Jeremy Clarkson: – Denne bilen ønsker jeg å gi til min verste fiende

<p></p>
<p>FIENDER: Den frittalende programlederen for Grand Tour, Jeremy Clarkson, sier sin mening om hvilken bil han ønsker at hans fiender skal kjøre rundt i. Foto: AP / Matt Dunham / Klikk.no</p>
FIENDER: Den frittalende programlederen for Grand Tour, Jeremy Clarkson, sier sin mening om hvilken bil han ønsker at hans fiender skal kjøre rundt i. Foto: AP / Matt Dunham / Klikk.no

Den kontroversielle programlederen langer ut mot Toyota.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en utspørring sammen med DriveTribe-kollegene James May og Richard Hammond fikk Jeremy Clarkson spørsmål om hvilken bil han aller helst ville gitt til sin fiende.

Selv om han ikke har noe til overs for verken Renault Scenic eller Mitsubishi PHEV, finnes det en bil Clarksom rett og slett ikke kan fordra.

– Den bilen jeg har reservert et helt spesielt hat til er Toyota Prius, sier den frittalende programlederen for bilprogrammet Grand Tour.

Les også: Vi har testet ti ladbare hybrider

– Totalt imbesil

Clarkson forteller at han har lite til overs for hvordan bilen er markedsført.

– Det er et kynisk markedstunt for de godtroende og dumme, sier han i en video lagt ut på nettstedet DriveTribe.

Samtidig kritiserer han Toyota for å angivelig hente nikkel fra gruver i Canada, for deretter å frakte de til Norge hvor det lages til batterier. Batteriene sendes så til Japan hvor bilene produseres, før bilene går videre ut til forhandlerne.

– Hvis du kjøper den, liker den eller bifaller den på noen måte, er du totalt imbesil, sier han.

Les også: Norsk storselger kommer som ladbar hybrid

IKKE I NORGE: Informasjonssjef i Toyota, Espen Olsen, avviser at Toyota produserer batterier i Norge. Foto: Toyota
IKKE I NORGE: Informasjonssjef i Toyota, Espen Olsen, avviser at Toyota produserer batterier i Norge. Foto: Toyota

– Ikke korrekt

Pressekontakt i Toyota Norge, Espen Olsen, avviser overfor ABC Nyheter at batteriene lages i Norge.

– Det er ikke korrekt at Toyota produserer deler eller batterier til Prius i Norge, sier han, uten å ville kommentere Clarksons uttalelser videre.

Toyota har tidligere bekreftet at deler og batterier til bilmodellen lages over hele verden, og at disse fraktes over store avstander før de når bilfabrikken.

– Det er riktig at materialer og komponenter som brukes i Prius er produsert en rekke forskjellige steder rundt om i verden, men dette skiller seg ikke fra produksjonen av alle masseproduserte biler, enten de er hybride eller ikke, skriver de i en uttalelse.

Les også: Ap vil gjøre hybridbiler med små batterier dyrere

PRODUKSJON: Disse stedene i verden produserer Toyota sine biler. Foto: Toyota
PRODUKSJON: Disse stedene i verden produserer Toyota sine biler. Foto: Toyota

Populær i Norge

Selv om Clarkson er svært kritisk til Toyota og deres markedstrategi, er det ikke til å komme bort fra at Prius har blitt en svært populær bil over hele verden.

Bare i Norge ble det solgt 1985 eksemplarer i 2016.

Totalt registrerte Toyota 15.235 hybridbiler i 2016 ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Dette utgjør 87,3 prosent av eget personbilsalg som totalt endte på 17.453 enheter. Hybridveksten har bidratt til at Toyota har økt markedsandelen fra 10,6 til 11,3 prosent og volumet øker med nær 9 prosent.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden