Denne mannen skal avgjøre diesel-forbud

Hele Tyskland venter spent på dommer Andreas Korbmachers konklusjon om dieselforbud i Tyskland.
Hele Tyskland venter spent på dommer Andreas Korbmachers konklusjon om dieselforbud i Tyskland. Foto: Sebastian Willnow / AP / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag skal tysk rett ta stilling til et dieselforbud i tyske byer som kan føre til prisras på brukte dieselbiler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andreas Korbmacher, dommer ved «Bundesverwaltungsgericht» – Tysklands føderale høyesterett for offentligrettslige spørsmål, har en vanskelig sak foran seg:

Skal dieselbiler forbys for å rense luften raskt?

58-årige Korbmacher leder en dommergruppe på fire personer som skal avgjøre saken. Dersom dommerne sier ja, vil det åpne opp for å forby dieselbiler i tyske byer.

– EU-reglene pålegger oss en plikt til å nå utslippsmålene. Spørsmålet er hvorvidt EU-reglene tvinger oss til å sette til side tyske rettslige hindringer for dieselforbud, sa Korbmacher under høringen i Leipzig på torsdag, ifølge Bloomberg.

Under høringen påpekte Korbmacher at EU-domstolen allerede begynner å miste tålmodigheten med andre land, som Polen.

Motargumentene kan være at et forbud ikke er proporsjonal eller praktisk gjennomførbar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spår kraftig prisfall

Et forbud mot dieselbiler vil gjøre at de faller kraftig i verdi, ettersom tyskere ikke vil kunne bruke den til jobben. Disse vil da måtte selges til utlandet til nedsatt pris, skriver Der Spiegel.

Selv om det er hovedsakelig biler med eldre utslippsstandard enn Euro-6 som miljøorganisasjoner vil til livs, vil det ikke utgjøre stor forskjell, ifølge en rapport fra investeringsrådgiver Bernstein, gjengitt i Forbes.

  • «Forbrukernes største frykt blir bekreftet og dieselsalget vil falle ytterligere. De vil enten ikke forstå forskjellen eller frykte at nyere dieselbilene også snart blir forbudt.»
  • «Grønne grupper og ordførere i andre europeiske byer vil reagere på avgjørelsen i Tyskland og sette fart på lignende tiltak. Dette blir potensielt en pan-europeisk sak».

Artikkelen fortsetter under bildet

Greenpeace-aktivister demonstrerer for bedre luft i Stuttgart, 19. februar. Foto: Sebastian Gollnow / AFP / NTB scanpix
Greenpeace-aktivister demonstrerer for bedre luft i Stuttgart, 19. februar. Foto: Sebastian Gollnow / AFP / NTB scanpix

I august i fjor skrev ABC Nyheter om et kjempelager av usolgte dieselbiler i Tyskland, som antakelig ikke har blitt noe mindre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: For første gang går dieselsalget ned

En analytiker i Citi Research, Michael Tyndall, tror at mens debatten om miljøtiltak vil rase, kommer forbrukere til å vike fra å kjøpe brukte dieselbiler på grunn av frykt for at dieselbilene enten blir mer beskattet, begrenset i bruken eller at prisene vil falle - eller en kombinasjon av alle tre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SISTE: Domstol godkjenner dieselforbud i tyske byer

– Begrenset Norge-effekt

Imidlertid tror forskere i Transportøkonomisk institutt at virkningen for Norge vil være begrenset.

– Forbud i Tyskland vil neppe ha noen særlig virkning på prisene i Norge. Det måtte være fordi noen tyskere vil ønske å eksportere sine brukte dieselbiler. Men Norge vil i så fall bare utgjøre en liten del av det aktuelle eksportmarkedet. Forbud eller restriksjoner i Norge vil ha langt større betydning, sier forskere Lasse Fridstrøm og Rolf Hagman til ABC Nyheter.

De påpeker at Norge har en «smartere» løsning enn forbud; at dieselbilene må betale mer i bompenger. Det er et tiltak som ikke kan innføres overalt i Europa, da det ikke finnes så mange bomringer.

Les også: Strammer grepet rundt diesel- og bensinbilene

Nye bompengesatser ble innført i Oslo. Det koster 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i Oslo i rushtiden Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Nye bompengesatser ble innført i Oslo. Det koster 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i Oslo i rushtiden Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Kjemper for ren luft

Det et åpent spørsmål hva utfallet av rettssaken vil bli, understreker de.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er miljøorganisasjonen Deutsche Umwelthilfe som har tatt saken til retten i ni tyske delstater og 19 byer. Grunnen er at byene ikke har klart å møte EUs utslippskrav til nitrogenoksider (NOx) på åtte år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Deutsche Umwelthilfe vil at alle biler med eldre utslippsstandard enn Euro-6, skal forbys. I tillegg påpeker de at diesel-skandalen, der bilprodusentene saboterte utslipptestene, avslørte at til og med etter dagens Euro-6-standard slipper bilene ut fem til åtte ganger mer NOx enn grensen på 80 mg / km. Det fører til at mengden NOx i luften er det dobbelte av EU-fastsatte-regler på 40 µg / m3.

– Vi kjemper ikke mot diesel, men for ren luft i byene våre. Så lenge bilindustrien selger dieselbiler som er mange ganger mer forurensende på veien enn i laboratoriet, er de ansvarlige for de kommende dieselforbudene, sier Jürgen Resch, leder av Deutsche Umwelthilfe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen fortsetter under bildet

Trafikkork i Stuttgart, hjembyen til Mercedes-Benz. Foto: Marijan Murat / AP / NTB scanpix
Trafikkork i Stuttgart, hjembyen til Mercedes-Benz. Foto: Marijan Murat / AP / NTB scanpix

EU-domstolen kan avgjøre

Deutsche Umwelthilfe har allerede vunnet i lavere domstoler. Byene Dusseldorf og Stuttgart har anket saken til Bundesverwaltungsgericht, Tysklands føderale høyesterett for offentligrettslige spørsmål.

Det er tre mulige scenarioer; enten blir dieselforbudene opprettholdt, eller så vil retten søke råd hos EU-domstolen. Eller så kommer retten frem til at dieselforbudene er ulovlige uten at de folkevalgte i Forbundsdagen lovfester et slikt forbud.

Miljøorganisasjonene tror at selv om de taper saken, vil den skape en politisk debatt om diesel. EU-kommisjonen er allerede i gang med å avgjøre hvorvidt de skal sette i gang en EU-rettslig prosess mot Tyskland for at de ikke har forbedret luftkvaliteten i byene.

Les også: EU-parlamentet vedtok begrensninger på biodrivstoff

– Jeg vil være overrasket dersom vi slipper unna uten forbudene, sier Helmut Dedy, visepresident i Foreningen for tyske byer til Spiegel.

Han sier at transportpolitikere i Berlin har prøvd å unngå tiltak for renere byer som «djevelen unngår vigslet vann».