Elbilen kan gi lavere strømregning i fremtiden

I fremtiden kan batteriene i elbiler bli en viktig reserve for strømnettet. Foto: Rolf Magnus W. Sæther/Newswire
I fremtiden kan batteriene i elbiler bli en viktig reserve for strømnettet. Foto: Rolf Magnus W. Sæther/Newswire
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis teknologien kommer på plass, vil du i fremtiden kunne levere strøm fra elbilen til strømnettet og tjene penger på det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tanken er at man i fremtiden kan lade batteriet i elbilen når strømprisen er lav og belastningen på nettet er liten. Når prisene er høye og forbruket stort, kan man sende strømmen tilbake på nettet. Slik kan elbilbatteriene bli en reserve for strømnettet, sier spesialrådgiver Jan Bråten i Statnett.

Det er toppene i strømforbruket på dagtid når det er kaldt som avgjør hvor mye nettet må bygges ut. Slike forbrukstopper kan for eksempel oppstå når alle plugger inn elbilen til lading på ettermiddagen, samtidig som de skrur opp varmen og lager middag.

Vil belønne lading om natten

Statnett er godt i gang med å oppgradere sentralnettet over hele landet. I en pressemelding skriver de at dersom elbileiere utsetter ladingen til natten, vil det kutte forbrukstoppene og i fremtiden redusere behovet for investeringer i strømnettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I fremtiden vil strømprisene trolig variere mer gjennom døgnet enn i dag, og det vil gjøre det mer lønnsomt å lade elbilen når prisen er lav, for eksempel om natten, forklarer Bråten.

(Saken fortsetter under)

Ved å unngå de store forbrukstoppene, og utsette ladingen til natten, kan elbileierne i fremtiden bidra med en viktig strømreserve. Foto: Rolf Magnus W. Sæther/Newswire
Ved å unngå de store forbrukstoppene, og utsette ladingen til natten, kan elbileierne i fremtiden bidra med en viktig strømreserve. Foto: Rolf Magnus W. Sæther/Newswire

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har foreslått å innføre tariffer som belønner de som bidrar til å få ned de store forbrukstoppene, ved å fordele strømforbruket sitt utover døgnet.

– I fremtiden kan det komme datasystemer med apper som gjør jobben for deg slik at du lader når det er lønnsomt og leverer strøm til nettet når det er gunstig. Dette kan skje uten at du merker det, og samtidig har du strøm nok i bilen når du trenger det, sier Bråten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: MDG: Bilen er ryggraden i mange lokalsamfunn

Nødvendig med incentiver

Teknologien som gjør det mulig å overføre strøm fra elbilen og inn på strømnettet finnes allerede. Den kalles «Vehicle-to-Grid» (V2G), eller «bil-til-strømnett» på norsk. I Danmark er et stort prøveprosjekt i gang, men i Norge har det ennå ikke blitt testet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har vannkraft som gjør at vi ikke har like stort behov for dette som danskene, men på sikt vil det kunne ha betydning også her til lands. Spesielt på lokalt nivå kan det være behov for fleksibilitet i nettet, og her kan elbilbatterier bli en viktig bidragsyter, sier Bråten.

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening mener det er avgjørende at det gis insentiver til elbileiere som ønsker å tilby strøm tilbake til strømnettet.

– Elbilene kan bidra i energidistribusjonen på en svært positiv måte. Da er det avgjørende at utstyret som trengs får en pris som gjør det lønnsomt å ta i bruk, sier Bu.

Les også:

Ekstrem ventetid etter ny elbil

Setter ny norsk elbil-rekord

Dette blir Volvos første elbil