Meny

Rumenske Dacia planlegger råbillig elbil

Dacia har etablert seg som et merke som gir svært mye bil for pengene, det skal fortsette når de etter hvert også kommer med elbiler. Dette er den helt nye utgaven av SUV-en Duster.
Dette kan bli interessant for Norge.

Rumenske Dacia har stor suksess i det europeiske bilmarkedet. Dette er lavprismerket til Renault, som tilbyr enkle og ukompliserte biler – til svært gunstig pris.

I 2013 kom Dacia for første gang til Norge.

Så langt har salget vært beskjedent og det blir bare tatt inn én modell, nemlig den kompakte SUVen Duster. Den selges både med forhjulstrekk, og med 4x4, og kommer snart i helt ny utgave.

Sjokkerende billige

Dacia har imidlertid også andre spennende nyheter på gang. På den store bilutstillingen i Frankfurt bekreftet de at de også planlegger å komme med elbiler.

Til engelske Autoexpress sier Dacia-sjefen Jean Christophe Kugler at de vil bruke eksisterende teknologi fra Renault/Nissan-konsernet – som er langt fremme på elbiler. Og dette skal de gjøre på Dacia-måten:

– Vi skal fortsatt være sjokkerende billige og kommer ikke til å endre merkevarestrategien vår. Vi vil dra nytte av konsernets styrker. Den elektriske teknologien ligger klar på hylla, sier Kugler.

Denne er det bare én av i Norge

Ligger tre-fire år bak

I praksis blir det antatt at Dacia vil basere kommende elbiler på dagens Renault Zoe. Den har en offisiell rekkevidde på inntil 400 kilometer, det er mer enn nok til å dekke veldig mange kunders elbil-behov.

Å utvikle helt nye elbiler koster store summer. Hvis Dacia hadde vært et uavhengig merke, ville det betydd store investeringer, noe som nødvendigvis også går ut over prisen til kundene.

Det unngår Dacia ved å bruke eksisterende "hyllevare". Ved å ligge tre-fire år bak bilene som er konsernets spydspisser, sparer Dacia penger – og drar også nytte av alle erfaringene som blir samlet inn underveis.

Saken fortsetter under

Renault Zoe er ventet å danne utgangspunkt for elbil-satsingen til Dacia.

Brukt elbil: Hvor lenge varer egentlig batteriet?

Helt uten avgifter

Det er uklart hvor langt unna de første elbilene fra Dacia er. Akkurat det avhenger nok også i stor grad av salgsutviklingen de kommende årene. Her i Norge har elbilene rekordhøy markedsandel, men ellers rundt i Europa går salget tregt.

I det norske markedet kan elbiler virkelig få fart på Dacia-salget. Merket sliter nå litt under at det norske avgiftsnivået gjør bilene deres relativt sett dyrere enn i mange andre markeder. Litt av differansen sammelignet med konkurrentene forsvinner i avgifter. Men elbiler i har i dag hverken moms eller avgift i Norge, for Dacias del vil det kunne ha stor betydning.

Les mer: Her er Dacias nye lavpris-SUV

Saken er først publisert på Broom.no

Motor
Populært