Statens vegvesen: – Det er spektakulært og sexy

Norsk gigantprosjekt med undervannstunneler vekker internasjonal interesse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gigantprosjektet ferjefri E39 har som mål å halvere kjøretiden fra Kristiansand til Trondheim fra 20 til 10 timer.

Se video øverst i saken.

En av nytenkningene i prosjektet er såkalte rørbruer. Det vil si en konstruksjon der trafikken går gjennom et rør som flyter nedsenket i vann.

Rørbru kan blant annet bli aktuelt over Halsafjorden på Nordmøre og over Sognefjorden, ifølge vegvesenet.

En rørbru skiller seg fra senketunnel ved at konstruksjonen ikke ligger på sjøbunnen, men flyter cirka 20-30 meter under vannoverflaten.

Bakgrunn: Regjeringen vil ha ferjefri E39

– Norge har noen av de heftigste fjordene i verden, den lengste broen i verden nå kommer bokstavelig talt til kort i våre fjorder, sier kommunikasjonssjef i Statens vegvesen, Kjell Bjørn Vinje, til ABC Nyheter.

Vinje sier det ligger langt frem i fremtiden å ferdigstille prosjektet.

– Teknologiutvikling i verdensklasse må til. Dette er banebrytende. Prosjektet har vekket stor interesse hos konsulenter og entreprenører i utlandet, forteller kommunikasjonssjefen.

Det var Nettavisen som først omtalte saken. Etter det har flere norske og utenlandske medier hevet seg på. Til NRK beskriver Vinje prosjektet som «spetakulært og sexy».

– Det vil være teknologisk banebrytende når, og hvis, det blir bygd, sier Vinje til statskanalen.

–Science fiction

Det er ikke bare norske medier som har vist interesse for det norske veiprosjektet.

Det britiske nettstedet Business Insider har skrevet om prosjektet, og nettstedene Nyhetsnettstedene Wired, News.com.au, og reisesiden Travelandleisure.com omtaler alle tunnelen som en sensasjonell og oppsiktsvekkende nyhet.

«Norge planlegger å sende biltrafikken gjennom en undervannstunnel, som ser ut til å være tatt rett fra en science fiction-film», skriver Travelandleisure på Twitter.

Prosjektet pågår

– Hele prosjektet består av mange ulike fjordkrysningsprosjekter, noen av de er under bygging og planlegging. Noen er langt frem i tid. Prosjektet blir et lokomotiv for norsk teknologutvikling, sier Vinje.

Vinje forteller at ingeniørene som arbeider med prosjektet er blitt ringt av flere utenlandske entreprenører og konsulenter.

Les også: Økning i antall dødsulukker i sommertrafikken

En rørbru i bue, forankret til såkalte pontonger på overflaten. Foto: Statens vegvesen/Vianova
En rørbru i bue, forankret til såkalte pontonger på overflaten. Foto: Statens vegvesen/Vianova

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus