Busskonflikten på Torp:Vegvesenet tar grep mot ulovlig busstransport – flere tatt i kontroll
Statens vegvesen har levert tre anmeldelser for manglende ruteløyve og en for brudd på kjøre- og hviletiden. – Positivt, men jeg savner virkningsgraden, sier en skuffet Jan Stiansen i Paulsen Buss.
Busskonflikten ved Torp flyplass i Sandefjord bunner i at minibusser på bestilling er i ferd med å utkonkurrere rutebussene som går fra Torp til Horten fergekai og fra Torp til Oslo.
Mens selskapene Unibuss Ekspress og Paulsen Buss har såkalt ruteløyve for å kjøre bussruter, har et flertall andre selskaper kun turvognløyve, og har dermed ikke tillatelse til å kjøre i rute. Unibuss, Paulsen buss, NHO Transport, Vestfold fylkeskommune og Horten kommune mener flere av aktørene kjører i rute likevel, og at de dermed bryter loven.
Les mer om konflikten her: Rutebussbransjen fortviler over tilstandene på Torp: – Det blir bare verre
Fire anmeldelser - fire bruksforbud
Etter press fra bransjen og stortingsrepresentanter, ba samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) Statens vegvesen om å intensivere sine kontroller av de private busselskapene som opererer ved Torp flyplass, for å stanse eventuelle ulovlige aktører.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenKontrollene gir resultater. Etter at Dale ga ordren mot slutten av november, har Statens vegvesen region Sør gjennomført kontroller nesten daglig. De har stanset 20 busser fra ulike selskaper i kontroll på under to uker.
Kontrollene har resultert i:
- Tre anmeldelser for manglende ruteløyve
- Fire bruksforbud
- Én anmeldelse av kjøre- og hviletid
- I tillegg er det avdekket flere tekniske mangler på bussene
Statens vegvesen ønsker ikke å opplyse hvilke selskaper som har blitt rammet av hvilke sanksjoner.
– Selskapene har tillatelse til å kjøre passasjerer, men da mener vi de skal drive turvirksomhet som de har løyve for, og ikke rutevirksomhet, sier Thorstein Trogstad i Statens vegvesen region Sør til ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenResultatene av kontrollene så langt viser at Vegvesenet har avdekket flere brudd på nettopp bestemmelsen om ruteløyve, som konflikten bunner ut i.
Både Unibuss Ekspress og Paulsen Buss har levert separate anmeldelser av flere av selskapene som opererer ved Torp for å kjøre ulovlig med feil løyve.
Artikkelen fortsetter under annonsenArbeidstilsynet: Torp-selskap har brutt flere lover
Paulsen buss: – Positivt, men ikke nok
Paulsen Buss har ruteløyve til å kjøre mellom Torp flyplass og Horten fergekai. Daglig leder Jan Stiansen har tidligere varslet at selskapet blir nødt til å legge ned ruten fra 1. januar hvis ikke den ulovlige kjøringen opphører.
– Vi har ikke endret det standpunktet foreløpig. Vi kjører med tap, og det kan vi ikke fortsette med, sier Stiansen til ABC Nyheter.
(Artikkelen fortsetter under)
Resultatene av Statens vegvesens kontroller endrer ikke situasjonen for Paulsen buss.
– Vi anser det som positivt at de har levert tre anmeldelser for manglende ruteløyve. Men jeg savner virkningsgraden av dette. For oss som opererer ruta er det ikke synlig at det har skjedd noe. Jeg er skuffet over tiltakene som har kommet fra myndighetene så langt. Vi hadde sett for oss at en del av den ulovlige trafikken faktisk skulle opphøre. Det har ikke skjedd, fortsetter Stiansen.
Artikkelen fortsetter under annonsenHan sier at enkelte av de konkurrerende selskapene kjører flere ganger daglig mellom Horten og Torp uten at noen hindrer dem, og at de «blåser i alle advarsler fra Statens vegvesen og gjeldende lovverk, og fortsetter som før».
Stiansen oppfordrer Statens vegvesen til å avskilte bussene som opererer ulovlig for å få dem bort fra veiene.
Les også: