Tidenes kraftigste Lotus

Lotus hevder at nye GT430 er en vaskeekte superbil. 436HK og $$ Nm bidrar til at akselerasjonen fra o til 100 km/t går unna på 3,8 sekunder. Toppfarten er 305 km/t.
Lotus hevder at nye GT430 er en vaskeekte superbil. 436HK og $$ Nm bidrar til at akselerasjonen fra o til 100 km/t går unna på 3,8 sekunder. Toppfarten er 305 km/t. Foto: Lotus
Artikkelen fortsetter under annonsen

I påvente av en ny Lotus Esprit har britene, nok en gang, tynt alt de kan ut av Evora.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tekniske data

Modell: Lotus Evora GT430

Motor: 3,5-liters V6 med kompressor

HK/kW/Nm: 436/321/440

0-100 km/t: 3,8 sekunder

0-161 km/t: > 8 sekunder

Toppfart: 305 km/t

Vekt: 1.299 kg

Cirkapris: 1.625.000 kr (pluss frakt)

Timingen er kanskje tilfeldig, det bare virker ikke slik. Kun få uker etter at Porsche lanserte sin kraftigste gategodkjente 911 noensinne, nye GT2 RS, følger Lotus opp med nye Evora GT430. Kort fortalt er dette Lotus sin kraftigste landeveisbil noensinne.

Den midtstilte 3,5-liters V6-motoren med kompressor og intercooler, har en makseffekt på 436 hestekrefter ved 7.000 omdreininger. Det er adskillig mindre enn Porschens 700 hestekrefter, men GT430 veier 171 kilo mindre. Basert på tørrvekten skal det gi Lotus nyeste hele 342 HK pr. tonn.

Les også: Porsche-salget med rekordvekst i Stavanger

Superbil i egen bok

Nå vil nok mange si at GT2 RS stiller i en helt annen klasse enn Evora GT430, men Lotus har lenge levd i villfarelsen om at deres raskeste biler er reelle konkurrenter til Porsche og Ferrari. Selv nevner Lotus gamle storheter som Esprit V8 GT og Esprit GT3, og er skråsikre på at GT430 er en vaskeekte superbil som vil få en like høy samlerstatus. Britene får mene hva de vil, men vi antar at den franske toppsjefen Jean-Marc Gales innvilger selvdyrkelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Interiøret er veldig likt med tidligere Evora-modeller, men det er nye skallseter fra Sparco. Foto: Lotus
Interiøret er veldig likt med tidligere Evora-modeller, men det er nye skallseter fra Sparco. Foto: Lotus

Enn så lenge. Med Geely som ny eier vil det være forunderlig om det ikke planlegges en ny Esprit. Målt i krefter alene stiller Hethels nyeste Evora-utgave i grenselandet mellom 718 Cayman S med 350 HK og 911 Carrera GTS med 450 HK., men det er tvilsomt om finishen står i stil.

Det er toveis justerbare 20-trinns Öhlins TTX støtdempere, et lettere svinghjul og en sekstrinns manuell girkasse. Differensialbrems er standard, og stabilitetsprogrammet har fire modus: «Drive», «Sport», «Race» og «Off». Antiskrensen kan også skrus helt av, eller du kan velge fem prosentnivåer av skrens, fra 1 til 12 prosent. GT430 har en ny frontsplitter og nye støtfangere av karbonfiber. Også dekselet på panseret, taket og den brede hekkspoileren er lagd av karbonfiber. Alt er tydelig feiret med klarlakk slik at man ser at det er riktige saker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildet.

Hekkespoileren bidrar til et marktrykk på 250 kilo ved 305 km/t. Foto: Lotus
Hekkespoileren bidrar til et marktrykk på 250 kilo ved 305 km/t. Foto: Lotus

Les også: Ikonisk bil til 20 i stil

Hårfint billigere

Innvendig er det kjente takter, der brorparten av det man tar i – rattet, dashbordet, dørpanelene, midtkonsollen og girtunellen – er kledd i Alcantara. Nye skallseter fra Sparco har karbonfiber i ryggen, men ønsker du mer racingstemning kan du få firepunktsbelter og seterygger av titan.

Prisen i Storbritannia er 112.500 pund. Trekker vi fra britisk merverdiavgift på 20 prosent, må du betale i overkant av 1.625.000 kroner. Frakt tilkommer. Til sammenligning starter prisene på en ny Porsche 911 Carrera GTS ved 1.644.900 kroner.

Les også: Bilsalget økte i juli

Saken ble først publisert i Finansavisen Motor lørdag 5. august.