Kutter ladetiden fra 40 til 5 minutter

Nye superladere skal gi mye kortere ladetid, dermed også mer fleksibilitet for elbil-eierne.
Nye superladere skal gi mye kortere ladetid, dermed også mer fleksibilitet for elbil-eierne.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kommer hurtigladerne– Norge er et pilotmarked.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere denne uken sprakk nyheten. De tyske bilgigantene går i gang med en skikkelig elbil-offensiv og skal blant annet plassere ut 400 hurtigladere i Europa i løpet av de neste årene.

Les også: Med dette systemet skal du kunne lade elbilen din på bare ti minutter.

Nå vet vi mer om dette. BMW, Daimler (som står bak Mercedes), Ford og Volkswagen-gruppen lanserte i dag selskapet IONITY. Det skal utvikle og etablere et nettverk av hurtigladere for elbiler over hele Europa. Her blir Norge et viktig pilotmarked.

Lang ladetid har alltid vært en utfordring for mange elbil-eiere. Foto: Foto: Scanpix
Lang ladetid har alltid vært en utfordring for mange elbil-eiere. Foto: Foto: Scanpix

Mer enn 100 neste år

Innen 2020 skal IONITY åpne 400 hurtigladestasjoner rundt om i Europa. Dette blir et betydelig bidrag for å forenkle elektrisk langdistansekjøring og sikre dagens og fremtidens e-mobilitet.

I alt 20 stasjoner vil bli åpnet for publikum allerede i år, på hovedveier i Norge, Tyskland og Østerrike. Stasjonene vil settes opp med 120 kilometers avstand i samarbeid med Tank & Rast, Circle K og OMV.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av 2018 skal det oppføres mer enn 100 ladestasjoner. Med CCS-standard vil hurtigladenettverket fungere både med dagens og fremtidens elektriske biler fra flere bilprodusenter. Det opplyser IONITY, i en pressemelding.

Les også: Derfor tar det lang tid å lade elbilen i dag

Inviterer andre bilprodusenter

Deres målsetning er å representere en ny æra for hurtiglading. Med en kapasitet på opptil 350 kW reduseres ladetiden betraktelig sammenlignet med dagens mange ladestasjoner. For eksempel vil en fremtidig elektrisk BMW kunne fullades på mindre enn 5 minutter. På dagens 50 kW-ladestasjoner ville man idag brukt rundt 40 minutter på tilsvarende lading.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

IONITY forteller at de skal plassere sine ladestasjoner på de best egnende stedene, og finne løsninger i samarbeid med allerede eksisterende infrastruktur. Grunnleggerne har like store andeler i selskapet. Andre bilprodusenter inviteres til for å utvide nettverket ytterligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer: Dette er en spennende elbil-nyhet fra BMW

Dette er BMWs elektriske konseptbil i Vision Dynamics.
Dette er BMWs elektriske konseptbil i Vision Dynamics.

Kan gi et vannskille

Med dette går de tyske gigantene for alvor til kamp mot Tesla. Samtidig legger de til rette for en skikkelig elbil-offensiv. For samtidig med at de bygger lynladere, er en rekke nye elbil-modeller på vei.

– Til nå har elbil vært helt marginalt i resten av Europa. For oss i Norge er det lett å miste proporsjonene på dette. Elbil er stort hos oss, vi har allerede godt utbygde ladenettverk over det meste av landet. Men vi er og blir et lite marked i den store sammenhengen. Nå kommer en rekke andre land etter og skal få det samme. Det vi ser nå kan bety et vannskille for elbilene, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Les også: Bilen var på verksted, tre måneder senere kom overraskelsen

Denne saken ble først publisert hos Broom.no.