Nye regler for vogntog trolig klare til neste sesong

<p>Vogntog som har problemer på norske veier, er slett ikke noe uvanlig syn. Her er ett eksempel, fra tidligere i vinter. Foto: Statens vegvesen.</p>
Vogntog som har problemer på norske veier, er slett ikke noe uvanlig syn. Her er ett eksempel, fra tidligere i vinter. Foto: Statens vegvesen.

Rødt ønsket hastebehandling, men Stortinget får neppe diskutert innstilling før i midten av april. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GARDERMOEN (ABC Nyheter): Tidligere denne uken omtalte ABC Nyheter Rødt-leder Bjørnar Moxnes' representantforslag for å få strengere kontroller av vogntog på norske grenser.

Moxnes ønsker også at Stortinget skal opprettholde loven og gå bort fra den midlertidige tillatelsen til såkalt kabotasje-kjøring. Det innebærer at utenlandske sjåfører kan kjøre gods mellom to steder i Norge. Noe loven i utgangspunktet forbyr, men som det som følge av EØS-avtalen er blitt åpnet for.

Moxnes ønsker å få gjennom:

1. Stortinget ber regjeringen innføre nødvendig døgnkontinuerlig kontroll av vogntog på grenseoverganger i Norge, uten at det går på bekostning av innenlands kontroller.

2. Stortinget ber regjeringen, med henvisning til artikkel 10 i EU-forordningen 1072/2009, ESA, om straks å innføre midlertidig opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert godstransport i Norge.

3. Stortinget ber regjeringen gjennomgå og fremme forslag om forbedringer før ordningen med kabotasje etter regelverket må gjeninnføres.

4. Stortinget ber regjeringen gjennomgå straffe-/sanksjonsrammene for yrkestransportsektoren og vurdere om det er strengt nok, og komme tilbake til Stortinget med saken.

– Det haster å få på plass tiltak mot farlige vogntog nå, for selv om solen titter fram i Oslo, er det fortsatt vinter lenger nord. Dessuten er det først nå da snøen tidvis smelter om dagen, og blir til is om natten - at det virkelig er fare på ferde, sier Moxnes til ABC Nyheter.

Han ba om å få forslaget hastebehandlet siden det etter hvert varmere været på dagtid, og kulden på natten, vil veiene bli isete og enda glattere. Det fikk han ikke støtte til.

Onsdag behandlet transportkomiteen på Stortinget Moxnes forslag. En enstemmig komité vedtok at forslaget skal behandles ordinært.

Bransjen roper: Vegvesenet vil ha strengere regelverk for vogntog

Godt med fokus

Høyres Jonny Finstad er saksordfører i behandlingen av Moxnes' forslag. Som politiker fra Lofoten, ba ham om å få rollen, forteller han ABC Nyheter når vi møter ham på Høyres landsmøte på Gardermoen.

– Sesongen er på hell. Dermed haster det ikke like mye, sier han.

Komiteen har til mål om å avgi sin innstilling 9. april. Deretter skal innstillingen diskuteres i stortingssalen.

Må få tiltak på plass: Moxnes: – Haster med tiltak mot farlige vogntog

(Saken fortsetter under)

Jonny Finstad forventer at nye strengere regler for vogntog og dekk er på plass før snøen ligger på veien. Foto: Martin Huseby Jensen
Jonny Finstad forventer at nye strengere regler for vogntog og dekk er på plass før snøen ligger på veien. Foto: Martin Huseby Jensen

Finstad sier at det er tverrpolitisk enighet om å finne tiltak som kan fungere. Men det er uenighet om tiltakene og om deler av innholdet i forslaget fra Moxnes.

– Jeg er veldig glad for at forslaget er fremmet, og at det kommer til komiteen. Det er viktig at problemstillingen med dårlig skodde vogntog på norske vinterveier løftes til behandling og får større fokus.

Finstad forteller at han er full av beundring for moren til 22 år gamle Charlie Dan Lind, Ramona Lind, som for en uke siden fikk beskjed om at hennes sønn trolig aldri vil våkne igjen. Den unge mannen ble offer for en trailer som fikk sleng og traff bilen hans i starten av året.

Høyrepolitikeren mener at Ramona Lind gjennom å tale sønnens sak har bidratt til gi temaet et fokus det tidligere ikke har hatt.

Trenger strengere straff: NAF: Folk vil ha kraftigere lut mot farlige vogntog

Nye regler

Finstad mener det er sannsynlig at nye, strengere regler er på plass før vinterføret er det. EU, sier han, stiller fra 1. januar neste år strengere krav til sjåføren. I tillegg har samferdselsministeren stilt strengere krav til dekk.

Hva angår forslaget om å hindre kabotasje, tror Finstad det er vanskelig.

– Vi må forholde oss til regelverket, men vi liker selvsagt ikke at det begås ulovligheter i bransjen. Vi ønsker et strengere regime, men vi må forholde oss til EØS, sier han.

Statsråden tar tak: Jon Georg Dale lover strakstiltak for å hindre flere vogntog-ulykker i nord

Farlige: Utenlandske vogntog har høyere risiko for ulykker – yrkessjåfører ikke overrasket

Personvernpolicy