Nye regler gir prishopp på EU-kontroll

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye regler gir mer treffsikre og grundigere EU-kontroller, ifølge NAF. – Baksiden av medaljen er at det blir dyrere for bileierne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forrige uke ble det innført nye regler for periodisk kjøretøykontroll (PKK), eller EU-kontroll som det også kalles.

De største endringene for bileierne er økt fleksibilitet for når kontrollen skal gjennomføres, så lenge det skjer før fristen man har fått.

På verkstedsiden er det imidlertid noen større endringer, som til syvende og sist også vil merkes av bileierne.

Nye krav betyr nemlig større kostnader for de som skal gjennomføre kontrollene. Det igjen betyr økt pris for forbrukerne.

På forhånd skrev flere medier at prisen for periodisk kjøretøykontroll kunne øke med oppimot det dobbelte. ABC Nyheter har hørt med noen store bilverkstedkjeder om hvilket prisnivå de legger seg på.

Aktuelt: Nye regler for EU-kontrollen – igjen

NAF: 295 kroner dyrere for medlemmer, 365 kroner for andre

– Fordelen med de nye reglene at man får mer trafikksikre, grundigere og mer ensartede kontroller, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Baksiden av medaljen er da at EU-kontrollen blir dyrere. De fleste aktørene har satt opp prisen med noen hundrelapper, fortsetter han.

NAF innførte ny pris for EU-kontroll fredag. For NAF-medlemmer øker prisene fra 800 kroner til 1095 kroner inkludert moms (37 prosent økning).

For andre øker prisen fra 930 kroner til 1295 kroner inkludert moms (39 prosent økning).

Les også: Når denne lyser, blir ikke bilen godkjent

Mekonomen og Mekopartner: Cirka 40 prosent prisøkning

Mekonomen AS som står bak verkstedkjedene MekoPartner og Mekonomen Bilverksted, anbefaler også sine verksteder å skru opp prisen med rundt 40 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når vi ser på økte kostnader i forbindelse med nye myndighetskrav og tiden som brukes per kontroll, har vi kommet med en ny anbefalt minstepris til verkstedene i våre kjeder, sier salgssjef Bjørn Skogstad i Mekonomen AS til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forteller at de anbefaler at minsteprisen øker til 1095 kroner pluss moms, noe som er en økning på rundt 40 prosent fra dagens nivå.

– Det ser ut som at våre kalkyler er ganske riktig, da vi ser at andre aktører i markedet også ligger på en økning på cirka 40 prosent, legger Skogstad til.

Skogstad understreker at det bli opp til hvert verksted å vurdere hvilken pris de skal ta for å gjennomføre en periodisk kjøretøykontroll.

– Vi har ikke myndighet til å bestemme hvilken pris de skal ta. Men vi mener at dette er riktig pris når man ser på forbruk av tid og økte kostnader til PKK-utstyr og -opplæring.

Les også: Takboks på elbilen? Da bruker den mye mer strøm

Snap Drive: Prisen skal opp

Administrerende direktør i Snap Drive, Morten Harsem, forteller at de også kommer til å sette opp prisene.

– Vi kommer til å endre prisene i ledermøte på onsdag. Da setter vi en ny pris som gjelder for alle Snap Drive-verksteder, sier han til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Prisen kommer til å gå opp på grunn av at de nye reglene gir betydelig mer kostnader blant annet til opplæring og som følge av at kontrollene skal gjennomføres ifølge nye retningslinjer, fortsetter Harsem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ekstrautgifter på opptil 25.000 kroner per verksted

Nils Sødal i NAF forklarer at en de viktigste endringene som gir høyere kostnader for verkstedene og dermed høyere pris for bileierne, er at alle som skal utføre slike kontroller må gjennom en opplæring og bli personlig sertifisert for å gjennomføre periodiske kjøretøykontroller.

– I tillegg stilles det krav til verkstedutstyr, som kan være en kostbar investering for de verkstedene som skal gjennomføre slike kontroller. Og den nye kontrollforskriften er mer omfattende, sier Sødal.

Salgssjef Bjørn Skogstad i Mekonomen forklarer at de har beregnet at kravet om sertifisering for å utføre periodisk kjøretøykontroll og nye utstyrskrav, årlig påfører ekstra utgifter for verkstedene på 18.000 til 25.000 kroner.

– I tillegg har vi sett på tiden en slik kontroll tar, hvor mange punkter som skal sjekkes på de forskjellige bilene og slike ting, sier Skogstad til ABC Nyheter.

Les også: NAF advarer: Flere takbokser er livsfarlige i bruk