Avinor: Norsk luftfart skal være helt elektrisk i 2040

Video: Avinors første elektriske fly er bare begynnelsen, ifølge selskapet. Det kan forøvrig bli ditt for drøye to millioner kroner.

– Elektrisk luftfart vil være en løsning, og den kommer mye fortere enn jeg hadde trodd, sier konsernsjef i Avinor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ARENDAL (ABC Nyheter): – Vi mener elektrifisering av luftfarten skaper en lys fremtid. For 3-4 år siden trodde jeg personlig det hele var veldig utopisk. Jeg trodde ikke det var mulig å få til en helelektrisk luftfart i løpet av kort tid. Det var for små motorer og for korte ledninger. Men utviklingen de siste årene har gjort at jeg ikke tenker det lenger, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

Avinor har et mål om at Norge skal bli et ledende elfly-land. Selskapet ønsker at all innenriks luftfart i Norge skal være elektrifisert innen 2040. Under Arendalsuka presenterer de sine ambisjoner, og viser fram sitt foreløpig eneste elfly.

– Målet er at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel, og at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040.

Prosjektet støttes av regjeringen og Widerøe. SAS, Norges Luftsportsforbund og klimastiftelsen ZERO er samarbeidspartnere.

Avinor mener det er tre ting som gjør Norge særlig godt egnet til elektrisk luftfart: Et stort flyplassnettverk, politisk vilje til elektrifisering og god fornybar kraftproduksjon.

De nordiske aktørene er også klare til å satse. SAS garanterer at de vil være med på elflysatsingen.

– Gjør vi ikke det her raskere enn vi burde gjøre, så kommer vi ikke til å være førstevalget lenger. SAS er virkelig med på denne reisen. Det skal ingen tvile på. For fly behøves for å holde land som Norge, Sverige og Danmark gående, sier Lars Andersen Resare, som er bærekraftansvarlig i SAS.

– En skikkelig øyeåpner

I midten av juni kom Norges første elektriske fly på vingene, med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som passasjer. Avinor eier flyet, og ifølge selskapet er dette bare begynnelsen.

– Vi har banket på døra hos Airbus, og etter hvert slapp de oss inn. De ga oss den første briefen om deres elfly-planer. For meg personlig ble det en skikkelig øyeåpner. Det er helt klart at denne utviklingen for oss vil være en løsning, og det kommer fortere enn jeg hadde trodd, sier Falk-Petersen.

Han understreker at den teknologiske utviklingen går i et rasende tempo.

– Et selskap leverer det første 12-seters elflyet allerede i 2022-2023, som kan fly Oslo-Bergen. Airbus sier at de innen 2030 skal klare å levere et hybridfly med plass til 100 passasjerer som kan fly 1000 kilometer, sier konsernsjefen entusiastisk.

Se video av Avinors første elfly øverst i saken.

Les også: Nordmenn vil ikke slutte å fly, selv om vi vet det skader miljøet

Om Avinors første elektriske fly:

Elflyet er av typen Alpha Electro G2, og er produsert i Slovenia. Det har to seter og et vingespenn på 10,6 meter. Vingene kan demonteres slik at hele flyet kan fraktes med bil ved hjelp av en stor henger. Flyet har en maksfart på 157 kilometer i timen, og en rekkevidde på 130 kilometer.

Flyet skal blant annet brukes til:

  • Teknologidemonstrasjon
  • Innhenting av driftserfaring
  • Testing av propelltyper med regenerering under nedstigning
  • Lydmålinger
  • Testing av ladekonsepter
  • Utforsking av trenings- og skolekonsepter
Kilde: Avinor

Lover billigere flybilletter

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) mener Norge er et av landene i verden som har best forutsetning for å ta utfordringen med å satse på elfly.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) lover at regjeringen vil spille på lag for å elektrifisere norsk luftfart. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) lover at regjeringen vil spille på lag for å elektrifisere norsk luftfart. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

– Erfaringen vi har gjort oss med elbil viser at vi kan påvirke verdens syn på teknologi, selv om vi ikke produserer teknologien selv, sier Solvik Olsen.

Han mener historien har vist at man ikke kan endre verden med ideologi alene.

– Skal man nå de store målene, må det være økonomi i det. Derfor må vi sørge for å gi fleksibilitet til næringen, slik at de vet at de kan drifte flyene på en normal måte når de investerer i slik teknologi. Og at de vet at folk vil bruke det, sier statsråden.

Regjeringen har lovet å støtte Avinors ambisiøse prosjekt og finne måter å legge til rette for gjennomføringen på.

Det er imidlertid ikke alle politikere som mener de borgelige gjør nok. Men nasjonal talsperson for MDG, Arild Hermstad, understreker at han er optimistisk.

– Ingen hadde trodd dette for tre år siden. Utviklingen går veldig fort, og jeg er optimistisk. Men utslippene må ned, og vi bruker ikke teknologien som allerede er tilgjengelig for oss godt nok i dag, sier Hermstad.

Mens Solvik Olsen mener flynæringen kan og bør forsette å vokse, mener Hermstad det viktigste er å få utslippene ned.

Utslipp er viktigere enn vekst i flynæringen, mener Arild Hermstad (MDG). Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Utslipp er viktigere enn vekst i flynæringen, mener Arild Hermstad (MDG). Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

– Jeg vil først og fremst at vi skal få ned utslippene, og det må være mer styrende enn at vi skal ha økt flytrafikk. Vi er et av de landene som flyr mest i verden, og det er negativt i en global sammenheng. En storsatsing på biodrivstoff er ingen spesiell enkel eller lur måte å satse på, for i en global sammenheng har vi ikke nok trær å ta av, sier MDG-politikeren.

Han ønsker at kortbanenettet i Norge skal bli helelektrisk så fort som fy.

– Da kan man for eksempel vurdere å fjerne moms på elektriske fly, og øke avgift på andre fly.

Les også: Bjørn Kjos kritisk til regjeringens elfly-satsing

Ungdom tror på elfly

Avinor har tatt med seg sitt eneste elektriske fly til Arendal for å vise det frem. Ved det utstilte flyet møter ABC Nyheter flere nysgjerrige fremmøtte. Blant dem er de fire unge kameratene Marcus Løkke, William Jorkjen, Ian Tetlie og Samuel Andrè Eik.

William Jorkjen (t.v), Ian Tetlie, Marcus Løkke og Samuel Eik skulle ønske de kunne få prøve Avinors første elektriske fly. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
William Jorkjen (t.v), Ian Tetlie, Marcus Løkke og Samuel Eik skulle ønske de kunne få prøve Avinors første elektriske fly. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

De er ikke i tvil om at elfly er fremtiden, og at de kommer til å få reise med elektriske fly i sin levetid.

– Så absolutt. Men det kommer til å ta tid. De må finne store nok motorer som kan holde distansen, sier Løkke, som tror det tar lang tid før vi får store passasjerfly på plass.

I likhet med Avinor, tror Tetlie at dette kan skje raskere enn folk flest tror.

– Du kan se på utviklingen på elbiler. Før så var det tosetere som knapt kunne kjøre 100 meter, nå er det store SUVer som kan kjøre til Bodø, sier Tetlie.

Selv er guttene svært entusiastiske til elfly, og tror det kan være med på å redusere klimagassutslipp globalt.

– Det blir mindre forurensing, og det hadde vært bedre for verden og naturen om alt hadde vært elektrisk, mener Løkke, som gjerne skulle prøvd å fly Avinors elektriske fly.

Personvernpolicy