Dette kan bli et nytt bilmerke

Seat har brukt Cupra som betegnelse på sine mest sporty modeller lenge, nå ligger det an til at satsingen økes.
Seat har brukt Cupra som betegnelse på sine mest sporty modeller lenge, nå ligger det an til at satsingen økes.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Økt salg har gitt ny optimisme hos Seat. I bilbransjen går ryktene nå om at Seat planlegger å bygge opp et eget undermerke, ved navn Cupra.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spanske Seat har i mange år vært problembarnet i Volkswagen-konsernet. Men nå har det snudd. Salget øker kraftig og røde tall er snudd til sorte i regnskapet.

Seat er også på vei tilbake til Norge igjen. Importen stanset tilbake i 2006, men nå er det klart for ny satsing, i regi av Harald A. Møller som også importerer VW, Audi og Skoda til Norge.

De har tro på at det skal være mulig å selge Seat igjen, med et modellutvalg som er langt mer attraktivt og konkurransedyktig enn da merket forsvant fra Norge.

Helt nye biler?

Logoen Seat har registrert for Cupra.
Logoen Seat har registrert for Cupra.

Økt salg har også gitt ny optimisme hos Seat. I bilbransjen går ryktene nå om at Seat planlegger å bygge opp et eget undermerke, ved navn Cupra.

Seat har allerede i flere år brukt betegnelsen Cupra på de mest sporty utgavene av modellene sine. Nå har de blant annet registrert en ny logo og flere modellnavn som kan brukes til dette merket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed er veien åpen for å differensiere Cupra mer fra de eksisterendende Seat-modellene.

Enten ved å lage spesialversjoner, eller utvikle helt nye modeller på siden av Seats eksisterende biler.

Les også: – Er det skummelt å kjøpe denne bilen?

(Saken fortsetter under)

Dette er Seat Leon i Cupra-utgave.
Dette er Seat Leon i Cupra-utgave.

Jobbe i fred

For spanjolene handler dette om imagebygging. Cupra kan bli en spydspiss for dem – med modeller som underbygger det sporty og lekne ved merkevaren. Dette er da også viktig for å skille merket fra konsernbrødrene VW, Audi og Skoda.

Offisielt toner Seat ned Cupra-satsingen og poengterer blant annet at det slett ikke er uvanlig at bilprodusenter registrerer nye navn og logoer. Det trenger imidlertid ikke å bety så mye. Her ønsker man naturligvis å få jobbe mest mulig i fred og få time lanseringen når det passer best.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Morsom familiebil, men ikke for oss i Norge

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Seat skal være det "sydlandske" merket i VW-familien. Da er det også viktig at de skiller seg ut fra de øvrige konsernmedlemmene.
Seat skal være det "sydlandske" merket i VW-familien. Da er det også viktig at de skiller seg ut fra de øvrige konsernmedlemmene.

Fire modeller til Norge

Seat er forresten opprinnelig en forkortelse for Sociedad Española de Automóviles de Turismo. Seats historie skriver seg tilbake til tidlig 50-tall og Spania. Hovedkontoret ligger i Martorell, rett nordvest for Barcelona.

I 1990 ble merket overtatt av Volkswagen. Ibiza og Leon er to av Seats mest kjente modeller, og nylig ble SUV-en Seat Ateca og kompaktmodellen Arona lansert. Disse fire er blant de modellene som snart vil importeres til Norge.

Les også: Her er de på testkjøring i Norge

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no