
NOx-reduserende tiltak kan gi dieselbilen nye glansdager

Ny teknologi har redusert utslippene av det skadelige stoffet NOx betraktelig i dieseldrevne lastebiler og busser. Teknologien kan være redningen for private dieselbiler.
Såkalt Selective Catalytic Reduction-teknologi (SCR) kan redusere mengden giftig NOx som slippes ut av dieselbiler betraktelig.
– Det fungerer ved at en katalysator omgjør NOx til N2, som er et ufarlig stoff for oss å puste inn. Prosessen skjer ved at det sprøytes inn en urea-løsning i rensesystemet, sier forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI) Christian Weber til ABC Nyheter.
Urea er et organisk stoff som blant annet kan utvinnes av urin. Flere produsenter lager varianter av det NOx-rensende stoffet, kalt AdBlue.
– Store kjøretøy viser at teknologien fungerer. I tunge biler ser vi at NOx-utslipp går ned med 98 prosent fra såkalt Euro V-motor, som ikke benytter teknologien, til Euro VI-motorer, som gjør det. Da står du igjen med nesten null i NOx-utlsipp, forklarer Weber.
Hver gang slike lastebiler fyller diesel, fyller de på AdBlue samtidig. 43 prosent av alle tunge kjøretøy som passerer bomringen i Oslo har den nye teknologien, ifølge tall fra bomselskapet Fjellinjen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAktuelt: Porsche kutter ut dieselbiler
– Produsentene må gjenvinne tillit
Flere bilprodusenter har varslet NOx-reduserende tiltak i håp om at teknologien kan hjelpe diesel-personbiler til å overleve i markedet.

– Hvis produsentene bestemmer seg for å gjøre dette riktig, har teknologien potensial til å redde dieselbilen. Men det viktigste er at kundene gjenvinner troen på diesel, at de stoler på produsentene igjen, sier Weber.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHan viser til at dieselskandalen i 2015 har svekket flere produsenters tillit betraktelig. Mange bilprodusenter jukset med utslipptester, som viste et lavere utslippnivå fra bilene enn det som var reelt.
I Norge har salget av dieselbiler vært i fritt fall helt siden 2011. Det henger sammen med blant annet økt bevissthet rundt det giftige stoffet NOx som er skadelig å puste inn for mennesker. Dieselbiler genererer mer NOx enn bensinbiler på grunn av høyere trykk og temperatur i motoren. Flere politiske tiltak er iverksatt mot lokal luftforurensning som har svekket dieselbilens posisjon.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: – For noen er diesel en religion
Ikke like gode resultater
TØI-forskeren forteller at de fleste nye personbiler som går på diesel allerede har en form for renseteknologi om bord som skal redusere NOx-utslipp.
Verdens største produsent av AdBlue er det norske selskapet Yara. Ifølge Yara er det cirka 5 millioner personbiler i Europa som bruker AdBlue, melder E24. Selskapet forventer en mangedobling av bruken de neste ti årene.
Foreløpig har man imidlertid ikke sett like gode resultater i redusering av utslipp i personbiler som man har sett i tunge kjøretøy.
– Det er noe nedgang, men ikke like mye, forteller Weber.
Yaras produktsjef for AdBlue, Sigurd Jørgensen, sier til E24 at han tror moderne dieselbiler renset med AdBlue kommer til å være nødvendig i en overgangsfase til nullutslippbiler har tatt over markedet helt.
– Problemet er at dieselbilene bare blir større og større, så miljøgevinsten ved lavere CO2- og NOx-utslipp blir spist opp ved at folk kjøper større biler, mener TØI-forsker Weber.
Les også:
Volkswagen spår rekyl for diesel