E-post-svindlerne prøver seg igjen – denne bør du slette

Kreativiteten er stor når svindlerne forsøker å lure intetanende mottakere. Men noen spørreundersøkelse er det altså ikke snakk om her!
Kreativiteten er stor når svindlerne forsøker å lure intetanende mottakere. Men noen spørreundersøkelse er det altså ikke snakk om her!
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lokker med gavekort på 10.000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I vår gikk selskapet St1, som drifter Shells bensinstasjoner i Norge, ut med en advarsel: En rekke personer hadde mottatt en e-post som ga seg ut for å være fra Shell.

Her blir du gratulert med at du har vunnet et gavekort på gratis drivstoff i seks måneder. Det eneste du trenger å gjøre er å trykke på en lenke, for å "hente ditt gavekort".

– Denne e-posten er ikke sendt ut av Shell, og vi anbefaler å slette den. Dersom du har klikket på lenken og avslørt dine kortdetaljer, ta kontakt med banken din, var budskapet fra St1.

Gavekort på 10.000 kroner

Nå er svindlerne i gang igjen.

En e-post vi i Broom har fått oversendt, kommer fra en avsender som kaller seg "Bensinstudie".

Her blir mottageren oppfordret til å bli med på "vår 30 sekunders spørreundersøkelser – og du kan vinne et gavekort på bensin verdi 10.000 kroner".

LES OGSÅ: Bensinstasjonen måtte stenge på dagen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blokkere avsender

Denne gangen kan man angivelig velge mellom Esso, St1 eller Shell.

Ingen av disse selskapene har imidlertid noe med "spørreundersøkelsen" å gjøre.

Det svindlerne her gjør er å forsøke å lokke deg inn til den angivelige spørreundersøkelse, deretter er målet å svindle deg for penger. Derfor blir det på det sterkeste advart mot å trykke på noen lenker i slike e-poster.

Tvert imot: Du bør slette e-posten, gjerne også blokkere avsenderen.

Identitetstyveri

Det er forresten ikke første gang bilister har blitt forsøkt svindlet på denne måten. I fjor ble både Tesla og Mercedes misbrukt i fiktive konkurranser, der hovedpremien var å vinne helt nye biler. Det var ikke tilfelle, og begge "konkurransene" ble stengt etter relativt kort tid.

Falske konkurranser på Facebook er slett ikke noe nytt. I beste fall blir brukerne bare lurt, i verste fall kan det handle om identitetstyverier. Man risikerer også å bli bombardert med reklame og meldinger i etterkant. På engelsk kalles fenomenet "likes farming".

Advarer mot Facebook-svindel: Nei, vi deler ikke ut gratis biler

Denne saken ble først publisert hos Broom.no