Sverige og Danmark kan få ny fast forbindelse innen 2035

Svenske Helsingborg (bildet) kan få bro- eller tunnelforbindelse med Helsingør (Danmark) innen 2035. Foto: Colourbox.com.
Svenske Helsingborg (bildet) kan få bro- eller tunnelforbindelse med Helsingør (Danmark) innen 2035. Foto: Colourbox.com.

Bro eller tunnel kan erstatte fergene mellom Helsingborg og Helsingør.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag er det fergene som får unna trafikken mellom byene Helsingborg og Helsingør. I 2035 kan de to byene være enda tettere knyttet sammen gjennom bro eller tunnel, skriver danske TV2.

Svenske politikere har i årevis presset på for å få fortgang i planene om en fast forbindelse mellom danske Helsingør og svenske Helsingborg. Også i Danmark har planene vært beskrevet som interessante.

Samfunnsmessig gevinst

I en analyse fra sommeren 2016 var konklusjonen at en tunnelforbindelse mellom de to byene vil gi en samfunnsmessig gevinst på 27 milliarder danske kroner - netto. De største gevinstene stammer fra brukerbetaling for å benytte forbindelsen, og for redusert transporttid over sundet.

Om to år legges det fram en ny analyse om en såkalt HH-forbindelse. Dersom analysen, som er igangsatt av den svenske og danske stat, fører til en politisk beslutning om å gjennomføre planene, kan Danmark og Sverige få en ny fast forbindelse i løpet av 18 år.

Det er første gang et årstall har blitt nevnt i forbindelse med planene om en fast forbindelse mellom svenske Helsingborg og danske Helsingør, skriver danske TV2, som siterer Frederiksborg Amts Avis.

Les også: Vurderer tunnel fra Sverige til Danmark

Saken fortsetter under bildet

I fremtiden kan de to byene være enda tettere sammen og gi en samfunnsmessig gevinst på flere titalls milliarder kroner.
I fremtiden kan de to byene være enda tettere sammen og gi en samfunnsmessig gevinst på flere titalls milliarder kroner.

Uttrykker begeistring

Helsingørs ordfører Benedikte Kiær er glad for at det vil komme en større analyse.

– Vi kan nå si når forbindelsen skal stå ferdig, om alt går som det skal. Det mener jeg er viktig, for det er jo det folk spør om på gata når samtalen kommer inn på HH-forbindelsen. Men nå har vi et årstall, og det gleder meg, sier Kiær til Frederiksborg Amts Avis.

Danmark og Sverige har satt av 10 millioner danske kroner til analysearbeidet. De har også blitt supplert med 7,4 millioner kroner fra EUs interreg-program for Øresund.

Les også: Danmark får bygge verdens lengste undersjøiske vei- og togtunnel

Utgangspunktet for den strategiske analysen er at den nye forbindelsen mellom de to byene skal være brukerbetalt. Både en ren bilforbindelse og en bil- og jernbaneforbindelse skal analyseres.

I dag er den eneste faste forbindelsen mellom Sverige og Danmark den 7845 meter lange Øresundsbroen som åpnet 1. juli 2000.

Les også: Angry Birds-topp vil bygge tunnel mellom Finland og Estland

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden