Derfor kan elbil være gull verdt i snøkaoset
Har noen klare fordeler.
(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)
Akkurat nå er det rimelig kaotisk mange steder i Norge. Snøen laver ned – og gjør det vanskelig for både tog, buss og trikk.
Man blir flere steder også oppfordret til å la bilen stå, fordi forholdene er såpass utfordrende. Men må du, så må du. Og i snøkaoset kan det være en fordel om du kjører elbil.
Det snakkes mye om problemene med elbil på vinteren. Men det er faktisk også noen fordeler. I det været som er nå, kan disse være gull verdt.
Hvis du uansett må ut og kjøre, har nemlig mange elbileiere et bedre utgangspunkt for å komme seg fram, enn biler med fossil drivlinje.
Les også: Ikke se deg blind på dette tallet
God framkommelighet
En stor fordel med elbil, er at effekten lynraskt kan sendes til det hjulet som trenger den. Langt raskere enn på biler med forbrenningsmotor.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Mange elbiler har firehjulsdrift med individuelle motorer på for- og bakaksel. Dette gir presis kraftfordeling til hvert hjul, noe som kan forbedre grep og kontroll på glatte underlag, sier NAFs bilekspert, Benny Christensen.
Han har selv eid elbil – en Tesla Model S – i flere år.
– Det var en helt suveren vinterbil. Jeg stod aldri fast med den, forteller han.
Les også: Nesten halvparten skuffet over rekkevidden på vinteren
Lavt tyngdepunkt
En annen fordel handler om vekten. I utgangspunktet er høy vekt negativt på glatta. Det gir blant annet økt bremselengde.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen måten vekten fordeles på, kan være en fordel for framkommeligheten. Biler med forbrenningsmotor har gjerne mer vekt foran, og hvis bilen har bakhjulsdrift kan det bidra til lite trykk på drivhjulene.
– Batteripakken gir som regel en mer jevn vektfordeling på for- og bakaksel, forteller Christensen.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: EU skroter vintertest av elbiler
Moderne utstyr
En annen fordel handler om at elbiler generelt er nyere.
De fleste har bare vært på markedet i maksimalt 10-13 år.
– Dermed har de ofte moderne teknologier som traction control og antispinn, som jobber sammen med det elektriske drivverket for å optimalisere grep og stabilitet, forklarer NAF-eksperten videre.
Det er altså noen utfordringer med elbil på vinteren, men akkurat framkommelighet er ikke en av dem ...
Les også: Mange elbilkjøpere har rett og slett følt seg lurt