Om noen måneder forsvinner denne bilen

G-klasse har røtter helt tilbake til 1979. Nå er det snart klart for avløsning, det markerer Mercedes med spesiamodeller av dagens bil.
G-klasse har røtter helt tilbake til 1979. Nå er det snart klart for avløsning, det markerer Mercedes med spesiamodeller av dagens bil.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men først får vi to spesialmodeller av G-klasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den kom helt tilbake i 1979 og var da like mye traktor og krigsmateriell, som sivilt kjøretøy. Allerede ved introduksjonen var ikke Mercedes Gländewagen særlig moderne. Nei, her var det konservativ teknikk og aerodynamikk som en murstein.

Likevel fikk farkosten raskt et solid fotfeste og en ekstremt entusiastisk tilhengerskare.

Her i Norge hadde den sin første storhetstid på 80-tallet som "Børstraktoren" over alle, der japper og sosser suste av gårde i kollektivfeltet med sine Geländewagen minibusser. Det var rett og slett noe av det kuleste man kunne eie den gang.

Bare noen måneder unna

Geländewagen har blitt spådd både død og begravet opptil flere ganger.

Først da den langt mer moderne Mercedes ML ble lansert i 1997, senere da den større GL kom i 2006.

Men Geländewagen har holdt unna. Mercedes har også frisket den opp flere ganger, og også omdøpt den til G-klasse for at den skal skli bedre inn i modellutvalget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men som kjent: Alt har sin slutt og for Geländwagens del er den nå bare noen måneder unna. Det markerer Mercedes med to spesialmodeller.

Saken fortsetter under bildet

Mercedes har finpusset en god del på den underveis, men designet er fortsatt tro mot originalen fra 70-tallet.
Mercedes har finpusset en god del på den underveis, men designet er fortsatt tro mot originalen fra 70-tallet.

Les vår test av Mercedes G-klasse her:

Diamantmønster i setene

G63 og G65 kommer i begrensede antall, i såkalt Exclusive Edition. Det betyr blant annet spesialfarge, flere unike stylingdetaljer utenpå, pluss reservehjulbeskyttelse i samme farge som bilen. Også felgene er unike, i 21-tommers størrelse.

Innvendig har det også skjedd ting. Tofarget skinninteriør er på plass, her kan man velge mellom til sammen seks farger. Sportssetene har diamantmønster i skinnet og kommer med både varme og kjøling. Det er også detaljer i karbonfiber og pianolakk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Under panseret er det "standardvare" som teller. Det vil si at G63 har en 5,5-liters V8-er, mens G65 kommer med 6-liters V12.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sannsynligvis vil ingen nordmenn kjøpe denne G-klassen

Saken fortsetter under bildet

Fine materialer, men dashborddesignet klarer ikke å skjule at dette er en gammel konstruksjon.
Fine materialer, men dashborddesignet klarer ikke å skjule at dette er en gammel konstruksjon.

Fortsatt skille seg ut

Spesialmodellene skal debutere på bilutstillingen i Frankfurt som bare er noen uker unna. Så blir det spekulert i at Mercedes skal vise helt nye G-klasse på bilutstillingen i Detroit på nyåret.

Det vi vet om nykommeren så langt er at den vil få med seg svært mange designelementer fra originalen, men at det under skallet er snakk om helt ny bil. Utstrakt bruk av aluminium skal redusere vekten betydelig. Det er også grunn til å vente langt mer sofistikerte kjøreegenskaper enn i dag – også et helt nytt og langt mer moderne interiør.

Men samtidig blir det viktig for Mercedes å videreføre særpreget og ta vare på den unike posisjonen Geländewagen har skapt seg. Derfor er det nok grunn til å vente at den fortsatt vil skille seg klart ut fra de øvrige bilene deres.

Vi har testet siste utgave av Mercedes G-klasse.. Du finner en fyldig rapport om det her:

Saken er først publisert på Broom.no