Vurderer tunnel fra Sverige til Danmark

I dag er det fergene som får unna trafikken mellom byene Helsingborg og Helsingør. Nå åpner en svensk og dansk minister for at tunneler i fremtiden kan knytte de to byene enda tettere sammen og gi en samfunnsmessig gevinst på flere titalls milliarder kroner.
I dag er det fergene som får unna trafikken mellom byene Helsingborg og Helsingør. Nå åpner en svensk og dansk minister for at tunneler i fremtiden kan knytte de to byene enda tettere sammen og gi en samfunnsmessig gevinst på flere titalls milliarder kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tunneler kan erstatte fergene mellom svenske Helsingborg og danske Helsingør.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag er det fergene som får unna trafikken mellom byene Helsingborg og Helsingør. Nå åpner en svensk og dansk minister for at tunneler i fremtiden kan knytte de to byene enda tettere sammen og gi en samfunnsmessig gevinst på flere titalls milliarder kroner.

Ifølge Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson er det satt i gang konstruktive samtaler om saken, skriver den danske avisen Børsen.

Svenske politikere har i årevis presset på for å få fortgang i planene om en såkalt HH-forbindelse. Danske politikere har imidlertid vært mere lunkne til planene om ytterligere en bro eller en tunnel over Øresund.

Les også: Flere ordførere vil ha ny bro over Oslofjorden

Nå holder Danmarks transportminister Ole Birk Olesen døren på gløtt for prosjektet. Det vekker glede hos den svenske infrastrukturministeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den svenske regjering ser positivt på en forbindelse mellom Helsingborg og Helsingør. Det er for øyeblikket konstruktive samtaler, og jeg er enig med min danske kollega i at vi må se på muligheten for en ny forbindelse og fortsette dialogen mellom våre land, sier Anna Johansson til Børsen.

Les også: Verdens høyeste bro åpnet i Kina

HH-forbindelsen mellom Helsingborg og Helsingør innebærer å bygge to tunneler: En dobbeltsporet motorvei og en dobbeltsporet jernbane.

I en analyse fra sommeren 2016 var konklusjonen at en tunnelforbindelse mellom de to byene vil gi en samfunnsmessig gevinst på 27 milliarder danske kroner - netto. De største gevinstene stammer fra brukerbetaling for å benytte forbindelsen, og for redusert transporttid over sundet.

Les også: Danmark får bygge verdens lengste undersjøiske vei- og togtunnel