Nå kan elbilene snart bli dyrere

Her er noen av bilene som har bidratt til at elbilsalget i Norge er langt høyere enn i noe annet marked i verden. Mye av forklaringen på det høye salget er at det er betydelige avgiftslettelser knyttet til kjøp og eierskap av elbil i Norge.
Her er noen av bilene som har bidratt til at elbilsalget i Norge er langt høyere enn i noe annet marked i verden. Mye av forklaringen på det høye salget er at det er betydelige avgiftslettelser knyttet til kjøp og eierskap av elbil i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avgiftsfritaket kan bli stoppet – fra Brüssel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Elbillandet Norge er det enighet om at vi skal ha avgiftsfritak på elektriske biler fram til 2020. Det betyr i utgangspunktet at vi har noen år til igjen, før vi det er slutt på hele, eller deler av avgiftsfritaket.

Imidlertid trenger det ikke å være så lett som at norske politikere bestemmer hvordan det skal bli. EU har også noe de skal ha sagt. Eller rettere sagt, EØS-avtalen som Norge er en del av.

Ifølge Aftenposten har nemlig norske myndigheter fått beskjed om at avgiftsfritaket kan gå mot slutten. Enten politikerne vil eller ei. Og kanskje også tidligere enn det som er vedtatt.

Topp 10: Her er elbilene med lengst rekkevidde

Ulovlig

Det er EFTAS overvåkningsorgan for EØS-avtalen, ESA, som kommer med meldingen.

– Vi mener ikke at elbiler må bli dyrere enn konvensjonelle biler, men vi ser at flere ting er i ferd med å reduserer behovet for avgiftslettelser, sier direktør for konkurranse og statsstøtte i ESA, Gjermund Mathisen til Aftenposten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener kort og godt at støtten har gjort jobben sin, men at man nå risikerer at staten subsidierer mer enn nødvendig. Hvis det skjer, er ordningen ulovlig i henhold til EØS-avtalen.

Her kan du lese mer om hva Mathisen sier om saken til Aftenposten.

Skyhøy elbilandel

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at per august er 18,9 prosent av nyregistrerte biler nullutstlippsbiler. Dette er i hovedsak elbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det totale antallet førstegangsregistrert personbiler (både nye og bruktimporterte) var per august 24.014. Det er 5.734 flere enn i samme periode i fjor.

Elbilandelen er skyhøy, om vi sammenligner med alle andre bilmarkeder i verden. Mange steder er det snakk om to prosent, eller lavere.

Kjøregodtgjørelse: Det er ekstra lønnsomt å ha elbil – her også

Har vært en suksess

Brooms bilekspert, Benny Christensen, mener fortsatt det trengs insentiver for å holde opp elbilsalget. Her står han med en Tesla Model X.
Brooms bilekspert, Benny Christensen, mener fortsatt det trengs insentiver for å holde opp elbilsalget. Her står han med en Tesla Model X.

Brooms bilekspert, Benny Christensen, mener dagens løsning har vært vellykket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Summen av insentivene, som ikke bare er fritak for merverdiavgiften, men også fritak for bompenger og redusert årsavgift, har fungert som ønsket.

– Vi ser jo også at mange land følger etter, om enn ikke med like omfattende virkemiddel som vi har her i Norge.

Mener nordmenn roter bort to milliarder kroner – hvert år!

– Det går riktig vei

Broom-Benny er enig med norske politikere i at ordningen bør fortsette fram til 2020. Minst.

– Jeg håper vi slipper å få (økte) avgifter på elbiler ennå. Vi ser jo at de bidrar til at vi har et langt lavere utslipp av både CO2 og NOx. For eksempel er CO2-utslippet nå nede i 86 g/km i snitt på nybilene som er registrert så langt i år. Det er en nedgang på 8 g/km fra samme periode i fjor. Så det går riktig vei.

– Norge har blitt et foregangsland her. Vi skaffer oss erfaringer som er viktige, ikke bare nasjonalt, men internasjonalt. Jeg synes det ville være veldig uheldig å gjøre noe som eventuelt kan ødelegge det gode arbeidet som er gjort til nå, sier Benny.

Saken er først publisert på Broom.no