Elektrisk stemning i norske farvann

Norske ferger skal bli utslippsfrie. Det kommer til å koste penger. Foto: Dreamstime
Norske ferger skal bli utslippsfrie. Det kommer til å koste penger. Foto: Dreamstime

Fjordens Teslaer kjører i krabbegir og vil koste samfunnet milliarder av kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En strøm av batteriferger og hybridferger er under bygging og planlegging i Norge. Vi vil ikke ha monstermaster, men vi vil ha nyladet bilferge.

Norge er på rett kjøl. Norge blir et foregangsland.

Sier Bellona.

Denne uken inviterte Jan Kjetil Paulsen, seniorrådgiver i Bellona, på båttur i Oslofjorden på den utslippsfrie båten «Visions of The Fjords», som til daglig trafikkerer Nærøyfjord.

– Batteriferger er ideelt og vi er godt i gang i Norge. Strøm har vi nok av, det handler om å få bygget flere nye ferger og sørge for kabler til kaiene. Dette er teknologi og kompetanse hvor Norge er ledende i verden, og som også er i ferd med å bli en viktig eksportartikkel, sier Paulsen til Finansavisen.

Hvem er syndebukkene?

Paulsen ønsker ikke å gi noen reprimande til shippingindustrien, som denne uken samlet seg i Oslo og som står for syv prosent av verdens CO2-utslipp. Han vil «satse på konstruktive løsninger, være faktabasert og hjelpe industrien i å finne løsninger». Dra på båttur.

Forskere har med nye modeller kommet frem til nøyaktige beregninger for hva shipping bidrar med av utslipp i Oslo, hva tallene var i 2013 og hva de vil være i 2020. Fire forskere har fått tilgang til data fra Oslo Havn og beregnet utslipp helt ned på det enkelte skip, et arbeid som har vært ledet av Susana López-Aparicio ved Norsk institutt for luftforskning (NILU).

I 2020 vil skipsfarten i Oslo bidra med 61.000 tonn CO2 og 828 tonn NOx årlig. Det er omtrent på linje med utslippsandelen for shipping generelt på verdensbasis. Tallene viser at lokale ferger står for en liten del av de totale utslippene fra skipstrafikken i Oslofjorden. Bare rundt 11 prosent av NOx-utlippene, 4 prosent av SO2-utslippene og 18 prosent av CO2-utslippene.

Hvem er syndebukkene? Det er utenlandsfergene og cruiseskipene som står for den største delen av både lokale utslipp og CO2-utslipp. Rundt 60 prosent av NOx-utslipp og 50 prosent av CO2, for eksempel. Tatt i betraktning at cruisetrafikken har økt betydelig de siste ti årene, har Oslo en betydelig import av lokal forurensning, samtidig som byrådet jobber for å gjøre byen bilfri.

– Belastningen er høyest i sommerhalvåret, men da er jo også problemene med lokal forurensning i Oslo lavest. Om vinteren er vindretningen gunstig, det blåser som regel ut fjorden, sier Dag Tønnesen, forsker ved NILU.

Han bor neppe på Nesodden.

Les også: Direktør kjøper aksjer

(Saken fortsetter under)

«Ampere» er verdens første batteridrevne bilferje, og ble satt i drift på strekningen Larvik-Oppedal i Sogn og Fjordane i 2015. Batteriene hurtiglades på 10 minutter ved hvert anløp. Foto: Helge Sunde/Samfoto
«Ampere» er verdens første batteridrevne bilferje, og ble satt i drift på strekningen Larvik-Oppedal i Sogn og Fjordane i 2015. Batteriene hurtiglades på 10 minutter ved hvert anløp. Foto: Helge Sunde/Samfoto

– Enormt energitap

I Norge skal det være levert eller bestilt 30 ferger som har en eller annen batteriløsning, ofte i kombinasjon med andre energikilder. I tillegg er det 50 til 60 ferger under planlegging.

Mange av fergene som er bestilt er fremstilt som batteriferger. Men i virkeligheten har de et dieselaggregat om bord. Batteriene kan hjelpe til å lagre energi, og gjøre dieselaggregatene mer effektive, men er langt fra noen nullutslippsferger.

