Meny

MDG-Lan Marie: – I framtiden sier bilene «sjjjj», og ikke «VROOM»

Lyden av bil: En 20 minutter lang uropptreden av stykket «Porsche» kulminerte i heftig gitar- og bilriff, signert rockemusiker Ronni Le Tekrø og NAF.
En elbilrevolusjon sveiper Norge, og stadig flere tyr til det stillegående og miljøvennlige bilalternativet. 

ARENDAL (ABC Nyheter): – I framtiden kommer bilene til å si «sjjjj», og ikke «VROOM». De som ha «VROOM», de kan bare legge på den lyden på elbilen sin. Så kan de som designer lyd til biler tjene gode penger på det, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg.

Mandag kveld deltok hun på et arrangement om lyden av bil i Arendal. Der innrømmet byråden at hun selv synes det er gøy å kjøre bil, og at hun kjørte en Volkswagen Caravelle til sørlandsbyen. Det er likevel sykkel som står hennes hjerte nærmest.

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, mener lyden av bil er verdt og ofre for den stillegående elbilen. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

– Jeg var veldig glad i den røde toyotaen jeg hadde da jeg var 18 år. Men det var sykkelen min som ble påkjørt og som jeg måtte bytte ut som gjorde meg lei meg. Det føltes som om jeg mistet et familiemedlem. Så jeg forstår at folk kan føle det samme om bilen sin, sier hun.

Nguyen Berg har forståelse for at folk har et nært forhold til bilen sin, og at mange kommer til å savne lyden av bil. Hun mener imidlertid det er helt nødvendig å redusere biltrafikken i byene for at de skal bli bedre å bo i.

– Innenfor Ring 1 trenger vi å bruke byen til andre ting enn biler, til hyggelige ting. Utenfor skal det være mulig å kjøre bil, men ikke like mye som i dag. Vi skal ha plass til busser og sykkelveier isteden. Det er reell kamp om plassen i Oslo, sier Berg.

Les også:  Vision E blir starten på en elektrisk offensiv

– Mange som vil savne lyden av bil

– Det er mange som kommer til å savne lyden av bil når Norge en dag i framtiden kun vil ha nullutslippsbiler, sier Christina Bu til ABC Nyheter.

Hun er generalsekretær i Norsk Elbilforening, som sammen med NAF står bak arrangementet om lyden av bil. 

– Når jeg så alle de glisene utenfor her da vi hørte lyden av Porsche, lurer jeg på om vi må vurdere å legge ned hele Elbilforeningen. For lyd er tydeligvis viktigere enn jeg var klar over, sier Bu spøkefullt.

Christina Bu er generalsektretær i Norsk Elbilforening, og forstår godt at bilentusiaster kan komme til å savne lyden av bil. Men hun mener elbiler også kommer med mange elementer som gir godfølelsen. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Heldigvis kan elbil også by på mange gode følelser, ifølge elbilgeneralen. Det mener hun er viktig for å få med «fossilhodene» på elbilrevolusjon. Norge har som mål å kun selge nullutslippsbiler innen 2025.

– Bilene har en veldig rask akselerasjon. I tillegg gir elbiler god samvittighet. Vi ser at mange «fossilhoder» har blitt omvendt til å like elbil.

Sammen med en gruppe tilhørere har Bu og Nguyen Berg fått høre rockeartisten Ronni Te Lekrø tolke lyden av bil i et annerledes musikalsk innslag, blant annet ved bruk av en Porsche, på en bar i Arendal sentrum.

Deler av det musikalske innslaget «Porsche», som tolker lyden av bil, kan du se i videoen øverst i saken.

Ved siden av porschen står en helt ny elbil fra Jaguar, Jaguar I-Pace. Den kan etterligne god gammeldags motorlyd ved hjelp av en knapp, slik at bilentusiaster kan få den med på kjøpet av en i utgangspunktet stillegående elbil.

Les også:  Bilen er en revolusjon for Jaguar

– Hadde jeg vært rockemillionær, ville jeg hatt Porsche

Jaguar I-Pace har imidlertid ikke vært en del av det musikalske stykket «Porsche», som hyller lyden av bil.

– Du ser vi har kjørt porschen inn i inngangspartiet her, og har satt mikrofoner på den. Så lager jeg billignende lyder med gitaren kombinert med lyden fra bilen, forklarer rockeartist Tekrø til ABC Nyheter.

Han er best kjent fra tungrockbandet TNT. Tekrø jobber også mye med konseptuell musikk, og nølte ikke med å takke ja til det noe sære oppdraget fra NAF og Elbilforeningen.

– Jeg har spilt med alt fra tog til fly før også. Det var nok naturlig å ringe meg da, for å lage denne musikken. Jeg brukte noen dager på å lage dette stykket, sier Tekrø.

Les også:   Lyst på elbil? Så lenge må du vente

Artikkelen fortsetter under bildet.

Rockeartist Ronni Le Tekrø, kjent fra TNT, fremførte sin tolkning av lyden av bil i Arendal mandag. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Selv har ikke artisten noe nært og personlig bilforhold. Men han er sikker på én ting: 

– Hvis jeg hadde vært rockemillionær, ville jeg hatt en Porsche. Det er det rockestjerner har hvis de er store nok. Jeg er dessverre ikke der enda, men kanskje en dag. 

Mener det må produseres flere elbiler

En som kjenner godfølelsen med å kjøre elbil bedre enn de fleste, er Bjørn Nyland, også kjent som Tesla-Bjørn.

Elbilen Jaguar I-Pace kommer med en knapp som gir sjåføren lyden av motor. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Nyland var en av fire personer som deltok på en paneldebatt etter «Porsche» ble fremført. De andre paneldeltakerne var miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Ngyuen Berg (MDG), leder av transportkomiteen på Stortinget Helge Orten (H), og USA-korrespondent Tove Bjørgaas.

– Før jeg fikk meg Tesla, kjørte jeg kanskje 8.000 kilometer i året. Nå kjører jeg 8.000 kilometer i måneden. Til tider bor og sover jeg i bilen. Det er varmt og godt der, og stor nok plass, sier Nyland. 

Hva er det som gjør at Tesla-Bjørn elsker Tesla så høyt? 

– Jeg har kjørt mange, mange elbiler. Etter å ha testet de fleste, har jeg funnet ut at Tesla er en av de beste elbilene på markedet, sier elbilentusiasten.

– Tesla lager kun elbiler, og det kommer de alltid til å gjøre. Alle de andre elbilprodusentene lager egentlig bensinbiler. Jeg skulle ønske de aktørene tidoblet innsatsen og lagde mange flere elbiler enn de gjør i dag. For elbilen er fremtiden, avslutter han.

Les også: 

– Bjørn Kjos er kongen av fagforeningsknusing

Støre varsler heftig høst:  – Arbeiderpartiet har store planer

Billig elbil med mye plass? Jo, den finnes

Den første testen: Norges nye elbil-favoritt

Motor
Populært