Unngå kollisjon til sjøs i sommer

Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. Foto: Tone Haugerud
Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. Foto: Tone Haugerud
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjørfartsdirektør etterlyser økt kunnskap om Sjøveisreglene hos fritidsbåtførere for å unngå ulykker på sjøen når sesongen tar til for alvor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I sommersesongen er 800.000 fritidsbåter i aktivitet langs norskekysten, og kollisjoner er dessverre ikke sjelden kost. I en fersk pressemelding skriver Sjøfartsdirektoratet og Kystverket at det altfor ofte oppstår ulykker og nestenulykker som kunne vært unngått dersom fritidsbåtførerne hadde satt seg bedre inn i Sjøveisreglene.

– Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Les også: – Skaff deg kunnskap om båten du har kjøpt

Sjøveisreglene sier tydelig at fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøy, som for eksempel ferger, cruiseskip, lasteskip og fiskebåter som driver fiske. Store skip klarer ikke å manøvrere på samme måte som mindre fritidsbåter og vikeplikten gjelder uansett retning nyttetrafikken kommer fra.

– Dette er det viktig at fritidsbåtførere kjenner til, slik at de unngår å havne i farlige situasjoner. Det er viktig at fritidsbåter kjører forutsigbart og gir tydelig signal om at de vil holde vikeplikten. I trange farvann og sterkt trafikkerte områder er det ekstra viktig at fritidsbåtbrukerne tar hensyn til nyttetrafikken, og i situasjoner med dårlig sikt må alle som ferdes på sjøen senke farten, skriver Sjøfartsdirektoratet og Kystverket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Endringer i båtførerprøven i 2017

(Saken fortsetter under)

Sommer er tid for båt. Det er også tiden for ulykker og nestenulykker til sjøs. Foto: Morten Holm / Scanpix
Sommer er tid for båt. Det er også tiden for ulykker og nestenulykker til sjøs. Foto: Morten Holm / Scanpix

Det er utplassert 21.000 sjømerker som markerer de mest trafikkerte ledene langs kysten, og samtlige er avmerket i sjøkart. Samtidig ferdes ofte fritidsbåtførere andre steder enn de større nyttefartøyene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ikke slik at hver eneste vik og hvert eneste lille sund langs norskekysten er merket. Om småbåtførere velger å benytte trangere og grunnere farvann, må de utvise godt båtvett, avpasse farten og bruke oppdaterte sjøkart, understreker Olav Akselsen.

Sjøfartsdirektøren legger til at ved å ta båtførerprøven, vil man få den kompetansen som er nødvendig for å kunne føre en fritidsbåt på en forsvarlig måte. Det inkluderer de som ikke har krav om obligatorisk prøve.

– Vi ønsker at folk skal kose seg på sjøen, og da er det viktig at alle kan føle seg trygge på at reglene følges.

Les også:

En helt særegen båtopplevelse

Seks av ti kjenner ikke til promillegrensen til sjøs