Mercedes S400 4MATIC - bedre blir det ikke!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Mercedes S-klasse er særdeles bra. Vi har prøvekjørt den svære luksusbilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Hvilken farge er den? Den er vel ikke svart, vel?». Spørsmålet fra taxisjåføren som tok oss til Bertel O. Steens hovedkontor på Lørenskog da vi skulle hente importørens Mercedes S-klasse pressebil var betimelig.

«Hvis den er svart ser du ut som en Uber-sjåfør», påpekte vår mann.

Mercedesen VAR svart, uten at vi noen gang i løpet av testuken ble forsøkt praiet på gaten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Uber-sjåfør eller ei, bak rattet i en S-klasse har man det særdeles bra. Det er helt tydelig at Mercedes-Benz har anstrengt seg for å gi både sjåfør og passasjerer en reise på første klasse. Setene er fantastiske. Punktum. I vår lange utgave var dessuten baksetene fremragende, med svært god plass og innstillingsfunksjoner.

Men det er bare fører og passasjer som kan kose seg med massasje, inkludert workout, som ikke betyr at du kommer ferdig trent frem til bestemmelsesstedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vår testbil var også utstyrt med bakseteunderholdning, hvor du i tillegg til filmer og annet kan følge med på kartet for å se hvor du befinner deg.

Legg merke til detaljene i interiøret, og materialkvaliteten. Kjenn på dashbordet. Hold rundt det blankpolerte rattet. Dette er nivået over premium; luksus.

En indre ro senker seg i det man kjører av gårde i en S-klasse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Komfort er naturligvis greia i en S-klasse. Champagnen som nytes i baksetet skal naturligvis ikke søles ut, men hele bilen kan stives opp ved å vri på modus-velgeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den lange S-klassen er på 5,26 meter. Bilen er dermed strukket 13 cm i forhold til den vanlige S-klassen. All den ekstra plassen kommer baksetepassasjerene til gode.

Vi ble litt overrasket over plassen i bagasjerommet. Den er ikke større enn den må være. Henter du to VIP-er på Gardermoen med en stor koffert hver, trenger du følgebil. En E-klasse har bedre plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

S-klasse er en bil du nærmest finner en unnskyldning for å kjøre eller bli kjørt i. Du sitter bedre enn i stua.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kjører du på mørke veier kan du glede deg over lys i verdensklasse. Naturligvis blender fjernlysene ned automatisk og møtende biler blir «maskert» slik at de ikke blir blendet. For så vidt ikke noen verdensnyhet, da du kan få det i en billigbil som Opel Astra, men det er flott å se at det fungerer så bra i praksis.

Det samme gjør Night Vision-systemet, som hjelper deg å se mørke forgjengere. Du får til og med advarsler når du nærmer det fotgjengerfelt.

Les også: Porsche 911 Carrera T - «Less is More»

I mørket oppdager du også noen litt «harry»/«kule» funksjoner, som at den ambiente interiørbelysningen et øyeblikk skifter farge til rødt eller blått når man hever eller senker kupé-temperaturen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Mercedes S-klasse er en facelift, en helt påkrevd sådan. Eksteriøret er lite endret. Vi legge merke til tre nye striper i kjørelysene. Poenget er at S-klasse ble frakjørt da E-klasse da den kom. Den mindre bilen hadde flere førerassistansesystemer og et mer avansert dashbord. Dermed var det bare et tidsspørsmål før S-klasse ville få det samme utstyret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det elektroniske dashbordet er til forveksling likt det vi finner i E-klasse. Her kan man skreddersy utseende på instrumentpanelet. I tillegg til å være funksjonelt ser det bra ut.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vår testbil var en S400d 4MATIC Lang. Det vil si at den har en seks sylindret dieselmotor på 340 hk. For en herlig maskin! Du har et herlig drag da dreiemomentet er på hele 700 Nm. Den to tonn tunge bilen flytter seg fra 0 til 100 km/t på bare 5,2 sekunder. Det er mindre enn det første generasjon Porsche 911 Turbo brukte. Toppfarten er på sedvanlig tysk manér begrenset til 250 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi legger til at forbruket er på under 0,6 liter på mila. Da er det ikke noe problem å kjøre over 100 mil på én tank. Du trenger jo uansett ikke forlate bilen for å strekke på bena.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Her er det ingen dieselkakling som forstyrrer idyllen. I bilen er det stille som i graven. Ved gasspådrag hører du bare litt knurring fra sekser-en under panseret.

Diesel kan være så politisk ukorrekt det bare kan, men i en S-klasse føles det helt riktig.

Den ni trinns automatkassen girer silkemykt, slik du forventer i en luksusbil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Prisforskjellen på kort og lang S-klasse er på relativt beskjedne 84.000 kroner. Da blir avveiningen bakseteplass vs en nettere bil.

Vi elsker S-klasse, men må også innrømme at en BMW 7-serie eller den nye generasjonen Audi A8 også er fantastiske biler, så hva du velger blir veldig mye opp til personlige preferanser. Luksus er luksus i alle disse bilene. Glem heller ikke Jaguar XJ, som riktignok begynner å bli en gammel modell, og Lexus LS, som snart kommer i helt ny drakt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En Tesla blir for simpel i dette selskapet, selv om en påkostet Model S internasjonalt konkurrerer med S-klasse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I en S-klasse merker man at Mercedes har hatt perfeksjon som mål. Her er alt «særdeles» bra. Det er ikke tatt noen synlige snarveier som ødelegger inntrykket. Tvert imot.

S i alle fag.

Les også:
Se hva luksusbil-merket skal komme med nå
Slik er Audis nye luksusbil
Denne saken ble først publisert i Hegnar.no