Det er ett problem. Båter triller ikke. Som Teslaer og tog. Lars Magne Nerheim forsøker å fortelle dette til miljøvernere og politikere. Han er førsteamanuensis ved Institutt for maskin- og marinfag ved Høgskulen på Vestlandet.

Først det grunnleggende:

– Å flytte noe i vann er mye mer energikrevende enn å flytte noe på vei eller på skinner. Energitapet er enormt, og du kan ikke gjenvinne energi, altså generere ny energi ved nedbremsing, slik man kan med elbiler, sier Nerheim til Finansavisen.

Du trenger ikke være forsker for å vite det.

– Alle som har senket gassen i en båt har merket dette. Båten mister fart umiddelbart.

Derfor blir Nerheim provosert av politikere som vil overføre Norges elbilsatsning til ferge- og hurtigbåtdrift.

– De grønneste sammenligner eldrift på hav med eldrift på vei. Det er en kortslutning, mener Nerheim.

Og vi må skille mellom de ulike typene ferger. Er det en ferge som har avgang en gang i timen og skal frakte hyttefolk til en øy, eller er det hovedveier som knytter Kyst-Norge sammen.

– Det vi snakker om er fergene som får samfunnet vårt til å gå rundt, riksveier og fylkesveier. Her fungerer batterdrift særdeles dårlig. Problemet er hastighet og tilgjengelighet. Erfaringen viser ikke uventet at batterifergene må gå med betydelig lavere hastighet og lengre tid mellom avgangene på grunn av ladingen. Men vi bør ikke tillate at en så viktig del av vår infrastruktur må redusere transporteffektiviteten når den økes for øvrig i samfunnet. Det er det samme som å si at østlendingene skal finne seg i å kjøre i 60 km/t på E18.

Les også: Børsen stiger fra start

Provoserende satsning

Han viser til «Ampere», verdens første batteriferge, som trafikkerer sambandet mellom Lavik og Oppedal i Sogn og Fjordane. Fergen ble bygget i 2014 av Fjellstrand verft i Omastrand for rederiet Norled. Ampere har plass til 120 biler og bruker 200 kilowatt-timer på den 20 minutter lange overfarten.

– «Ampere» går i 10 til 11 knop. Folk unngår fergen hvis de kan. Det er en dårlig transportløsning og det er provoserende at vi har satset på en så skjør løsning på hovedveien langs kysten, E39.

Vi setter livsviktig infrastruktur på prøve, mener han.

– Hva skjer med hastigheten i motvind og stampesjø eller ved uforutsette turer i en nødsituasjon når batteriene ikke er tilstrekkelig ladet? Hva skjer i uvær og kulde? spør han.

– Du forsker selv på gassdrift, er du da uavhengig?

– Vi ser på alle alternativer for fremdrift på sjø. Vi jobber aller mest med hybridløsninger, der vi bruker ulike systemer. Man må se på gode kombinasjoner. Batteri som fremdrift har absolutt noe for seg i flere sammenhenger. For eksempel kan det fungere også på store ferger når disse manøvrerer eller ligger ved land for å minimere lokal forurensning. Men batterier egner seg ikke som hovedmaskineri på strekninger av noen lengde og hvor fart og tilgjengelighet er av betydning.

Les også: DNB Markets tror AF Gruppen skal rase

(Saken fortsetter under)

Oslo sentrum skal få færre biler. Samtidig importerer byen store mengder forurensning gjennom cruisetrafikken. Utslipp fra de lokale fergene er lavt sammenliknet med cruiseskipene og utenlandsferjene. Her er byråd Lan Marie Berg (Mdg) og byrådsleder Raymond Johansen (Ap). Foto: NTB Scanpix
Oslo sentrum skal få færre biler. Samtidig importerer byen store mengder forurensning gjennom cruisetrafikken. Utslipp fra de lokale fergene er lavt sammenliknet med cruiseskipene og utenlandsferjene. Her er byråd Lan Marie Berg (Mdg) og byrådsleder Raymond Johansen (Ap). Foto: NTB Scanpix

Fremdeles en luftspeiling

Å sette ned farten bør være uaktuelt på fartøy som binder kysten sammen.

