Forbrukerrådets fem tips til vordende båtkjøpere

Forbrukerrådet får om lag 150 klager om båt årlig, og de handler oftest om motor, elektriske feil og lekkasje. Foto: Morten Holm / Scanpix
Forbrukerrådet får om lag 150 klager om båt årlig, og de handler oftest om motor, elektriske feil og lekkasje. Foto: Morten Holm / Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Unngå å kjøpe tjuvgods, og husk å ha kontrakten på plass når signaturen skal settes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Påsken er høysesong for båtkjøp. I en pressemelding legger Forbrukerrådets kommunikasjonsrådgiver, Ann Hege Skogly, frem fem tips som skal «lose vei til maritim lykke».

1. Sjekk hvor god stand båten er i

Her nytter det ikke bare vurdere det som befinner seg over vannskorpen, men forsikre deg om at alt er i orden også under vannlinja.

– Hvis du ikke er noen sjøulk selv, bør du få hjelp av en båtvant venn. Husk at særlig motoren kan bli en dyr utgift, dersom den ikke er i orden. Vurder også om du er i en prisklasse som tilsier at du bør få båten undersøkt på et verksted, forteller Skogly.

2. Finn båtens rette eier

Neste steg er å forsikre deg om at båtens selger er eieren av båten.

– Det er fryktelig leit om du betaler for drømmebåten, og så viser det seg at den er stjålet. Da kan du ha tapt både penger og båt. Undersøk derfor med Skipsregisteret eller Småbåtregisteret, anbefaler Skogly.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Skaff deg kunnskap om båten du har kjøpt

(Saken fortsetter under)

Du kan miste både penger og båt dersom det viser seg at den er tyvegods. Foto: Tor Erik Schrøder / Scanpix
Du kan miste både penger og båt dersom det viser seg at den er tyvegods. Foto: Tor Erik Schrøder / Scanpix

3. Unngå låneheftelser

Før du slår til, må du passe på at du ikke får gjeld med på kjøpet.

– Det kan skje hvis den forrige eieren har tatt opp lån med båten som pant. Da kan båten bli adskillig dyrere enn du trodde, opplyser kommunikasjonsrådgiveren.

4. Skriv kontrakt

Når du har gjort disse avklaringene, og du vil kjøpe båten, laster du ned kontrakten fra forbrukerradet.no.

Senior kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Senior kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

– Det er alfa og omega at du har en god kontrakt. Da står det svart på hvitt hva dere har avtalt, og dere slipper misforståelser. Hvis det blir en konflikt, står du langt sterkere om du kan vise til kontrakten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Falske ferieminner utgjør risiko for sikkerhet og helse

5. Betal trygt

Det siste rådet på veien fra Skogly, går på selve betalingen.

– Hvis du kan bruke kredittkort, er det faktisk mulig å klage til banken, hvis selgeren ikke gjør opp for seg. Kjøper du av en privatperson, bør du velge en løsning som sikrer at du får båten før selgeren får pengene, som Paypal og Payex.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du likevel mener at du ikke har fått det du har betalt for, bør du klage skriftlig til selgeren så raskt som mulig.

– Forhåpentligvis kommer dere til en løsning med reparasjon, prisavslag, eller at dere hever kjøpet. Hvis dere ikke blir enige, kan vi megle, forteller Ann Hege Skogly.

Les også:

Skatt og båt

Tre av fire båtfolk vil si fra om drikking til sjøs

Nytelse gjør mester