Ligg unna disse hvis du har rekkeviddeangst

Første generasjon Nissan Leaf forlater oss snart. Rekkevidden imponerte da den kom første gang, slik er det ikke lenger.
Første generasjon Nissan Leaf forlater oss snart. Rekkevidden imponerte da den kom første gang, slik er det ikke lenger.

Dette er elbilene som går kortest.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Elbilene har virkelig tatt Norge med storm. Nå er hvert femte solgte nybil en elektrisk bil og salgstakten viser ingen tegn til å slakke av. Snartere tvert imot.

Det som startet som små blikkbokser med batterier og elmotor, har etter hvert blitt til en stor bilklasse med en rekke modeller.

Samtidig har også rekkevidden økt kraftig. Her har Tesla vært den store drivkraften, men også de folkelige merkene har kommet etter. Du trenger ikke ruinere deg for å kjøpe en elbil som klarer både 400 og 500 kilometer mellom hver lading.

Dermed har begrepet rekkeviddeangst blitt mindre aktuelt, enn det var for bare noen få år siden.

Likevel: Alle går ikke like langt. Fortsatt kan du kjøpe helt nye elbiler i Norge som går vesentlig kortere mellom hver lading enn de beste konkurrentene.

Vi har tatt en titt på statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken – og kommet opp med denne listen over biler du nok ikke bør velge hvis du er redd for å gå tom for strøm.

Joda, disse bilene har én ting til felles

1. 150 kilometer: Citroën C-Zero / Peugeot i-On

Citroën C-Zero er i praksis en Mitsubishi. Rekkevidden sladrer om at den begynner å bli godt voksen.
Citroën C-Zero er i praksis en Mitsubishi. Rekkevidden sladrer om at den begynner å bli godt voksen.

Her er vi litt tilbake i elbilenes "barndom". Disse to modellene er nemlig i praksis samme bil som Mitsubishi i-MiEV, den første masseproduserte elbilen fra en større bilprodusent.

Citroën og Peugeot manglet selv elbiler og gikk derfor for en skikkelig snarvei. De kjøpte biler av Mitsubishi, satte på egne merker og gjorde noen mindre forandringer – og vips var de med på elbilfesten her hjemme. Som nybiler er de nå i praksis sluttsolgt, men i bruktmarkedet finnes det mange å velge mellom. Der kan det nok også være smart å se på en av disse, i stedet for den mer kjente Mitsubishien.

Slik kommer du lenger med elbilen i vinter

2. 155 kilometer: Smart ForFour

Smart ForFour er ikke elbilen som gjør mest utav seg, hverken på salgstall eller rekkevidde.
Smart ForFour er ikke elbilen som gjør mest utav seg, hverken på salgstall eller rekkevidde.

Denne modellen har listet seg litt inn i det norske markedet og har nok så langt gått under radaren hos mange elbilkjøpere. ForFour er som navnet sier en bil for fire. Til å være en ny elbil har den også overraskende kort rekkevidde, bare 155 kilometer.

ForFour er i praksis samme bil som Renault Twingo. På den måten holder man utviklingskostnadene nede. Med startpris på 179.900 kroner er den også en av de billigste elbilene du kan kjøpe her hjemme.

160 kilometer: VW e-up! / Smart ForTwo / Mitsubishi i-MiEV

VW e-up! er en enkel, liten elbil. Rekkevidde på 160 kilometer er ikke akkurat imponerende lenger.
VW e-up! er en enkel, liten elbil. Rekkevidde på 160 kilometer er ikke akkurat imponerende lenger.

Dette trekløveret gir deg 16 mil offisiell rekkevidde. Vi starter med VW e-up! som i starten solgte svært bra i Norge. Dette er en liten, enkel og ganske primitiv bil, ikke uten sjarm. Men da Golf kom som elbil, ble det stillere rundt e-up i salgslokalene til VW-forhandlerne.

Smarts minste elbil går litt lengre enn storebror ForFour. ForTwo heter denne og du gjetter sannsynligvis at det navnet betyr at den har plass til bare to. Dessuten et lite minimum av bagasje. Men noen langturer bør de altså ikke legge opp til med denne rekkevidden.

Mitsubishi i-MiEV er en ekte elbil-pioner.
Mitsubishi i-MiEV er en ekte elbil-pioner.

Mits