– Klimagevinsten er mindre enn mikroskopisk. Samtidig setter vi en viktig samfunnsfunksjon på spill. Å bruke en hovedvei forbindelse til et så luftig miljøprosjekt er derfor provoserende når gode norske alternativer finnes, sier Nerheim.

Likevel vil politikere gjerne ha ferger og hurtigbåter som går på batteri.

For to år siden stilte ordføreren i Hurum kommune og ordføreren i Nesodden kommune opp på bilde sammen med byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland. Elektriske båter kan bli den nye trikken, skrev Aftenposten. «Sjøen ligger jo der», uttalte Hurum-ordfører Monika Vee Bratlie. Aftenposten skrev at de første el-fergene kunne komme i drift i år.

Det er fortsatt bare en luftspeiling. Ingen i Ruter ser batteridrevne ferger innen rekkevidde.

– Ruter har fått utredet mulighetene for utslippsfrie løsninger for båt, og har dialog med dagens operatører om elektrifisering eller bruk av andre lavutslippsløsninger. Selv om antall reisende med båt kun utgjør to prosent, står båtene for ti prosent av de totale utslippene fra kollektivtrafikken. Det er særlig sambandet mellom Nesodden og Aker brygge, som er Norges største passasjersamband, som vil redusere utslippene med bruk av ny og mer miljøvennlig teknologi. Her peker batterielektrisk fremdrift seg ut som en mulighet, sier Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter.

Les også: Skal bygge seks leiligheter for 320 millioner

Sjøens Tesla

Men det er ikke gjort på et blunk. Batterielektrisk drift av Nesoddbåtene og øybåtene forutsetter ny infrastruktur.

– Tilleggskostnader forbundet med elektrifisering sammenlignet med konvensjonell drift må også finansieres, innser Dahl Johansen og Ruter.

Men det trengs ikke et halvt oljefond for å bygge nettløsninger for batteriferger i Norge. For et par år siden analyserte DNV GL hvor store investeringer som er nødvendig i strømnettet for å gjøre ulike fergestrekninger elektriske. Rapporten slår fast at det trengs investeringer for 900 millioner kroner for å sikre strøm til 52 bilfergestrekninger i Norge.

Optimismen fra Hurum- og Nesodden-ordførerne kom etter samtaler med et prosjekt som kalles Urban Water Shuttle (UWS), etablert og drevet av næringsklyngen NCE Maritime Cleantech. De har designet en ladbar hurtigferge, med over 60 ulike bedrifter på laget.

Rett før jul fikk prosjektet 20 millioner kroner til å planlegge en prototype av en batterihurtigbåt, en slags sjøgående trikk som er tenkt for Oslo, Stavanger og
Bergen, men også byer i utlandet.

De som står bak kaller den sjøens Tesla. De skal ifølge nettavisen Sysla.no hente kompetanse og kunnskap fra Fjellstrand Verft, som bygde batterifergen «Ampere», den som stamper avgårde i 10 knop mellom Lavik og Oppedal.

I tillegg til Fjellstrand Verft, skal Wärtsilä, Servogear, Grenland Energy, CFD Marine, Hydro og Sapa være med å utvikle hurtigbåten. Pengene kommer fra et program kalt Pilot-E, et samarbeid mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova som har pågått siden 2015. Målet med programmet er å mobilisert næringslivet for å utvikle nye løsninger for utslippsfri sjøtransport.

Enklere å bytte bil enn skip

Hvor mye penger som hvert år subsidieres i drømmen om å bli et foregangsland innen ferger er ikke godt å vite. Statens vegvesen, fylkeskommunene, Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova bidrar alle i potten.

Og potten er bunnløs. I Norge er det rundt 200 samband for ferger og hurtigbåter.

For det aller meste av shippingindustrien er batteridrift en utopi og utslippreduksjon en stor hodepine. Det er enklere å bytte ut Mercedesen med en fullsubsidiert Tesla, enn det er for et rederi å ta kostnaden med å bytte ut et ti år gammelt containerskip.

