Selvkjørende Uber-testbil kolliderte

Førerløse biler kan i løpet av noen år bli mer vanlig i trafikken. Men teknologien kan være sårbar. Nylig krasjet en selvkjørende Uber-testbil i USA.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ulykken skjedde ifølge Fox 10 fredag morgen 24. mars i Phoenix, som er den største byen og hovedstaden i delstaten Arizona.

Bilen, en Volvo SUV, skal ha vært i såkalt «kjør selv-modus» da den kolliderte.

Den førerløse bilen, som riktignok var bemannet av to såkalte sikkerhetssjåfører, var på vei sørover da det smalt. Ifølge politiet var det kun materielle skader. Ingen personer skal ha kommet til skade, melder Reuters.

Kollisjonen inntraff idet en annen bil ikke klarte å gi plass til Ubers bil da den skulle svinge.

Innstiller pilotprogram

Dette bildet fra september 2016 viser en Uber pilotmodell med påmonterte kamera på taket. Modellen er utviklet ved Uber Advanced Technologies Center i Pittsburgh, Pennsylvania. Foto: Angelo Merendino / AFP
Dette bildet fra september 2016 viser en Uber pilotmodell med påmonterte kamera på taket. Modellen er utviklet ved Uber Advanced Technologies Center i Pittsburgh, Pennsylvania. Foto: Angelo Merendino / AFP

Episoden får nå Uber til å legge fremdriften i pilotprosjektet på is inntil videre.

«Vi vil se nærmere på denne hendelsen,» skriver Uber i en epost ifølge Tech Crunch. Pilotprogrammet er for tiden under utprøving i Arizona, San Francisco og Pittsburgh.

En av intensjonene bak førerløse biler er at det skal kunne bidra til å redusere antall trafikkulykker. I tillegg er tanken å redusere transportkostnadene.

For om lag ett år siden kolliderte en av Googles selvkjørende biler med en buss i California.

Én drept i ulykke

I Florida ble en Tesla-sjåfør drept i en kollisjon med en lastebil i 2016. Bilen ble kjørt på autopilot, og bilens sensorer skal ifølge Tesla ikke ha fanget opp lastbilens bevegelser.

Uber har tidligere uttalt at bruken av førerløse biler er sårbar, blant annet ved dårlig vær.

Uber finnes i dag i 537 byer i 77 land, også i Norge. Tjenesten er imidlertid blitt forbudt som privattaxi-virksomhet flere steder i verden.

Får klager fra syklister

Ifølge Tesla-sjef Elon Musk er ikke den førerløse teknologien perfekt, men krever fortsatt menneskelig overvåkning. Ifølge Musk er dødsfallet i Florida det første kjente tilfellet i en Tesla på autopilot, skriver Politiken.

I San Francisco har Tesla blitt kritisert av byens sykkelorganisasjon som rapporterer at selvkjørende Uber-biler skal ha kjørt på rødt og krysset over sykkelbaner og dermed skapt farlige situasjoner.

Personvernpolicy