Reagerer på manglende belysning i flere tunneler

Illustrasjonsfoto: AP Photo/Dita Alangkara
Illustrasjonsfoto: AP Photo/Dita Alangkara
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv med krav om at tunneler over 100 meter skal ha lys, er det fortsatt flere som ikke har det. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

På norske hovedveier er det tolv tunneler på over hundre meter uten belysning, ifølge Statens vegvesen. Og slik er det fremdeles, selv om det i 2004 ble vedtatt at tunneler på denne lengden må være belyste. Saken ble først omtalt av NRK.

– Folk tenker gjerne at de fleste ulykker skjer på åpen vei, men når det først skjer en ulykke i en tunnel, pleier de å være alvorlige. Det er tunnelulykkene vi har sett de siste årene gode eksempler på. Derfor er det viktig med god belysning, sier Knut Olav Røssland Nestås, distriktsleder for Trygg Trafikk Hordaland, til NRK.

Ni av tunnelene befinner seg i Rogaland, to i Hordaland, og en siste på grensen mellom de to fylkene.

Folk har flere ganger henvendt seg til Nestås med misnøye over de ubelyste tunnelene. I stedet for å få innsatt lys, er fartsgrensen i noen av tunnelene nedjustert. Nestås oppfordrer kjørende om å holde den.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Unngå forbikjøringer, hold fartsgrensa og bruk de lysene du har. Mange nye biler har god belysning, og det handler om å være obs på å bruke de forskjellige lysene, sier han til NRK.

Arne Jørgensen i Statens Vegvesen opplyser NRK om at kravet fra 2004 ikke har tilbakevirkende kraft og at belysning av tunnelene er noe regionen selv avgjør. Derfor stilles ikke dette kravet til tunnelene som ble bygget før 2004.