Ordførerne drømme rom batteridrevne ferger. Men det er ennå mange år til Nesoddbåten (t.h) blir helelektrisk. Utslippet fra lokale passasjerferger er lite sammenlignet med cruiseskipene og fergene som går til Danmark og Tyskland. Foto: NTB Scanpix
Ordførerne drømme rom batteridrevne ferger. Men det er ennå mange år til Nesoddbåten (t.h) blir helelektrisk. Utslippet fra lokale passasjerferger er lite sammenlignet med cruiseskipene og fergene som går til Danmark og Tyskland. Foto: NTB Scanpix

– Batteridrift er relevant på kortere strekninger og kystnære ruter. Skal man krysse Stillehavet med containere fra Kina er tungolje dessverre fortsatt det eneste alternativet. Shippingbransjen har en kjempeutfordring med å finne alternative energibærere, og å oppfylle det langsiktige målet om å bli utslippsfri, sier Jan Kjetil Paulsen i Bellona.

Men det finnes tiltak som kan iverksettes i morgen.

– Man kan redusere utslippene mye ved å senke farten. Det innebærer at det som fraktes bruker lengre tid og at fraktprisen blir høyere. Produsentene vil si at det ikke er mulig, men jeg er ikke så sikker. La oss si at en iPhone ville bli fem kroner dyrere, ved at den er transportert på en mer miljøvennlig måte. Jeg tror mange ville vært villig til å betale prisen, sier Paulsen.

Men også her hjemme får vi levert helt nye samferdselsløsninger med fossil teknologi. Bastø Fosen sjøsetter i disse dager hele tre nye ferger, bygget i
Tyrkia, på den viktige strekningen Moss – Horten. De nye fergene har 80 prosent lavere NOx-utslipp og reduserer drivstofforbruket med 25 til 30 prosent.

Men noen Tesla var ikke å oppdrive, til strekningen der 200 biler og lastebiler skal krysse Oslofjorden på under 30 minutter.

Les også:

