Dette oljeskiftet glemmer mange

Oljen til servostyringen skiftes ikke på vanlige servicer. Det betyr at du må huske på dette selv.
Oljen til servostyringen skiftes ikke på vanlige servicer. Det betyr at du må huske på dette selv.

Slurver du her kan det bli veldig dyrt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Har du merket at det har blitt tyngre å svinge? Eller lugger det i rattet? Da er sjansen stor for at servostyringen trenger påfyll eller skift av olje.

– De færreste er klar over at også servostyringen på biler har en egen oljebeholder. Servo-oljen skiftes ikke på vanlige servicer, og mange oppdager oljemangel eller lekkasje i servostyringen først etter at det er er for sent, sier Stephen Slommerud i Relekta.

Relekta leverer reparasjons- og vedlikeholdsprodukter til verksteder og industribedrifter.

Opp mot 20.000 kroner

– Kjører man lenge med for lite servoolje, kan selve oljepumpen skjære seg. I verste fall kan tannstangen gå i stykker, og da blir det fort kostbart, sier Slommerud, i en pressemelding.

Etterstad Bilverksted får inn 50-60 biler med servoproblemer i året.

– Hadde bileierne vært mer oppmerksomme, og byttet olje oftere, kunne flere skader vært unngått, sier daglig leder, Jonas Elmas på Etterstad Bilverksted.

Som oftest er det servopumpen som må byttes eller lekkasjer som må utbedres. Det koster fort 8.000-9.000 kroner.

– De dyreste reparasjonene skyldes at selve tannstangen må byttes, og det kan komme på 10.000-20.000 kroner, sier han.

Les også: – Perfekt, sier denne bileieren om bilen sin

Krever kunnskap

Alle biler i dag er utstyrt med servostyring. Servoen fungerer som en ekstern kraftkilde som hjelper til med å manøvreringen. Når man vrir på rattet, sendes det signaler til motoren som setter i gang en pumpe. Pumpen skaper et trykk som gjør at det blir lett å svinge hjulene.

– Opplever man at bilen er tungstyrt og at det lugger i rattet, eller det kommer hvining fra servoen når rattet vris om, bør man oppsøke et verksted, sier Stephen Slommerud i Relekta.

Slommerud anbefaler ikke folk å skifte servoolje eller reparere lekkasjer selv, med mindre man har god kunnskap om bilmotorer.

Les også: Derfor blir styringen tyngre når du kjører fort

(Saken fortsetter under)

I dag har alle nye biler servostyring, det betyr også at det er noen ting som bør passes på.
I dag har alle nye biler servostyring, det betyr også at det er noen ting som bør passes på.

Flusher systemet

– Man kan undersøke tilstanden på servooljen selv til en viss grad ved å stikke en finger ned i servotanken og gni oljen mellom fingrene. Er det grove partikler, eller unormal farge på oljen, er dette tegn på at noe er galt, sier han.

Det tryggeste er å få profesjonelle til å utføre jobben.

– De fleste verksteder kan ta en service på servostyringen, også kalt servooljeflush. Det vil si at servosystemet får en grundig, innvendig rens. Gammel væske tappes og fjernes, og ny servoolje tilføres. Ved lekkasje må som regel flere deler byttes, sier Slommerud.

Skal man kun peile og etterfylle servoolje, kan man fint gjøre det selv. Husk bare å sjekke hvilken type servoolje som skal benyttes, det kan variere mellom bilmerkene.

Les også: Sjelden superbil ble funnet etter 35 år på låven

Bytte hver 60.000

– Bruk peilepinnen til å lese av det korrekte nivået i oljebeholderen. Motoren må være i gang mens målingen utføres. Når man fyller på ny olje, må man kun fylle noen centiliter om gangen, helt til man treffer riktig nivå på peilepinnen, sier han.

Han anbefaler å bytte servoolje hver 60 000 kilometer bilen har kjørt.

– Det kommer jo an på hvor mye man kjører, men har man et oljeskift på servostyringsystemet annet hvert år burde man være trygg. Med mindre man får en lekkasje, sier han.

Les også:

Dette kan bety stor forskjell i bruktmarkedet

Rødt eller blått? BMW-verstingene møtes til duell

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden