– Dieselbilen er død om syv år

DIESEL-DØDEN: Videreføres elbil-fordelene vil det ikke bli solgt dieselbiler i Norge om syv år, mener NAF.
DIESEL-DØDEN: Videreføres elbil-fordelene vil det ikke bli solgt dieselbiler i Norge om syv år, mener NAF. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En videreføring av elbil-fordelene vil bety døden for dieselbiler, mener NAF.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dieselbilen er død om bare sju år, hvis fordelene for elbil videreføres som nå, sier NAFs kommunikasjonssjef, Inger Elisabeth Sagedal, til NRK.

Hun etterlyser nå svar fra politikerne om fordelene med å kjøpe elbil videreføres.

De siste årene har salg av elbil skutt i været i Norge. I fjor var mer enn 20 prosent av alle nyregistrerte biler en elbil. Det gjør at Norge er verdens største marked for elektriske biler, i forhold til folketallet.

Regjeringen har fredet elbil-avgiftene ut 2021, men ingen kan med sikkerhet si hva som skjer etter det.

VIL HA SVAR: Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, vil vite om elbil-fordelene videreføres.
VIL HA SVAR: Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, vil vite om elbil-fordelene videreføres.

Les også: Denne mannen hevder han kan redde dieselmotoren

Heftig målsetting

I 2016 fikk staten inn 60 milliarder kroner fra skatter på biler og andre kjøretøy. Engangsavgiften er den største inntektskilden, deretter følger bensin- og dieselavgift. Elbiler betaler ingen av disse og dermed faller begge inntektskildene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Helge Orten (H), som leder stortingets transport- og kommunikasjonskomite, kan ikke love at fordelene videreføres etter 2021.

– Vi må se om det er grunnlag for å fase inn avgifter også for kjøretøy med null utslipp. Samtidig har vi innført fordeler for elbiler for å nå den heftige målsettingen om alt nybilsalg i 2025 skal være null-utslippsbiler, sier Orten til NRK.

UKLART: Helge Orten kan ikke love noe som helst ut over at fordelene ikke gjøres noe med før etter 2021. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
UKLART: Helge Orten kan ikke love noe som helst ut over at fordelene ikke gjøres noe med før etter 2021. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Les også: Volkswagen spår rekyl for diesel

Diesel-salget stuper

I løpet av bare noen få år har diesel gått fra å være bilmotoren de fleste ønsker seg – til å være helt ute i kulden.

Denne måneden var dieselandelen nemlig nede i rekordlave 16 prosent. Samme måned i fjor var dieselandelen på 24,6 prosent. Også det ble ansett som et svært lavt tall.

Gjennomsnittsalderen på personbilparken i Norge har de siste årene holdt seg ganske stabil. Ved utgangen av 2017 var den 10,5 år, mot 10,6 året før.