Ledigheten faller markant

Saken er opprinnelig publisert på Finansavisen.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
07:09 Ny norsk barnevernssak til behandling i Strasbourg07:08 Klimabekymring: Enorm avstand mellom mellom MDG og Frp07:05 Ni av ti foreldre er fornøyd med barnehagen07:00 Rapport: Medienes dekning av fylkene er svekket06:59 VM-kongen Thingnes Bø er helt avhengig av broren06:00 Keeper-Solberg klar for kamp etter sykdomsalarm, OL-kvalifiseringen trolig ikke i fare06:00 Høyre-topper vil ta oppgjør med «Frps byråkratisering»05:59 Svensk forlegger dømt til fengsel i Kina05:52 Dette skjer i dag05:45 Rapport: Brannene ødela en femdel av Australias skog05:30 Dette skjedde i natt05:30 Oslo kommunes Hafslund-bud opp for retten på nytt05:29 Skipper dømt etter at inspektør falt i sjøen05:18 Fjerde virusoffer fra cruiseskip meldt død05:00 Ny bok vil «knuse myter» om Giske-saken04:39 Norsk sæd smører forholdet til Kina04:32 Amerikansk delstat tok inn 93 millioner i skatt på salg av cannabis03:18 Fallet fortsetter på børsene i Asia03:03 40 prosent av rensefisken dør i merdene02:39 Surfere jubler etter flere års kamp mot Equinor i Australia02:33 Tallet på virusdøde i Kina viser nedgang02:31 Cash og covid-19 gir problemer for Norwegian01:50 Italiensk turist på Tenerife smittet av covid-1901:19 Equinor dropper planene om leteboring utenfor kysten av Australia00:22 To beboere ved Veslemannen ber om erstatning00:09 SAS og Norwegian henter 1.159 passasjerer fra Kanariøyene23:50 Daglig leder tiltalt for brudd på arbeidsmiljøloven etter dødsbrann på Toten23:21 West Ham sjokkerte på Anfield, Liverpool fikk seiershjelp av keepertabbe23:13 SAS henter 360 passasjer fra Kanariøyene22:56 West Ham sjokkerte på Anfield, Liverpool fikk seiershjelp av keepertabbe22:43 Weinsteins anklagere mener en æra er over21:49 En av tre ungdommer vurderer å flytte fra Nord-Norge21:47 NASA-pioner Katherine Johnson er død21:42 Sivertsen håper Solberg har tillit til ham21:39 To til sykehus etter at bil havnet på taket21:15 NASA finner bevis for Mars-skjelv20:53 1000 forskere vil ha folk i gatene: «Katastrofen skjer foran øynene våre»20:13 Politiet stanser utsending av asylsøkere med lang oppholdstid inntil videre19:40 Tegnet toppløse damer – risikerer seks års fengsel19:27 I dag fikk Geir-Inge Sivertsen permisjon i Troms og Finnmark18:31 Solberg: Sivertsen er hjemme og rydder opp18:04 Hvem styrer egentlig «Folkeopprøret mot klimahysteriet»?17:56 Harvey Weinstein kjent skyldig i seksuelle overgrep og voldtekt17:19 Roper varsko om fuglene: – Nærmer oss en bølge av utryddelser16:34 WHO: Verden må forberede seg på potensiell pandemi16:07 Kollen-arrangøren gir ikke opp å få løperne inn til Frognerseteren16:03 Vei på Osterøy gjenåpnet etter ras15:45 Politiet: Lokal mann mistenkt for bilangrep mot karneval i Tyskland15:30 Merkels parti skal velge ny leder 25. april15:15 Tidligere statsminister i retten for å ha lønnet kona millioner15:13 Grønt lys til legemiddel mot atopisk eksem14:31 50-åring tiltalt for å ha svindlet over 100 nordmenn14:03 USA om Assange: – Journalistikk er ingen unnskylding for kriminalitet14:02 Kvinne strøk på teoriprøven 49 ganger – dømt for juks13:39 Ingen tatt av skredet ved Jostedalsbreen13:24 Malaysias statsminister går av13:23 Flere fotballforbund forbyr barn å heade ballen på trening13:09 Mer lønnskrøll for fiskeriministeren: – God gammeldags grådighet13:04 Erling Sandmo er død12:33 Norsk bokser risikerer fire års utelukkelse for EPO-bruk12:32 Fem døde av det nye koronaviruset i Italia12:04 Anmelder fiskeriministeren for bedrageri12:03 Rüdiger: – Rasistene har vunnet11:49 Kraftige virus-fall på europeiske børser11:17 Iranske myndigheter avviser at 50 er døde av det nye koronaviruset11:17 Aps Marianne Marthinsen gir seg i politikken11:16 Mann ringte ned 112-sentralen – ble fratatt telefonen10:33 Åpningskampen i fotball-EM