Busskonflikten på Torp:

Vegvesenet tar grep mot ulovlig busstransport – flere tatt i kontroll

Bildet er tatt ved Torp flyplass tidligere i høst. Ansatte i persontransportselskapene PKS, Miami Bus og Polski bus venter på passasjerer fra polske flygninger. Rutebusselskapene Paulsen buss og Unibuss Ekspress mener transporten er ulovlig, men selskapene er uenige. I regelverket er det gråsoner, men Statens vegvesens utekontroll har sanksjonert minst ett av selskapene for å kjøre på feil løyve, men ikke alle.
Bildet er tatt ved Torp flyplass tidligere i høst. Ansatte i persontransportselskapene PKS, Miami Bus og Polski bus venter på passasjerer fra polske flygninger. Rutebusselskapene Paulsen buss og Unibuss Ekspress mener transporten er ulovlig, men selskapene er uenige. I regelverket er det gråsoner, men Statens vegvesens utekontroll har sanksjonert minst ett av selskapene for å kjøre på feil løyve, men ikke alle. Foto: Privat

Statens vegvesen har levert tre anmeldelser for manglende ruteløyve og en for brudd på kjøre- og hviletiden. – Positivt, men jeg savner virkningsgraden, sier en skuffet Jan Stiansen i Paulsen Buss.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Busskonflikten ved Torp flyplass i Sandefjord bunner i at minibusser på bestilling er i ferd med å utkonkurrere rutebussene som går fra Torp til Horten fergekai og fra Torp til Oslo.

Mens selskapene Unibuss Ekspress og Paulsen Buss har såkalt ruteløyve for å kjøre bussruter, har et flertall andre selskaper kun turvognløyve, og har dermed ikke tillatelse til å kjøre i rute. Unibuss, Paulsen buss, NHO Transport, Vestfold fylkeskommune og Horten kommune mener flere av aktørene kjører i rute likevel, og at de dermed bryter loven.

Les mer om konflikten her: Rutebussbransjen fortviler over tilstandene på Torp: – Det blir bare verre

Fire anmeldelser - fire bruksforbud

Etter press fra bransjen og stortingsrepresentanter, ba samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) Statens vegvesen om å intensivere sine kontroller av de private busselskapene som opererer ved Torp flyplass, for å stanse eventuelle ulovlige aktører.

Kontrollene gir resultater. Etter at Dale ga ordren mot slutten av november, har Statens vegvesen region Sør gjennomført kontroller nesten daglig. De har stanset 20 busser fra ulike selskaper i kontroll på under to uker.

Kontrollene har resultert i:

  • Tre anmeldelser for manglende ruteløyve
  • Fire bruksforbud
  • Én anmeldelse av kjøre- og hviletid
  • I tillegg er det avdekket flere tekniske mangler på bussene

Statens vegvesen ønsker ikke å opplyse hvilke selskaper som har blitt rammet av hvilke sanksjoner.

– Selskapene har tillatelse til å kjøre passasjerer, men da mener vi de skal drive turvirksomhet som de har løyve for, og ikke rutevirksomhet, sier Thorstein Trogstad i Statens vegvesen region Sør til ABC Nyheter

Resultatene av kontrollene så langt viser at Vegvesenet har avdekket flere brudd på nettopp bestemmelsen om ruteløyve, som konflikten bunner ut i.

Både Unibuss Ekspress og Paulsen Buss har levert separate anmeldelser av flere av selskapene som opererer ved Torp for å kjøre ulovlig med feil løyve.

Arbeidstilsynet: Torp-selskap har brutt flere lover

Paulsen buss: – Positivt, men ikke nok

Paulsen Buss har ruteløyve til å kjøre mellom Torp flyplass og Horten fergekai. Daglig leder Jan Stiansen har tidligere varslet at selskapet blir nødt til å legge ned ruten fra 1. januar hvis ikke den ulovlige kjøringen opphører.

– Vi har ikke endret det standpunktet foreløpig. Vi kjører med tap, og det kan vi ikke fortsette med, sier Stiansen til ABC Nyheter.

(Artikkelen fortsetter under)

Jan Stiansen er daglig leder i Paulsen buss AS. Selskapet frakter passasjerer mellom Horten og Torp i minibusser. Transporten er lik den andre selskaper kjører fra flyplassen, men mens Paulsen kjører på ruteløyve, kjører en rekke andre aktører på turvognløyve. Konkurransen på ulike vilkår får store økonomiske konsekvenser for Paulsen buss. Foto: Privat
Jan Stiansen er daglig leder i Paulsen buss AS. Selskapet frakter passasjerer mellom Horten og Torp i minibusser. Transporten er lik den andre selskaper kjører fra flyplassen, men mens Paulsen kjører på ruteløyve, kjører en rekke andre aktører på turvognløyve. Konkurransen på ulike vilkår får store økonomiske konsekvenser for Paulsen buss. Foto: Privat

Resultatene av Statens vegvesens kontroller endrer ikke situasjonen for Paulsen buss.

– Vi anser det som positivt at de har levert tre anmeldelser for manglende ruteløyve. Men jeg savner virkningsgraden av dette. For oss som opererer ruta er det ikke synlig at det har skjedd noe. Jeg er skuffet over tiltakene som har kommet fra myndighetene så langt. Vi hadde sett for oss at en del av den ulovlige trafikken faktisk skulle opphøre. Det har ikke skjedd, fortsetter Stiansen.

Han sier at enkelte av de konkurrerende selskapene kjører flere ganger daglig mellom Horten og Torp uten at noen hindrer dem, og at de «blåser i alle advarsler fra Statens vegvesen og gjeldende lovverk, og fortsetter som før».

Stiansen oppfordrer Statens vegvesen til å avskilte bussene som opererer ulovlig for å få dem bort fra veiene.

Les også:

Personvernpolicy