Tenk deg om før du bruker startkabler

Vedvarende kulde skaper starttrøbbel for biler med svake batterier. Foto: If
Vedvarende kulde skaper starttrøbbel for biler med svake batterier. Foto: If
Artikkelen fortsetter under annonsen

De nærmeste dagene er det meldt sprengkulde en rekke steder i Norge. Men forsikringsselskap fraråder startkabler når man opplever flatt batteri og startproblemer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En del er nok ikke klar over at de fleste forsikringsselskaper har veihjelp som en del av kaskoforsikringen på bilen, gjerne med en egenandel på noen få hundrelapper, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

– Det betyr at du får veihjelpsbil hjem til deg dersom du står med blåfrosne fingre og sliter med å få bilen i gang, fortsetter han.

Kan føre til kortslutning

Når startproblemene først har meldt seg og man er sent ute til jobb, er det viktig å sparke kjøretøyet i gang på riktig vis. For selv om startkabler og hjelp av naboen kan være effektivt, kan det straffe seg både for den som gir og den som får hjelp.

– Moderne biler krever mye strøm av startbatteriet når bilen starter. påpeker Moeen Moeen Shahzad Mughal, bilteknisk rådgiver i If. Foto: If
– Moderne biler krever mye strøm av startbatteriet når bilen starter. påpeker Moeen Moeen Shahzad Mughal, bilteknisk rådgiver i If. Foto: If

– Hvis du bruker den gamle typen startkabler uten overspenningsvern på moderne biler, kan det føre til kortslutning og skade på motorstyreenheten i bilen og annen elektronikk, sier Moeen Shahzad Mughal, fagansvarlig og bilteknisk rådgiver i If.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mughal, som selv har bakgrunn som bilmekaniker, mener overspenningsvern er en beskyttelse det er verdt å koste på seg.

– I en moderne bil sitter det mange styrebokser og små datamaskiner som kommuniserer med hverandre. Hvis en styreenhet får overspenning og kortslutter, kan det føre til skade på andre dyre komponenter i bilen også. Skadene vil som oftest føre til at bilen får alvorlige startvansker – eller ikke vil starte i det hele tatt, forklarer Mughal.

Les også: To enkle tips kan spare deg for mye penger

Dekkes ikke av forsikringen

Prisen for å reparere skader som følge av el-sjokk kan koste fra 5.000 kroner til 60.000 kroner eller mer, avhengig av bilen. Og siden skaden skyldes feilbruk av startkabler, dekkes det vanligvis ikke av forsikringen.

– Hvis du skal ha starthjelp på bilen din, eller gi bort starthjelp, anbefaler jeg det på det sterkeste at du kjøper startkabler med innebygget overspenningsvern – en såkalt gnistsikker startkabel – for å hindre skader. Dersom du ikke har denne kabelen, bør du ikke ta sjansen på å gi eller å få starthjelp, råder Mughal.

Nyttige tips om bilbatterier og vinter

Kjøp et startkabelsett med overspenningsvern. Det kan brukes på både nye og gamle bilmodeller

Les bruksanvisningen til startkablene godt, slik at du bruker dem riktig.

Å investere i en batterilader kan også lønne seg. Det kan være lurt å lade batteriet minst en gang i året, helst på høsten for å unngå startproblemer om vinteren.

Levetid på bilbatteriet avhenger av at batteriet er mest mulig fulladet, så er det ikke dumt å lade en gang etter at vinteren er i gang også.

Ved mange kaldstarter og småkjøring om vinteren, blir batteriet svekket over tid.

Normal levetid på bilbatteri er gjerne mellom tre og fire år, men avhenger av type kjøring og bruk av bilen.

Mye småkjøring, korte turer til og fra butikken er med på å svekke batteriet, spesielt hvis mange funksjoner som bruker strøm settes i gang i det du starter bilen: Lys, radio, varme i front/bakrute, varmeapparat, navigasjon og annet elektronikk.

Ta noen lengre turer med bilen innimellom for å få ladet opp batteriet. Men husk at batteriet vil fortsatt svekkes over tid.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Les også: Utsetter omstridt bilavgift