Bompengeinntektene rett til værs: I år betaler vi 13 milliarder kroner

Norge har fått flere bomstasjoner de siste 12 årene. Samtidig har takstene økt i enkelte av de eksisterende bomstasjonene. Et eksempel er bomringen i Oslo.
Norge har fått flere bomstasjoner de siste 12 årene. Samtidig har takstene økt i enkelte av de eksisterende bomstasjonene. Et eksempel er bomringen i Oslo. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Det viser prognoser fra Statens vegvesen. – Aldri før har økningen vært så stor fra et år til et annet, påpeker leder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Først i januar i år var bompengetallene for 2017 klare. Resultatet er at staten fikk inn enda mer inntekt fra bompenger enn det var spådd på forhånd: 10,4 milliarder kroner.

Inntektene fra 2018 er ventet å lande på 11,5 milliarder. I år skal vi betale rekordhøye 13 milliarder kroner i bompenger, ifølge Statens vegvesens prognoser.

Det betyr at hver enkelt bilist i snitt skal betale 5200 kroner i bompenger i løpet av året, ifølge bladet Motors regnestykke. De har tidligere omtalt Statens vegvesens ferske årsrapport for bompengeåret 2017.

Aktuelt: Hva er det med bompenger som gjør folk så forbanna?

4,5 milliarder mer med Frp i regjering

Før Stortingsvalget i 2013 tok partileder Siv Jensen (Frp) kraftig til orde for å bygge veier uten å ta inn bompenger, og istedenfor hente de nødvendige midlene fra oljefondet.

Antall bomstasjoner har økt betraktelig fra 2006 til i 2017. Foto: Statens vegvesen
Antall bomstasjoner har økt betraktelig fra 2006 til i 2017. Foto: Statens vegvesen

Men utviklingen har gått i feil retning for anti-bompengepartiet Fremskrittspartiet mens de har sittet i regjering.

Da Frp vant regjeringsmakt i 2013, var den nasjonale bompengeinntekten det året i underkant av 8,5 milliarder. I 2019 øker den altså til 13 milliarder dersom Statens vegvesens prognoser slår til. Det utgjør en økning på rundt 4,5 milliarder kroner i bompenger under Frps regjeringstid.

Ved regjeringsskiftet i 2013 fantes det 170 bomstasjoner i Norge. I 2017 hadde antallet økt til 237. Antall bomprosjekter økte i samme periode fra 58 til 63.

– Hele debatten rundt bompenger fra Frp er lureri. Tallene taler for seg selv. Økningen i bompenger fra 2018 til 2019 blir den største økningen vi har hatt fra et år til et annet, sier leder i Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum, til ABC Nyheter.

Les også: Slik blir det nye bomsystemet i Oslo og Akershus fra juni 2019

Oversikten viser Norges bompengeinntekter for 2017. Foto: Statens vegvesen
Oversikten viser Norges bompengeinntekter for 2017. Foto: Statens vegvesen

– Vedum er ikke troverdig

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) avviser av Fremskrittspartiet og regjeringen driver med lureri.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Foto: Berit Roald / NTB scanpix

– Den eneste som driver med lureri er Trygve Slagsvold Vedum. Han er den eneste politikeren som ikke er ærlig på hva han mener om bompenger. Han sier han er imot det, også stemmer han for. Det som er fint med Vedum er at du vet at uansett hva han sier, så gjør han det motsatte. Det er ikke troverdig i lengden, sier Dale til ABC Nyheter.

Samferdselsministeren påpeker at den store økningen i bompengebelastningen i år skyldes lokale vedtak.

– Både Oslo og Bergen har gjort lokale vedtak om at de ønsker mer bompenger i bypakkene de allerede har. Det er disse økningene som ligger til grunn for Statens vegvesens prognoser. Vi tar ikke initiativ til nye bompengeprosjekt i byene. Slike tiltak må komme lokalt. Vi jobber på spreng for å få ned bompengebelastningen, forsikrer Dale overfor ABC Nyheter.

Aktuelt: Senterpartiet vil ha bompengetak

Nye gjennomslag

Årsrapporten til Statens vegvesen bekrefter at den største veksten i bompengeinnkrevingen i 2019 vil komme i Oslo og Bergen.

