Nå kommer modellene som kan snu bilmarkedet på hodet

BMWs i Vision Dynamics viser hvordan BMW har tenkt å angripe elbilmarkedet. Dette blir en uhyre spennende bil de neste årene.
BMWs i Vision Dynamics viser hvordan BMW har tenkt å angripe elbilmarkedet. Dette blir en uhyre spennende bil de neste årene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har ikke akkurat blitt enklere å velge etter denne uken...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne uken åpnet bilutstillingen i Frankfurt dørene. Som vanlig er det mange lekre framtidsbiler å se. Noen av dem kommer garantert aldri i produksjon, andre er laget for å teste reaksjoner og skaffe erfaring – mens andre igjen er så godt som produksjonsklare.

I sistnevnte kategori: En rekke elbiler som virkelig kan komme til å snu opp-ned på markedet de kommende årene. For aldri før har vi sett så mange konkrete elbil-konsepter.

Aktuelt: Litauer tiltalt etter innbruddsraid i biler

Investerer milliardbeløp

– De store bilprodusentene har jobbet intenst med dette de siste årene. Nå nærmer de seg lansering. Og det vi har fått se i Frankfurt lover veldig bra for de neste årene, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Ja, for nå er det ikke bare tanker og visjoner lenger?

– Nei, absolutt ikke. Vi har fått se en rekke biler som enten er produksjonsklare, eller så godt som produksjonsklare. De tyske bilgigantene er nå virkelig på ballen. BMW, Mercedes og VW-konsernet investerer milliardbeløp og har helt tydelig bestemt seg for at de skal sitte i førersetet på elektriske biler framover. Det betyr også at mange andre ikke har noe valg: De må henge med på utviklingen de også, mener Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Dette er I.D. CROZZ, en av hele 50 (!) helelektriske modeller som er på vei fra Volkswagen-konsernet de kommende åtte årene.
Dette er I.D. CROZZ, en av hele 50 (!) helelektriske modeller som er på vei fra Volkswagen-konsernet de kommende åtte årene.

LES MER: Slik starter de en elbil-revolusjon

Skeptiske til diesel

– Mange vil si at dette er et svar på det Tesla har fått til de siste årene?

– Det har de nok langt på vei rett i også. Tesla har gått opp løypa her, og bevist at det er marked også for store og dyre elbiler. Med kommende Model 3 skal de også lage en betydelig volummodell. Med flere hundre tusen forhåndsbestillinger inne, vil de bli en seriøs utfordrer til den etablerte bilbransjen. De vil rett og slett stjele salg fra de andre. Og det kan de naturligvis ikke sitte stille og se på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– En annen viktig faktor oppe i dette, er alt det negative som skjer rundt dieselmotoren om dagen. Dieselgate-skandalen til Volkswagen forsterket en utvikling som allerede var i gang. Nå blir stadig flere skeptisk til å kjøpe diesel, og det må også bilprodusentene ta konsekvensen av. De må tenke nytt og da er elektriske drivlinjer et naturlig valg, sier Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Volkswagens dieselproblemer har bidratt til et hurtig skifte i markedet.
Volkswagens dieselproblemer har bidratt til et hurtig skifte i markedet.

Tesla dobler antallet superladere

Verdens største elbil-land

For norske bilkjøpere er dette naturligvis gull verdt. Alle de norske elbilfordelene gjør disse bilene spesielt attraktive her hjemme. Det handler om alt fra bruksfordeler – til at elbilene hverken har moms eller avgift. Dermed kommer de mye gunstigere ut enn biler som går på bensin eller diesel.

– Dette med elbilfordelene blir svært spennende i årene framover. Det ligger i kortene at det må bli en innstramming. Spørsmålet blir når det kommer, og hvor stor den blir. Her er nok også norske politikere litt i villrede. Elbilfordelene har vært en gigantisk suksess. De har gjort Norge til verdens største elbilland, målt etter befolkningen. Det ønsker man naturligvis å videreføre. Samtidig er det nok veldig naivt å tro at systemet vil bli videreført som i dag, når stadig større del av totalmarkedet er elektriske biler, mener Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nesten umulig å spå

– Hva er ditt råd til de som nå lurer på hva det er smartest å kjøpe?

– Akkurat det er sannelig ikke noe enkelt spørsmål. Om to-tre år vil vi ha en rekke svært attraktive elbiler å velge mellom. Vi vil fortsatt ha mange bensin- og dieselbiler også, men spørsmålet blir om disse da er konkurransedyktige nok. Det avhenger i stor grad av hva som skjer med elbilfordelene. Dessuten hva som kommer av restriksjoner og økte kostnader for bilene som går på bensin og diesel. Å spå annenhåndsverdi framover blir bare vanskeligere og vanskeligere.

– Mitt råd har alltid vært at man bør ta utgangspunkt i egne behov og bruksmønster, og så kjøpe bil ut fra det. Slik er det fortsatt. Men å spå hva som skjer de neste årene rundt avgifter, bilpriser og verditap er nesten umulig. Derfor skjønner jeg også godt at stadig flere velger privatleasing nå. Da kjøper man seg rett og slett forutsigbarhet og slipper ikke minst å tenke på dette med verditap, avslutter Benny.

EQA er bare en av en rekke nye modeller i Mercedes' elektriske EQ-serie.
EQA er bare en av en rekke nye modeller i Mercedes' elektriske EQ-serie.