Nå trenger mange nye dekk – noen betaler mer enn de behøver

Dekkskift-sesong betyr også at mange må ut og kjøpe nye dekk. De kan fort erfare at dette er et ganske uoversiktlig marked.
Dekkskift-sesong betyr også at mange må ut og kjøpe nye dekk. De kan fort erfare at dette er et ganske uoversiktlig marked.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gode råd trenger ikke være dyre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinteren nærmer seg, den første snøen har falt i flere deler av landet vårt – og for alle bileiere er det snart klart for dekkskift.

I den forbindelse skal mange ut på dekkjakt. Vinterdekkene som ligger i garasjen eller i en bod har gjort jobben – nå er det tid for nye dekk. Da oppdager mange at dette er en ganske uoversiktlig bransje, der prisene varierer mye.

Brooms Benny Christensen og ekspert-tjenesten Spør Benny får mange spørsmål rundt dekk og dekkskift når det er sesong for dette. Det handler både om dekk og dekkvalg – og hva man bør betale for disse.

Hva er riktig pris?

– Først og fremst er det viktig å poengtere at minste lovlige mønsterdybde for vinterdekk på personbiler er tre millimeter. Mitt råd er å bytte før man kommer så langt ned. Husk: De dekkene du setter på bilen nå, bør kunne vare hele vinterdekksesongen gjennom. Derfor er det bedre å bytte dekk før du legger om, heller enn å ta den jobben senere i sesongen, sier Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva med priser?

– Det mange lurer på er hva som er "riktig" pris på dekk. Du skal ikke sjekke mye rundt i markedet før du oppdager at prisene kan variere ganske mye. Ikke minst gjelder det mellom ulike dekkmerker og dimensjoner. Men man kan også oppleve at prisen på nøyaktig samme dekk er ganske så ulike, fra forhandler til forhandler. Da gjelder det å sette seg litt inn i markedet før man slår til. Det kan fort bli dyrt å slå til på det første og beste tilbudet, sier Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Snart skal sommerdekkene av i store deler av landet – og erstattes av vinterdekk. Foto: Newspress.
Snart skal sommerdekkene av i store deler av landet – og erstattes av vinterdekk. Foto: Newspress.

Har du dette dekket? Da bør du kontakte forhandleren

– Ta en ringerunde

Hans råd er at man leser seg opp på årets dekktester før man bestemmer seg for hva man vil ha.

– Du må ikke nødvendigvis kjøpe testvinneren, men du bør absolutt ikke gå for de dekkene som gjør det dårligst i testene. De pengene du sparer på det, går fort ut over både sikkerhet og kjøreegenskaper. Plukker du ut de to-tre beste dekkene, har du et godt utgangspunkt. Så er jobben å kartlegge priser på disse, fra mer enn én leverandør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvordan gjør man best det?

– Det enkleste er ofte å ta en ringerunde. Be om pris for fire nye vinterdekk, ferdig montert og avbalansert. Da har du en "sluttsum", som du enkelt kan sammenligne. Mange aktører selger også dekk via nettet, det kan absolutt være interessant. Kort sagt er det viktig å sjekke litt rundt i markedet. Det kan spare deg for en god slump penger, sier Benny.

10 tips: Husk dette når du skal skifte dekk

Pigg eller piggfritt?

Et klassisk spørsmål rundt vinterdekkvalg er også hva som er best av pigg eller piggfritt. Her er Benny litt tilbakeholden med å gi råd:

– Ja, det handler i stor grad om bruksmønster og hvor i landet man bor. Dessuten smak, behag og personlige preferanser. I Oslo er det strengt tatt bare tull å kjøre rundt med piggdekk de aller, aller fleste dagene av vinteren. Det er først på is, og spesielt våt is, at piggdekkene er bedre enn de piggfrie.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tromsø er et eksempel på en by der svært mange bruker piggdekk, og det kan jeg forstå. Der er det ofte isete og glatte veier, samtidig som jo ikke akkurat er paddeflatt i byen og områdene rundt. Da kan piggdekk være det beste for mange, avslutter Benny.

Dette er spesielt: Se hva som har skjedd med dekkene de siste tiårene

Saken ble først publisert på Broom.no