Kaller inn 30 biler etter razzia mot ulovlig verksted

<p>Verkstedet Auto 24 har drevet ulovlig siden 2014. Foto: Statens Vegvesen</p>
Verkstedet Auto 24 har drevet ulovlig siden 2014. Foto: Statens Vegvesen

Statens Vegvesen kaller inn 30 biler som har vært reparert på Auto 24 i Bergen. – Kan fort bli dyrt, advarer tilsynsleder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en koordinert aksjon onsdag formiddag slo politiet og Statens Vegvesen til mot verkstedet Auto 24 i Bønes. Da det mannsterke oppbudet tok seg inn i verkstedet, var det full drift og pågående reparasjoner på to biler.

Siden aksjonen har Statens Vegvesen jobbet på spreng for å avdekke hvor mange biler som har blitt reparert på verkstedet som manglet godkjenning.

– Vi gjennomgår blant annet dokumentasjon som politiet beslagla i går, som arbeidsbøker og fakturaer. På bakgrunn av denne dokumentasjonen vurderer vi fortløpende innkalling av biler ut ifra hva slags type reparasjoner som er utført på bilene. Vi har først og fremst hatt fokus på de kjøretøyene hvor det fremgår at det er utført arbeid på bilens sikkerhetssystem, sier leder for tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region vest, Erland Røysum, til ABC Nyheter.

Les også: Politiet slo til mot verksted i Bergen

(Saken fortsetter under)

Politiet og Statens Vegvesen slo til mot verkstedet Auto24 onsdag formiddag. Nå er verkstedet stengt. Foto: Statens Vegvesen
Politiet og Statens Vegvesen slo til mot verkstedet Auto24 onsdag formiddag. Nå er verkstedet stengt. Foto: Statens Vegvesen

Tar kontakt med eiere

Til nå har Statens Vegvesen avdekket at om lag 30 biler må inn til ny teknisk kontroll. Tallet er ventet å øke.

– Vi regner med at det kan bli mer etter hvert som vi får jobbet oss gjennom dokumentasjonen, sier han.

Gjennomgangen vil avsløre kjøretøyenes tekniske tilstanden.

– Vi kommer til å ta kontakt med kunder fortløpende, men samtidig kan kjøretøyeiere som er usikre på bilens tekniske tilstand ta kontakt med et godkjent verksted for å ta en grundig teknisk gjennomgang, sier Røysum.

Les også: – Kjøp bil et annet sted!

Kan bli dyrt

Regnskap ABC Nyheter har sett nærmere på, viser at verkstedet hadde driftsinntekter på 1,7 millioner kroner i 2016, mot nærmere 1,1 millioner i 2015.

Verkstedet, som har vært anmeldt tre ganger tidligere, har trolig drevet på i flere år. Første gang verkstedet ble anmeldt, var tilbake i 2014.

Bileiere som har hatt kjøretøyene sine hos Auto 24 risikerer i verste fall at bilene blir avskiltet.

– Det bileierne risikerer av reaksjoner fra vår side, er eventuell avskilting eller pålegg om utbedringer. Med de såkalte reparasjonene som er blitt utført, så kan det fort bli dyrt, sier tilsynslederen til BT.

Les også: – Jeg har aldri sett noe lignende. Det er så ille som man fryktet

TIMELISTE: Under aksjonen fant politiet og Statens Vegvesen denne timelisten. Foto: Statens Vegvesen
TIMELISTE: Under aksjonen fant politiet og Statens Vegvesen denne timelisten. Foto: Statens Vegvesen

Ufaglærte ansatte

Statens Vegvesen mener flere biler som er blitt reparert på verkstedet er trafikkfarlig. Det skal blant annet ha vært feil med bremser og oppheng. Verkstedet skal også montert på gamle bremseskiver under reparasjoner.

Røysum beskriver forholdene på verkstedet slik:

– Forholdene er som ved andre ulovlige verksted; de drives ofte av ufaglærte, med billige og dårlige verktøy og deler. Dette går ut over trafikksikkerheten. I tillegg handler det om ulike konkurransevilkår, sosial dumping, arbeidslivskriminalitet, miljø og utvikling av svart økonomi, sier han til ABC Nyheter.

Les også: Dette er bruktbilene fra helvete

Tok med løftebukkene

Verkstedeieren, en 33 år gammel mann, er pågrepet og siktet for ulovlig drift. Han er også siktet for dokumentforfalskning og for å ha ansatt personer uten arbeidstillatelse i Norge.

Under aksjonen onsdag ble det bestemt å ta med løftebukkene fra verkstedet for å få stoppet virksomheten.

– Mye av verkstedutstyret beslaglegges, og det vil overraske meg om han starter opp igjen nå, sa politiadvokat Rudolf Christoffersen etter aksjonen.

Personvernpolicy