spilles på Old Trafford10:32 Tiltalt tsjekker erkjenner drap på Frogner09:51 Tidligere Premier League-spiller klar for AaFK09:50 Hovland med jafs på golfrankingen09:45 Våteste nyår i Bergen siden 186109:41 Klopp: – Ikke svekket lag mot West Ham tross tap09:26 Fiskeriministeren: Denne saken ble helt feil09:24 En av fem strøk til statsborgerprøven09:24 Oslo Børs faller kraftig på grunn av virusfrykt09:00 MDGs fylkesleder i Rogaland meldte seg ut av partiet08:18 Durek Verrett avviser brudd: – Vi bryr oss ikke om disse ryktene07:51 Virustilfeller registrert i Bahrain og Kuwait07:48 18 av 20 høyesterettsdommere er Oslo-utdannet07:46 Beboere evakuert etter røykutvikling i bygård i Bergen07:40 Tredje strake St. Louis-tap for Zuccarellos Wild07:30 Norwegian og SAS gjør seg klare for å få sandfaste reisende hjem07:28 Trump hyllet av over 100.000 i India07:22 Raser mot 460 nye finanslover fra EU: – Enorme tall. Nå må vi ta en pause07:21 Det kan hende Putin dropper «splitt og hersk»-taktikken07:00 Olsbu Røiseland og Thingnes Bø med heftig VM-inntekt06:37 Mann behandles for brannskader etter husbrann06:30 Sanders leder etter seier i Nevada, men noen demokrater er bekymret06:23 Kina utsetter årets Folkekongress på grunn av virusutbruddet06:08 Ny vurdering av Flåmsbana mandag06:00 Marerittet over for Kristiansen, reddet Györ til seier og vil til OL05:58 Politiet styrker Dark Room-etterforskningen05:50 Dette skjedde i natt05:50 Dette skjer i dag05:45 Friske personer får forlate Wuhan05:30 Klart for rettsmøte om USAs utleveringskrav mot Assange05:00 Asias børser faller etter nyheter om flere virusdøde04:59 Arbeidstilsynet vil ta ansvar for yrkesdykkerne04:30 Trump ser fram til kongelig mottakelse i India
Siste nytt
07:09NorgeNy norsk barnevernssak til behandling i Strasbourg07:08PolitikkKlimabekymring: Enorm avstand mellom mellom MDG og Frp07:05NorgeNi av ti foreldre er fornøyd med barnehagen07:00NorgeRapport: Medienes dekning av fylkene er svekket06:59SportVM-kongen Thingnes Bø er helt avhengig av broren06:00SportKeeper-Solberg klar for kamp etter sykdomsalarm, OL-kvalifiseringen trolig ikke i fare06:00NorgeHøyre-topper vil ta oppgjør med «Frps byråkratisering»05:59VerdenSvensk forlegger dømt til fengsel i Kina05:52NorgeDette skjer i dag05:45VerdenRapport: Brannene ødela en femdel av Australias skog05:30NorgeDette skjedde i natt05:30NorgeOslo kommunes Hafslund-bud opp for retten på nytt05:29NorgeSkipper dømt etter at inspektør falt i sjøen05:18VerdenFjerde virusoffer fra cruiseskip meldt død05:00NorgeNy bok vil «knuse myter» om Giske-saken04:39NorgeNorsk sæd smører forholdet til Kina04:32VerdenAmerikansk delstat tok inn 93 millioner i skatt på salg av cannabis03:18VerdenFallet fortsetter på børsene i Asia03:03Norge40 prosent av rensefisken dør i merdene02:39VerdenSurfere jubler etter flere års kamp mot Equinor i Australia02:33VerdenTallet på virusdøde i Kina viser nedgang02:31NorgeCash og covid-19 gir problemer for Norwegian01:50VerdenItaliensk turist på Tenerife smittet av covid-1901:19NorgeEquinor dropper planene om leteboring utenfor kysten av Australia00:22NorgeTo beboere ved Veslemannen ber om erstatning00:09NorgeSAS og Norwegian henter 1.159 passasjerer fra Kanariøyene23:50NorgeDaglig leder tiltalt for brudd på arbeidsmiljøloven etter dødsbrann på Toten23:21SportWest Ham sjokkerte på Anfield, Liverpool fikk seiershjelp av keepertabbe23:13ReiseSAS henter 360 passasjer fra Kanariøyene22:56SportWest Ham sjokkerte på Anfield, Liverpool fikk seiershjelp av keepertabbe22:43VerdenWeinsteins anklagere mener en æra er over21:49NorgeEn av tre ungdommer vurderer å flytte fra Nord-Norge21:47VerdenNASA-pioner Katherine Johnson er død21:42NorgeSivertsen håper Solberg har tillit til ham21:39NorgeTo til sykehus etter at bil havnet på taket21:15Helse og livsstilNASA finner bevis for Mars-skjelv20:53Verden1000 forskere vil ha folk i gatene: «Katastrofen skjer foran øynene våre»20:13NorgePolitiet stanser utsending av asylsøkere med lang oppholdstid inntil videre19:40VerdenTegnet toppløse damer – risikerer seks års fengsel19:27PolitikkI dag fikk Geir-Inge Sivertsen permisjon i Troms og Finnmark18:31PolitikkSolberg: Sivertsen er hjemme og rydder opp18:04NorgeHvem styrer egentlig «Folkeopprøret mot klimahysteriet»?17:56VerdenHarvey Weinstein kjent skyldig i seksuelle overgrep og voldtekt17:19NorgeRoper varsko om fuglene: – Nærmer oss en bølge av utryddelser16:34Helse og livsstilWHO: Verden må forberede seg på potensiell pandemi16:07SportKollen-arrangøren gir ikke opp å få løperne inn til Frognerseteren16:03NorgeVei på Osterøy gjenåpnet etter ras15:45VerdenPolitiet: Lokal mann mistenkt for bilangrep mot karneval i Tyskland15:30PolitikkMerkels parti skal velge ny leder 25. april15:15PolitikkTidligere statsminister i retten for å ha lønnet kona millioner15:13Helse og livsstilGrønt lys til legemiddel mot atopisk eksem14:31Penger50-åring tiltalt for å ha svindlet over 100 nordmenn14:03VerdenUSA om Assange: – Journalistikk er ingen unnskylding for kriminalitet14:02MotorKvinne strøk på teoriprøven 49 ganger – dømt for juks13:39NorgeIngen tatt av skredet ved Jostedalsbreen13:24PolitikkMalaysias statsminister går av13:23SportFlere fotballforbund forbyr barn å heade ballen på trening13:09PolitikkMer lønnskrøll for fiskeriministeren: – God gammeldags grådighet13:04KulturErling Sandmo er død12:33SportNorsk bokser risikerer fire års utelukkelse for EPO-bruk12:32Helse og livsstilFem døde av det nye koronaviruset i Italia12:04PolitikkAnmelder fiskeriministeren for bedrageri12:03SportRüdiger: – Rasistene har vunnet11:49PengerKraftige virus-fall på europeiske børser11:17Helse og livsstilIranske myndigheter avviser at 50 er døde av det nye koronaviruset11:17PolitikkAps Marianne Marthinsen gir seg i politikken11:16NorgeMann ringte ned 112-sentralen – ble fratatt telefonen10:33SportÅpningskampen i fotball-EM spilles på Old Trafford10:32NorgeTiltalt tsjekker erkjenner drap på Frogner09:51SportTidligere Premier League-spiller klar for AaFK09:50SportHovland med jafs på golfrankingen09:45NorgeVåteste nyår i Bergen siden 186109:41SportKlopp: – Ikke svekket lag mot West Ham tross tap09:26PolitikkFiskeriministeren: Denne saken ble helt feil09:24NorgeEn av fem strøk til statsborgerprøven09:24PengerOslo Børs faller kraftig på grunn av virusfrykt09:00PolitikkMDGs fylkesleder i Rogaland meldte seg ut av partiet08:18KulturDurek Verrett avviser brudd: – Vi bryr oss ikke om disse ryktene07:51Helse og livsstilVirustilfeller registrert i Bahrain og Kuwait07:48Norge18 av 20 høyesterettsdommere er Oslo-utdannet07:46NorgeBeboere evakuert etter røykutvikling i bygård i Bergen07:40SportTredje strake St. Louis-tap for Zuccarellos Wild07:30ReiseNorwegian og SAS gjør seg klare for å få sandfaste reisende hjem07:28PolitikkTrump hyllet av over 100.000 i India07:22PolitikkRaser mot 460 nye finanslover fra EU: – Enorme tall. Nå må vi ta en pause07:21StemmerDet kan hende Putin dropper «splitt og hersk»-taktikken07:00PengerOlsbu Røiseland og Thingnes Bø med heftig VM-inntekt06:37NorgeMann behandles for brannskader etter husbrann06:30PolitikkSanders leder etter seier i Nevada, men noen demokrater er bekymret06:23Helse og livsstilKina utsetter årets Folkekongress på grunn av virusutbruddet06:08NorgeNy vurdering av Flåmsbana mandag06:00SportMarerittet over for Kristiansen, reddet Györ til seier og vil til OL05:58NorgePolitiet styrker Dark Room-etterforskningen05:50NorgeDette skjedde i natt05:50NorgeDette skjer i dag05:45VerdenFriske personer får forlate Wuhan05:30VerdenKlart for rettsmøte om USAs utleveringskrav mot Assange05:00PengerAsias børser faller etter nyheter om flere virusdøde04:59NorgeArbeidstilsynet vil ta ansvar for yrkesdykkerne04:30VerdenTrump ser fram til kongelig mottakelse i India
Populært