Hitlers paradebil selges på auksjon

To diktatorer lar seg hylle i en av Hitlers paradebiler, en Mercedes-Benz 770K Grosser Offener Tourenwagen, som nå er lagt ut til salg på auksjon.
To diktatorer lar seg hylle i en av Hitlers paradebiler, en Mercedes-Benz 770K Grosser Offener Tourenwagen, som nå er lagt ut til salg på auksjon. Foto: Worldwide auctioneers
Artikkelen fortsetter under annonsen

Diktatorens snart 80 år gamle paradebil skal selges av et auksjonsfirma i USA. De kaller den «historisk enestående» i sin salgsbrosjyre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er «Worldwide auctioneers» som formidler salget av bilen som Adolf Hitler brukte under flere av sine regisserte parader.

Bildet av ham og den italienske fascisten Benito Mussolini er tatt 18. juni 1940 da «Il Duce» var på statsbesøk. Bilen skal være skuddsikker og ble brukt da nazist-lederen ønsket å vise seg fram, og særlig i begynnelsen av andre verdenskrig.

Den nå Fører-løse bilen ble levert Hitler den 29. juli 1939, heter det i auksjonsfirmaets 40-siders brosjyre om dette ene kjøretøyet. Parade-objektet omtales som «den fjerde Fører-bilen».

Overtatt av U.S. Army

Etter nazist-troppenes nederlag ved Stalingrad og i Nord-Afrika, samt invasjonen i Normandie, ble det mindre bruk for en åpen bil og seiersparader.

Slik presenteres den nå Fører-løse bilen i auksjonshusets salgsbrosjyre. Foto: Worldwide auctioneers
Slik presenteres den nå Fører-løse bilen i auksjonshusets salgsbrosjyre. Foto: Worldwide auctioneers

Som kjent begikk Hitler selvmord i en bunker 30. april 1945 da sovjetiske tropper hadde beleiret Berlin.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen hans skal etter nazistenes knusende militære og politiske nederlag, ha havnet under kontroll av U.S. Army, skriver auksjonsfirmaet.

Etter å ha vært i eie hos ulike nord-amerikanske menn, ble den i 2004 solgt til en europeisk eier som ikke navngis av Worldwide auctioneers.

«Den fjerde Fører-bilen» var en del da tilsammen 21 biler ble kjøpt i det fortsatt regnes som verdens dyreste transaksjon innenfor bruktbil-markedet.

– Å gi Hitler fingeren

Den britiske avisen The Guardian skriver i 2009 at en anonym russisk samler skal ha kjøpt bilen. Salget skal ha skjedd via en tysk bilforhandler, Michael Frölich, som ikke vil opplyse om salgsprisen.

Han sier at salget også omfattet fem andre biler hvorav fire skal ha vært eid av ulike lederfigurer i nazistenes kortvarige «tusenårsrike».

Til avisen forklarer Dmitrij Lomakov, direktør ved Moskvas museum for retro-biler, at eldre nazi-biler er for russerne et symbol på seieren i 1945.

– Å kjøpe en nazi-bil er som å gi Hitler fingeren, sier han.