– Synes du ikke det er litt påtakelig at bompengeinnkrevingen har økt såpass mye under Frps styre?

– Det er ingen tvil om at enhver Frp-mann gjerne skulle hatt større gjennomslag på bompenger enn det som har vært mulig. Men i den nye regjeringsplattformen får vi nye gjennomslag som Statens vegvesen ikke har tatt hensyn til i forbindelse med prognosene i sin rapport, sier statsråden.

Han trekker fram at regjeringen skal sette av 1 milliard kroner årlig til reduksjon i statlige bompengeavgifter, og at de skal innføre skattefradrag for bompenger.

Ny plattform: Regjeringen lover lavere bompengebelastning - Ap er skeptiske

Vedum: – Dobbelt ille

Trygve Slagsvold Vedum synes det er en merkelig prioritering av regjeringen å innføre fradrag for bompenger istedenfor å øke pendlerfradraget.

– Før Fremskrittspartiet kom i regjering lovet Siv Jensen at de kom til å kutte masse i bompenger dersom de fikk regjeringsmakt. Vi ser at akkurat det motsatte skjer. I tillegg har regjeringen kuttet i pendlerfradraget. I kombinasjon med at bompengene øker blir dette dobbelt ille for de som må reise langt for å komme seg på jobb i landet vårt, og det er mange, sier Vedum.

Partileder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, er ikke nådig i sin kritikk av Frps vinglende bompengepolitikk, som han kaller «lureri». Foto: Axel Nilsson Raftsjø / NPK
Partileder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, er ikke nådig i sin kritikk av Frps vinglende bompengepolitikk, som han kaller «lureri». Foto: Axel Nilsson Raftsjø / NPK

Han kommer ikke med lovnader om kutt i Norges bompengeavgifter, men Senterpartiet ønsker en ny diskusjon rundt finansieringen av de såkalte byvekstpakkene for Norges ni største byområder. Disse pakkene finansieres minst femti prosent av bomringer, og sto for 57,6 prosent av alle bompengeinntektene i 2017.

– Det begynner å bli såpass dyrt for de som bor og kjører bil i og rundt byene at det er vanskelig for folk å få det til å gå opp.

Det partilederen imidlertid kan love, er et mye bedre pendlerfradrag fra 1. dag med Senterpartiet i regjering.

– Det viktigste er at alle som pendler får et høyere fradrag på skatten, og kan spare penger på den måten, sier Vedum.

Senterpartiet vil senke bunnfradraget for pendlere til 15.000 kroner mot dagens 22.000 kroner, slik at denne gruppen får 7000 kroner mer i skattefradrag årlig.

Samleside: Les alle våre saker om bompenger her

Flere kroner direkte til vei

En ting samferdselsminister Jon Georg Dale kan være glad for, er at driftskostnadene for norske bomstasjoner har gått ned. Det betyr at flere av bompengekronene går direkte til vei og kollektiv, istedenfor til administrasjon.
En ting samferdselsminister Jon Georg Dale kan være glad for, er at driftskostnadene for norske bomstasjoner har gått ned. Det betyr at flere av bompengekronene går direkte til vei og kollektiv, istedenfor til administrasjon.

Alt ved Statens vegvesens rapport er ikke bare svart for Frp og regjeringen. Samferdselsminister Dale kan være fornøyd med at driftskostnadene for Norges bompengeprosjekter går ned. Det betyr at flere bompengekroner går direkte til de vei- og kollektivprosjektene de skal finansiere.

Nedgangen i driftskostnader er et resultat av regjeringens bompengereform. Blant annet har 18 bompengeselskaper blitt slått sammen til fem regionale selskaper.

I tillegg senker regjeringen bompengeandelen i nye veiprosjekter til et snitt på 28 prosent, og bevilger mer penger til vei over statsbudsjettet enn den rødgrønne siden har foreslått. På sikt ønsker Dale å få ned bompengeandelen ytterligere. Senterpartiet foreslo i sitt forslag til Nasjonal Transportplan en bompengeandel på 40 prosent i statlige bomprosjekter.

Les også: Hvorfor det er store prisforskjeller mellom bomstasjoner i Norge?

Personvernpolicy