Meny

Caravanmessen 2018:

Lykkelig messegeneral: – Nå kan vi ikke bli større

Konrad Sel er daglig leder i selskapet Utstillingsplassen Messer. Caravanmessen er den største selskapet arrangerer. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
For andre år på rad er alle utstillerplassene på Caravanmessen fylt opp. I Norge er det ikke plass til at messen kan vokse mer.

LILLESTRØM (ABC Nyheter): – Arealmessig er vi Norges desidert største, årlige messe. Vi solgte alle utstillerplassene i alle hallene for første gang i fjor. Vi har klart det samme i år. Nå kan vi ikke bli større. Det finnes ikke noen større utstillingshall i Norge enn Norges Varemesse på Lillestrøm, forteller Konrad Sel til ABC Nyheter.

Caravanmessens selvutnevnte messegeneral er i godt humør på åpningsdagen. Natten i forveien har han sovet dårlig fordi han har vært nervøs over besøkstallene. Torsdag ettermiddag er han en lettet mann.

– Før hadde vi en egen messecamp på Hellerudsletta. Det har vi ikke i år. De som overnattet på campen har stått for en stor del av de besøkende. Jeg har fryktet at denne gruppen ikke kom til å møte opp i år. Men i dag virker bra. Overraskende bra. Mye bedre enn fryktet.

Les også:  To etasjer og takterasse: – Her blir du kongen av campingplassen

Fire ganger så stor

Selv om Caravanmessen er Norges største årlige messe i arealbruk, er det ikke Norges best besøkte messe. De årlige besøkstallene har stabilisert seg på 17.000-18.000 i løpet av de fire åpningsdagene.

Siden den spede begynnelsen i Vikingskipet på Hamar i 1996 har messen for bobiler og campingvogner blitt fire ganger så stor. De siste årene har bruken og salget av bobiler økt i Norge. Sel gir messen noe av æren.

– Importører, fabrikker og forhandlere i Norge går sammen om å lage en stor happening for å prøve å øke entusiasmen for campinglivet i Norge. Fabrikkene er her, de snakker med kundene og lytter til hva de vil ha, forklarer han.

(Artikkelen fortsetter under)

Video: Ble med inn i en av Norges dyreste bobiler.

– Mer kresne enn svensker og dansker

Mens salget av bobiler har økt, har campingvognsalget stagnert. Men messegeneralen fra Hedmark merker seg at den negative campingvogntrenden er i ferd med å snu.

– Campingvognsalget har tapt seg de siste årene, men har økt i år. Vi ser at utstillerne som satser på campingvogner lykkes. For oss som driver messen er det fint å få inn barnefamilier og unge til å kjøpe campingvogn, som kan gå over til de dyrere bobilene etter hvert. Vi ser at det er mye interesse for de billigste og minste modellene.

Økt interesse for billig og smått til tross, nordmenn liker å unne seg kvalitet, komfort og litt luksus.

– Norge er annerledes enn Sverige og Danmark. Nordmenn er litt mer kresne. De vil ha kvalitet og flere valgmuligheter. Mens svensker og dansker kanskje kjøper som caravanene står utstilt som de blir presentert, ønsker nordmenn mer tilleggsutstyr, andre fargevalg og lignende.

Les også:  Bli med inn i Norges dyreste bobiler

Medlemsvekst i interesseorganisasjoner

Jørgen Snoen er fagsjef i Norsk Bobil og Caravan Club. Han sier campingturismen er den sterkest voksende turistnæringen i Norge.

Jørgen Snoen er fagsjef i Norsk Bobil og Caravan Club. Han ser at flere og flere barnefamilier som tidligere bare kjøpte campingvogn også kommer inn på bobilmarkedet. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

– Jeg tror det skyldes at mange utlendinger vil til Norge fordi det er et flott land med mange naturopplevelser. Også er det trygt i Norge. Mange nordmenn finner også ut at det er trygt å holde seg hjemme. Dermed vokser turistnæringen hele året, sommer som vinter, sier Snoen til ABC Nyheter.

Veksten vises godt gjennom det økte salget av bobil, og tendensene til campingvogn-comeback. Snoen forteller at Norsk Bobil og Caravan Club har opplevd medlemsvekst de siste to årene. Norgestørste og eldste interesse- og forbrukerorganisasjon for campingfolk har nå passert 19.000 medlemsfamilier.

Les også:  Norges beste omveier: Langs Randsfjorden

Samvær, omsorg og glede

Også Norsk Bobilforening har opplevd medlemsvekst fra 2007 og fram til i dag, og har nå passert 12.600 medlemmer.

Ottar Lehre er leder for region øst i Norsk Bobilforening og en ihugga bobilentusiast. Entusiasmen er smittsom når han forteller ABC Nyheter om lidenskapen sin.

Ottar Lehre er leder i region øst i Norsk Bobilforening. Bobilmiljøet betyr mye for Lehre og kona sosialt sett. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

– Mange av oss er veldig seriøse i det vi gjør. Men bobilfolk er hjelpsomme og hyggelige folk. Jeg har sagt det flere ganger til kona mi etter vi har vært på treff: Tenk på alle de hyggelige folkene vi ikke hadde møtt hvis vi ikke holdt på med dette her.

I sommer ble bobil nummer 50.000 solgt i Norge. Også Lehre har bitt seg merke i den store veksten i bobilsalget. Han tror en del av veksten skyldes at folk generelt har fått bedre råd. Men han tror det handler om mer enn det for mange.

– Jeg ser på eldre folk som meg. Istedenfor å sitte hjemme og surre og ikke gjøre noenting, så er det mange som kjøper seg bobil. Så reiser de ut og treffer folk, og får seg venner på sine eldre dager. Det er ganske vanlig.

Selv arrangerer Lehre to bobiltreff i året på Biri, hvor sosialt samvær, dans og fårikål eller helgrillet gris står på menyen.

– Vi har noen retningslinjer i Norsk Bobilforening. Én av dem er at vi skal ta vare på hverandre. Vi liker å ta vare på hverandre. 

Motor
Populært