Dette er Norges billigste elbiler

En helt ny elbil behøver ikke å koste all verden, det er alle disse bilene eksempler på.
En helt ny elbil behøver ikke å koste all verden, det er alle disse bilene eksempler på.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det finnes mange alternativer til under 200.000 kroner!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilene har de siste årene virkelig inntatt Norge. De begynner etter hvert å bli et svært vanlig syn langs våre veier.

Lite tyder på at dette kommer til å avta i de kommende årene. Snarere tvert i mot. Stadig fler fabrikanter hiver seg på denne trenden og elbilnyhetene vil bli svært mange de neste årene. Og enda flere av oss vil nok villig, eller noe motvillig, velge nettopp en elbil i løpet av ganske kort tid.

Men hvor mye koster en elbil egentlig? Faktum er at de ikke behøver å koste veldig mye, selv om de er het nye. Vi gir deg listen over Norges aller billigste nye elbiler her:

1. Renault Twizy, Kr. 97.000,-

Om den er en bil eller en elmoped med tak kan strengt tatt diskuteres. Men billig er den, snåle og ikke altfor praktiske, men til gjengjeld gøyale Renault Twizy. Den blir din for bare 97.000 kroner. Bilen egner seg definitivt best på kortere turer i urbane strøk og gjerne på en tid av året hvor det er håp om et tosifret antall varmegrader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

2. Citroën C-Zero, Peugeot i-On og Mitsubishi i-MiEV, Ca kr. 150.000,-

Dette trekløveret er i bunn og grunn samme bil, men med ørlitt forskjellig layout og også noen små nyanser i pris.

Disse bilene med Mitsubishi i spissen var de som så smått fikk elbil-snøballen til å begynne å rulle for noen år siden. De var et godt hakk opp fra Think, Buddy og Reva og bød på fire dører, et anstendig design og grei rekkevidde, den gang. Du får dem fortsatt nye om du legger ca 150.000 kroner på bordet.

3. Smart ForTwo / ForFour, Kr. 169.900,- / 179.900,-

Smart entret markedet med to nyheter i fjor. Begge av det billige slaget. I kjent Smart-stil er ingen av bilene veldig store heller. Smart ForTwo har to dører og en lengde på bare 2,7 meter. Den får du fra 169.900 kroner. Forfour har som navnet sladrer om to dører til og en lengde på 3,5 meter og det betaler du 10.000 kroner ekstra for. Altså 179.900,-.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

4. Volkswagen e-up! Kr. 192.000,-

Volkswagens minste elbil solgte veldig godt en periode og er en smart liten elbil. Den kom nok litt i skyggen når storebror e-Golf entret markedet med brask og bram. Men e-up! finnes fortsatt for den som ikke behøver plassen og rekkevidden til e-Golf. Den blir din for godt under 200.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Topp 20 : Dette velger vi nordmenn når vi skal ha helt ny bil

5. Nissan Leaf, Kr. 199.000,-

Nissan Leaf var bilen som virkelig alminneliggjorde elbilene. Ikke bare er den Norges solgte elbil med rundt 33.000 eksemplarer her på berget. Den er verdens mest solgte elbil også! Dagens Leaf blir i løpet av noen få måneder erstattet av en helt ny generasjon og det er rift om de som er igjen av utgående modell. Hvis du vil slå kloa i et eksempler så må du raska på... Du får den fra rett under 200.000 kroner.

6. Kia Soul EV, Kr. 218.000,-

Kia Soul byr på en litt annerledes elbil med sin lett gjenkjennelige design. Den er nok en litt elsk-eller-hat-bil. Mange liker den og mange eksemplarer har funnet veien hit til Norge også. Problemet har tidvis vært å klare og skaffe nok biler. En fordel ved å kjøpe Kia er at du får Norges beste nybilgaranti på hele 7 år.

Det er 110.000 av dem – og aller fleste Leaf

Artikkelen fortsetter under annonsen

7. Ford Focus Electric, Kr. 233.000,-

Ford Focus Electric har ikke helt slått an her hjemme. Dette til tross for at Ford Focus er en kurant, romslig og kjøreglad bil, i utgangspunktet. Men i motsetning til sine mange elbil-artsfrender er ikke Focus konstruert som elbil i utgangspunktet. Den kom i en ny og forbedret utgave for kun kort tid siden og koster nå 233.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Historisk bilsalg: Annen hver nybil er nå elektrisk

8. Hyundai Ioniq EV, Kr. 234.000,-

Ioniq kom i grevens tid og ga Hyundai et tiltrengt salgsløft i Norge. Ioniq, som også leveres både som vanlig hybrid og som ladbar hybrid, er selskapets første elbil. Men ikke den siste. De har flere spennende elbilnyheter på gang. Så vi får garantert se flere elbiler fra Hyundai i årene framover.

Alle prisene det refereres til i er fra-priser. Mange av bilene finnes i flere varianter i forhold til både elektrisk rekkevidde, utstyr, og dermed også priser.

Les også: Slik lyver den norske elbil-statistikken

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Denne saken ble først publisert i Broom.no