Vil glede minst ti nordmenn

Nye Porsche 911 GT2 RS er tidenes kraftigste 911. En biturbo 3,8-liter byr på 700 HK, 750 Nm og 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Toppfart på 340 km/t spikrer real superbilstatus.
Nye Porsche 911 GT2 RS er tidenes kraftigste 911. En biturbo 3,8-liter byr på 700 HK, 750 Nm og 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Toppfart på 340 km/t spikrer real superbilstatus. Foto: Porsche
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange har fått med seg at nye GT2 RS er den kraftigste gategodkjente Porsche 911 noensinne. Nå håper importøren å få has på ti stykker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Entusiastene må riktignok toe sine hender. Ikke før høsten 2018 vil de første offisielt importerte eksemplarene av Porsche 911 GT2 RS få muligheten til å skremme vettet av kone, barn og svigermor. Inntil videre får vi smake på tallene, bildene og litt av hva vi har i vente.

Porsche 911 GT3 med 500 HK blir plutselig litt stusselig i forhold. Nye GT2 RS er kun tilgjengelig med bakhjulstrekk. En høyst bearbeidet og flat 3,8-liters biturbo sekssylinder i hekken yter nå 700 hestekrefter.

Det er 80 hester mer enn GT2 hadde i 2010. Dreiemomentet er 750 newtonmeter, en økning på 50 Nm. Med en egenvekt på 1.470 kilo klarer toseteren å akselerere fra 0 til 100 km/t på 2,8 sekunder. Toppfarten er 340 km/t. For å hjelpe deg gjennom svingene i høyere fart svinger hjulene også på bakakslingen. Synes du bilen likevel er for tung, kan du velge Weissach-utstyrspakken som skreller av 30 kilo. Da får du tak, antiveltestag og bagasjelokk lagd av karbonfiber, samt langt lettere felger av magnesium.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Porsche-salget med rekordvekst i Stavanger

Basert på Turbo S

Utad er forskjellen på 911 GT2 RS og GT3 nesten like dramatiske som en vanlig 911 kontra VW Beetle. Foto: Porsche
Utad er forskjellen på 911 GT2 RS og GT3 nesten like dramatiske som en vanlig 911 kontra VW Beetle. Foto: Porsche

Motoren er basert på den som sitter i 911 Turbo S, og snittforbruket er respektable 0,91 liter på milen. Skjønt vi tviler på at snittet ofte blir så lite. GT2 RS er ikke bygd for økonomisk kjøring. For å øke effekten tømmer de store turboladerne mer luft inn i forbrenningskamrene. Et nytt kjølesystem sørger for optimal nedkjøling ved ekstremt høy påkjenning, og ved veldig høy temperatur sprutes det vann inn i intercooleren. Det er en nøye utvalgt syvtrinns dobbelclutchgirkasse som skal takle de veldige kreftene. Et nytt eksosanlegg av titan skreller syv kilo av matchvekten, sammenlignet med 911 Turbo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

911 GT2 RS har komposittkeramiske bremser og brede dekk, 265/35 ZR20 i front og 325/30 ZR21 bak. Det er utstrakt bruk av karbonfiberforsterket plast, forkortet CFRP. Forskjermene, luftuttakene i hjulbuene, sidespeilhus, luftinntak bak og deler av hekken er lagd av denne plasten, slik også mange av komponentene inni bilen er. Det lyder kanskje ikke veldig avansert ut, men det holder vekten i sjakk. Panseret er lagd av karbon og standardtaket er lagd av magnesium. For første gang benytter Porsche superlett glass i bakvinduet og sidevinduene bak. Materialet minner om polykarbonat og er ekstremt motstandsdyktig mot riper og sprekker. Vil du spare ytterligere vekt kan du skrote stereoanlegget og klimaanlegget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: De norske prisene er klare: - Mer luksuriøs enn noen gang

– Ikke noe øvre tak

I motsetning til enkelte rapporter på internett, er det ikke satt et øvre tak på hvor mange biler som skal produseres. Adm. direktør i Porsche Norge Morten Scheel er optimistisk.

GT2 RS ser aggressiv ut utenpå, men innvendig er komforten tydelig ivaretatt. Foto: Porsche
GT2 RS ser aggressiv ut utenpå, men innvendig er komforten tydelig ivaretatt. Foto: Porsche

– Vi tror vi blir tildelt rundt ti biler til Norge, men det er nok ganske mange flere som ønsker å kjøpe. Prisen i Norge starter på 3.545.000 kroner, sier Scheel.

911 GT2 RS er altså den hittil sterkeste og raskeste 911 som er laget. GT2 refererer til den tidligere klassifiseringen av GT-racingbiler, GT2, som minner til dels om det som nå heter GTE (GT Endurance). I forhold til GT3 er nykommeren et steg opp, med vesentlig mer krutt.

– Hvem er det som kjøper GT2 RS?

– Fellestrekket er interesse for biler, banekjøring og motorsport. Kundene vil bruke en 911 GT2 RS til det den er laget for, nemlig banekjøring eller en søndagstur på sine favorittveier. Mange av kundene har allerede flere Porscher på CV-en, opplyser Morten
Scheel.

Les også: Ikonisk bil til 20 i stil

Saken ble først publisert i Finansavisen Motor lørdag 5. august.

Tekniske data

Modell: Porsche 911 GT2 RS

Motor: 3,8-liters biturbo 6 syl.

HK/kW/Nm: 700/515/750

0-100 km/t: 2,8 sekunder

Toppfart: 340 km/t

Vekt: 1.470 kg

Forbruk: 0.91 l/mil

CO2-utslipp: 269 g/km

Pris fra: 3.545.000 kroner