store veiprosjekter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Samtidig er det en ekstra avgift som kommer på toppen av skatten vi allerede betaler, og det er en del som synes det er en vanskelig avgift å akseptere.

Bergskaug som i disse dager sykler Norge på langs på el-sykkel i prosjektet «To på strømmen», gleder seg til å følge bompengesaken videre.

– Det er spennende tider. Og jeg som journalist er jeg spent på å følge utviklingen videre, sier hun.