S-Max ST-Line: Slik tøffer de opp familiebil-suksessen

To år etter at den kom på markedet, har andre generasjon Ford S-Max kommet i en sporty spesialversjon.
To år etter at den kom på markedet, har andre generasjon Ford S-Max kommet i en sporty spesialversjon.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford S-Max debuterer i ST-Line.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke ofte en ny modell klarer å snu en hel bilklasse på hodet. Men det gjorde Ford S-Max da den kom på markedet tilbake i 2006.

For første gang fikk vi en stor og praktisk sjuseter som også var morsom å kjøre, og som ikke så ut som en skoeske på hjul.

Bilen ble da også umiddelbart en suksess. S-Max hentet mange nye kunder til Ford og holdt koken salgsmessig, selv om den etter hvert mistet nyhetens interesse.

Et ganske typisk eksempel på flerbruksbil: Dette er Peugeot 807.
Et ganske typisk eksempel på flerbruksbil: Dette er Peugeot 807.

La ned fabrikk

Første generasjon var med oss i hele ni år. Det var ikke planen opprinnelig, men sparetiltak tvang Ford til å legge ned fabrikken i Belgia der S-Max ble laget, og flytte produksjonen til Spania. Det førte til komplikasjoner og utsettelser, dermed kom ikke den nye utgaven før i 2015.

Nå har den altså vært på markedet et par år, og Ford lanserer nå spesialmodellen ST-Line av S-Max.

Her handler det om sportslige detaljer både utenpå og inni. Unike 18-tommers aluminiumsfelger med svarte detaljer er på plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Brukte flerbruksbiler: Ikke alle gode ting er tre...

Bensin og diesel

Her er det også svarte innfatninger for lyktene, både bak og foran, aluminiumspedaler og egne ST-Line sparkeplater. Oppsettet på bilen er også stivere enn de øvrige variantene, sportsfjæring leveres som standard.

Innvendig er det blant annet røde sømmer på setene, i dørtrekkene, på rattet og i midtkonsollen.

Endringene er ikke store, men underbygger at S-Max er en ganske sporty bil, i alle fall til å være flerbruksbil.
Endringene er ikke store, men underbygger at S-Max er en ganske sporty bil, i alle fall til å være flerbruksbil.

De kraftigste motoralternativene du kan få inkluderer Fords bi-turbo 210 hestekrefters dieselmotor. Dessuten en 2-liters bensinmotor på 240 hestekrefter. Ford tilbyr hybridversjon av sin Mondeo, men noe slikt finnes ikke på S-Max. Her må du nøye deg med mer tradisjonell motorisering.

Les også: Her får du brukt sjuseter til hyggelig pris

Sporty familie

ST-line kommer også med firehjulstrekk. Dette skal levere sømløse overganger mellom forhjulstrekk og trekk på alle fire, avhengig av behov. AWD får du i kombinasjon med dieselmotorene på 150 og 180 hestekrefter.

Med introduksjonen av denne S-Max-utgaven har Ford nå en hel familie av med sporty versjoner. Du får ST-Line både på Edge, Focus, Kuga, Mondeo og S-Max – og straks også på nye Fiesta.

Les testen: Du skal lete lenge etter en bedre familiebil