Får borre nytt løp i Oslofjordtunnelen uten inngripen fra ESA

KLART FOR NYTT LØP: Oslofjordtunnelen er stengt omtrent annen hver dag og trenger utvidelse.
KLART FOR NYTT LØP: Oslofjordtunnelen er stengt omtrent annen hver dag og trenger utvidelse. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

EØS-avtalens overvåkingsorgan ESA har ikke innsigelser mot at det bygges et nytt tunnelløp under Oslofjorden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Diskusjonen har gått heftig om det bør bygges et nytt parallelt tunnelløp under Oslofjorden eller bru over, siden kapasiteten i dagens tunnel er for liten og ulykkene for mange.

Brutilhengerne har, stadig fler i tallet, klaget til EØS-tilsynet ESA på Norges beslutningen om å utvide Oslofjordtunellen med et parallelt løp. De hevder dette strider mot EUs tunneldirektivs maksimale hellingskrav for nye tunneler.

Onsdag gikk ESA ut med en kunngjøring om at de ikke griper inn.

«ESA verken vurderer eller godkjenner individuelle veiprosjekter. ESAs oppgave er å følge opp disse klagene ved å se på om Norge oppfyller sine forpliktelser i henhold til tunneldirektivet. Direktivets hellingskrav gjelder kun for nye prosjekter. Siden tilleggsløpet er fase to i en eksisterende tunnel, gjelder ikke disse kravene i direktivet.», klargjør ESA i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor har ESA i dag besluttet å lukke klagesaken. ESA vil fortsette å føre tilsyn med aktiviteter som omfattes av tunneldirektivet.

Norske myndigheter opplyser at dette tunnelløpet var planlagt som fase to av Oslofjordtunnelen siden 1996. Formålet med det parallelle løpet er å øke kapasiteten og bedre sikkerheten gjennom bygging av nødutganger mellom de to løpene og åpning av toveis trafikk.

– Selv om Samferdselsdepartementet mot formodning skulle få medhold i Brussel, så må norske politikere ta ansvar og gjøre en ny vurdering, sa forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet til lokalavisa Amta 26. juni.

Organisasjonen sluttet seg forrige uke til klagen Organisasjonen Bedre Veier (OBV) sendte til ESA i november 2017.

Tidligere har også Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og KNA sluttet seg til klagen, som altså nå er avvist.