Volvo XC60: Nå er det slutt for denne bilen

Første generasjon Volvo XC60 har kommet til veis ende, det er straks klart for helt ny modell.
Første generasjon Volvo XC60 har kommet til veis ende, det er straks klart for helt ny modell.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ni år er mye for en bilmodell, nå blir den helt ny.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo hadde hatt stor suksess med sin XC90 i mange år da de lanserte lillebror XC60 tilbake i 2008.

Her gikk Volvo inn i en stor bilklasse. Modeller som BMW X3, Audi Q5 og Mercedes GLK var de nærmeste konkurrentene, i tillegg til en rekke modeller fra mer folkelige merker.

Med XC90 klarte Volvo å konkurrere med premiummerkene i den klassen. Målsetningen var at XC60 skulle klare det samme i sin, og ni år etter kan vi fastslå at de har lykkes med det. XC60 har vært en viktig bil for Volvo. Den har også klart kunststykket å selge svært bra også mot slutten.

Har startet på nytt

Ni år er svært lenge for en bilmodell, og det var nok aldri planen at XC60 skulle være i produksjon så lenge. Dette skyldes i hovedsak at Volvo har vært gjennom store endringer siden XC60 debuterte. I 2010 ble de solgt fra eierselskapet Ford, til kinesiske Geely.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Under Geely har Volvo på mange måter startet på nytt. Det har blant annet betydd store investeringer i ny teknologi. Mens de har jobbet med dette, har de eksisterende modellene måttet klare seg noen år ekstra. Blant dem XC60.

Nå har produksjonen av den nye startet på fabrikken i Torslanda, utenfor Gøteborg. Og vi har tatt en liten ”sistereis” med dagens XC60, for å finne ut hvordan den klarer seg i 2017.

Saken fortsetter under

Volvo har finpusset på den flere ganger underveis, slik så XC60 ut da den debuterte.
Volvo har finpusset på den flere ganger underveis, slik så XC60 ut da den debuterte.

Les også: Femårs-plan og 62 milliarder kroner i investeringer

Deler plattform

XC60 ble forresten ikke til under optimale omstendigheter. Under Ford-eierskapet måtte Volvo tilpasse mye til hva amerikanerne mente var riktig. XC60 er for eksempel bygget på samme plattform som blant andre Ford Mondeo og Land Rover Freelander. Det holdt utviklingskostnadene nede, men førte også til kompromisser underveis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Under Ford lærte Volvo å bli gode til å gjøre det beste ut av det de fikk å jobbe med. XC60 er et eksempel på det. På mange områder føles den ikke umoderne ut i 2017, selv om den altså er eldre enn nesten samtlige konkurrenter.

Saken fortsetter under

Smart løsning i bagasjerommet, Volvo tenker sikkerhet også her.
Smart løsning i bagasjerommet, Volvo tenker sikkerhet også her.

Les også: Dette er mannen som reddet Ford gjennom finanskrisen

Krenger litt mer

XC60 har en av styrkene sine på komfort. Understellet sluker ujevnheter, god støydemping er med på understreke følelsen av premium. Styringen hadde imidlertid hatt godt av å være litt mer direkte. Den føles litt ullen og følelsesløs og gir ikke veldig mye kontakt med det som til enhver tid befinner seg under forhjulene.

På litt aktiv svingkjøring krenger den også mer enn de beste konkurrentene. På dette området har det skjedd ganske mye de siste årene. Det finnes biler i denne klassen som klarer å kombinere høy sittestilling og de vanlige SUV-styrkene, med kjøreegenskaper som ikke avviker særlig fra det vi finner på langt lavere biler. Der er ikke XC60 helt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er neppe noe mange av eierne tenker mye over, men går du for eksempel direkte fra en BMW X3 til denne, er kontrasten stor.

Gammeldags

Ellers må vi gi honnør til Volvo-setene – igjen. De er rett og slett knallgode og innbyr til lange kjøreturer. Plassen er bra både foran og bak, men bagasjerommet er ikke helt i tradisjonell Volvo-klasse. 505 er ikke blant de aller beste i klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under

Rene knappe-bonanzaen i midtkonsollen.
Rene knappe-bonanzaen i midtkonsollen.

Førermiljøet fungerer fint, men dashborddesignet klarer ikke å skjule alderen. Volvos ”flytende” midtkonsoll vakte oppsikt da den kom, men det begynner å bli lenge siden. Her er nok også Volvo sin egen verste fiende. Interiørene i 90-serien (og nye XC60) gjør at dette ser veldig gammeldags ut nå.

Ett eksempel: Det voldsomme antallet knapper i midtkonsollen. Et annet: Infotainmentsystemet som nå er gammeldags. Der de nye Volvoene har stor touchskjerm i midten, må du her lete deg fram via knapper i midtkonsollen som styrer det som skjer på den lille skjermen. Dette burde vært byttet for lengst, men hos Volvo har man tydeligvis lukket øynene og tenkt at det bare får duge ut levetiden til bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under

Her har tiden stått litt stille, interiøret sladrer om at XC60 ble til for ganske mange år siden.
Her har tiden stått litt stille, interiøret sladrer om at XC60 ble til for ganske mange år siden.

Se hva bilen kan gjøre med mobilen din

Stor bensinmotor

”Vårt” eksemplar er en svært godt utstyrt modell, med høy luksusfaktor. Det løfter naturligvis totalinntrykket. Kjøper du en spartansk XC60 med lite utstyr og stoffseter, forsvinner også en del av premiumfølelsen.

Under dette panseret finner vi også en motor få XC60-kjøpere har tatt seg råd til. T6 betyr bensinmotor på 2 liter og 320 hestekrefter. Den gir solid overskudd , selv om vi ikke snakker sportsbilprestasjoner. 0-100 km/t går for eksempel på 5,9 sekunder. Automatgir er et ganske opplagt valg på en bil som dette. Automatkassen er ikke like kjapp og sømløs som på de beste konkurrentene, men her snakker vi strengt tatt om små marginer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rundt 170.000 kroner

Det begynner snart å bli for sent hvis du vil kjøpe denne generasjonen XC60 som nybil, men i bruktmarkedet kommer den til å leve videre i mange år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det er mye å velge mellom. Det ligger over 500 eksemplarer til salgs, prisene starter rundt 170.000 kroner. Da får du typisk en 2009-modell som har gått relativt langt, ofte rundt 200.000 kilometer.

Den mest vanlige motoriseringen i dette prissjiktet er Volvos 2,4-liters diesel, på 163 hestekrefter. Det er ikke verdens mest moderne motor, og bilen trenger absolutt såpass med krefter.

Saken fortsetter under

XC60 var en av de aller sikreste nybilene da den ble lansert, her hevder den seg fortsatt bra.
XC60 var en av de aller sikreste nybilene da den ble lansert, her hevder den seg fortsatt bra.

Les også: Denne Volvoen gir deg mye bruktbil for pengene

Grunn til å være kresen

Går du opp til rundt 300.000 kroner, får du nyere med lavere kilometerstand. Ett eksempel: En 2011-modell med mye utstyr, én eier og full servicehistorikk. Med bare 47.000 kilometer på telleren, blir den din for 324.000 kroner.

For rundt 500.000 kroner, får du to-tre år gammel bil med nybilgaranti og lav kilometerstand.

Med så mange biler til salgs ute i markedet, er det all grunn til å være litt kresen. "Riktig" utstyr på en bil som dette er skinnseter, automatgir og navigasjon. Mangler noe av dette, skal også prisen være deretter.

Klikk her for å lese mer om XC60 i Brooms bruktbilguide

Saken er først publisert på Broom.no