– Derfor ryker elbil-fordelene
Overgangen til elbiler kan gi 23 milliarder kroner mindre i skatteinntekter i 2025, viser ny beregning fra Finansdepartementet.
De siste årene har salget av elbiler skutt i været i Norge. Bare i 2016 rullet det ut så mange som 24.222 nye elbiler fra forhandlere rundt omkring i landet.
Men salget av elbiler kommer staten til å kjenne på lommeboka, advarer sjeføkonom Terje Strøm.
Han mener det i lengden kommer til å bli svært kostbart for staten å subsidiere det stadig økende antallet elbil-eiere, skriver VG.
Les også: Statsbudsjett 2017: Elbil blir enda mer gunstig
Avgiftsinntektene vil falle
For mens nordmenn betalte 48,4 milliarder kroner i ulike bilavgifter i 2016, kommer tallene til å synke dramatiske de neste årene, skal man tro beregningene fra Finansdepartementet.
Hvis alle nye biler som blir solgt i 2025 er nullutslippsbiler, vil avgiftsinntektene falle til 24,8 milliarder.
Det vil gi staten 23,4 milliarder mindre kroner å bruke i statsbudsjettet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Topp 10: Elbilene med lengst rekkevidde
– Ny avgift alle biler
Strøm tror politikerne ikke vil sitte stille og se på avgiftsfallet. Han spår at elbil-fordelene en gang i fremtiden vil ryke.
– Det er veldig sannsynlig at en kilometeravgift basert på en form for digital sporing av veislitasje for alle biler, kommer i stedet, kombinert med en nedtrapping av fordelene elbiler har i dag, sier han til VG.
Finansminister Siv Jensen (Frp) ønsker ikke å si noe om hvordan regjeringen vil erstatte avgiftstapet.
– Det er hevet over enhver tvil at lavere avgifter på nye biler er viktig for å fornye bilparken. Hvorvidt det skal være fullt fritak for elbiler også i fremtiden har ikke regjeringen tatt stilling til nå, men jeg kan si det slik: Frp har aldri ønsket å bruke bilen som melkeku for å skaffe staten avgiftsinntekter, sier hun.
Artikkelen fortsetter under annonsenMange elbiler
Antall elbiler nådde i desember en ny milepæl – 100.000 elbiler kjører nå rundt på norske veier uten utslipp.
– Selv om vi har nådd 100.000 elbiler øker fortsatt antallet fossile biler på veiene, så jobben er ikke gjort, sa Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef i ZERO, til NTB da nyheten ble kjent.
Både ZERO og Norsk elbilforening mener de neste årene vil være avgjørende, og sier mange av fordelene for nullutslippsbiler er under press.
– Særlig er det knyttet usikkerhet til elbilfordeler på lokalt nivå som fritak for bompenger og parkeringsavgift. Her må lokalpolitikere si tydelig ifra at de ønsker nullutslipp velkommen ved å videreføre elbilfordelene en periode til, sa Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.