Lynrask «flytebrygge»
Det polske verftet Sunreef har utviklet en katamaranbasert daycruiser som skal være god for 60 knop.
Vi ble presentert for prosjektet i 2014 og trakk litt på smilebåndet. Det gjør vi fortsatt. Det er nok ikke så stort marked for en 40-fots daycruiser med to skrog. Blant annet byr bredden på problemer, og den gir ekstra høye utgifter til båtplassen.
Etter at vi trakk på smilebåndet har verftets ingeniører jobbet med å finpusse de tekniske løsningene. Nå er den første båten under bygging.
Sittegruppe eller lugar
Sunreef er spesialist på å bygge katamaraner, men har til nå konsentrert seg om større båter og yachter som gir mulighet for å utnytte plassen i de to skrogene. Det er ikke like lett når båten bare er snaut 13 meter lang. Det blir mulig å lage bad i et skrog og en liten lugar i det andre skroget. Vil en fremtidig eier har mer beboelig plass, ryker den store sittegruppen i friluft foran førerplassen.
En katamaran er langt mer stabil enn en båt med et skrog når den ligger stille. Det er neppe behov for å montere stabilisator ombord. Som «partybåt» egner Sunreef 40 seg perfekt. Den vil også kunne brukes som tender hvis moderskipet er stort nok og har en garasje med plass til en ekstremt bred båt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Mange vil ha Porsche hybrider
(Saken fortsetter under)
Hengslet fribord
Fordelen med to skrog er at det blir et gigantisk dekk med en bredde på 5,2 meter mellom dem. I tillegg har ingeniørene laget en løsning som gjør at deler av fribordet kan felles ned noe som ytterligere øker dekksarealet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er noen andre båter som har den samme løsningen, blant annet EVO 40, en 40 foter produsert i Italia. Hvis man ikke vil ha lugar forut, blir det en rommelig sittegruppe her med spiseplass. Foreløpig vet vi ikke hvor verftet har tenkt å plassere en bysse, men vi kan tenke oss at den kommer som en seksjon bak førerplassen. Førerplassen er skjermet med tak og har tre seter i fartsretningen.
Båten verftet bygger på i disse dager får et konvensjonelt, planende skrog. Fremdriften besørges av to hekkaggregat plassert i hvert sitt skrog. Kundene kan velge alt fra 2 x 425 hester opp til 2 x 1.100 hester. Med de største motorene sier verftet at toppfarten blir rundt 60 knop.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Her er Mercedes-AMG Project ONE
Flyvebåt
Et annet alternativ er modellen som er utstyrt med foiler. De løfter selve skrogene klar av vannet. Det gir redusert friksjon, høyere fart og lavere drivstofforbruk. De fire foliene har effekt fra cirka 25 knop. De kan felles inn i skrogene.
Hydrofoilbåter er ikke noe nytt, men som regel bygges båtene med faste foiler. Hvordan ingeniørene til Sunreef vil løse de tekniske utfordringene med å kjøre foilene opp og ned og samtidig sørge for at de blir både solide og stive nok, vet vi ikke.
Modeller med foiler blir levert med utenbordsmotorer festet til braketter som kan heve og senke motorene alt etter som båten kjører normalt eller «flyr» over vannet.
Les også: - Jeg tror vi bare er i starten av noe som blir veldig stort
Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen/Motor