Bil

Zondas vakre gjenferd

Produksjonen av Pagani Zonda sluttet i 2014, men det forhindrer ikke at det dukker opp en spesialmodell kalt Zonda Fantasma Evo 760 denne sommeren.

Med lettere karbonfiberkarosseri og oppgradert V12 på 760 hestekrefter, er Zonda Fantasma Evo 760 en fantastisk bil. Foto: Pagani
Publisert Sist oppdatert

Reglene for italienske superbiler er litt annerledes enn for resten av bilindustrien.

Hvilken produsent kunne kommet med en ny versjon av en modell de sluttet med for mange år siden? Ikke mange, men Pagani er ikke som alle andre bil-
produsenter.

Etter at Horacio Pagani debuterte den første Zonda C12 på Genève-utstillingen i 1999, har vi gang etter gang hørt at han skulle produsere bare en håndfull, men stadig vekk har det dukket opp nye spesialer som har økt produksjonen gang på gang. Helt til han viste Revolucion – den siste spesialutgaven – 2013.

Fem eksemplarer skulle bygges, så skulle det kun dreie seg om etterfølgere Huayra, og i 2014 forlot den siste Zonda fabrikken. Inntil nå.

Nå er nemlig enda en Zonda blitt født: Zonda Fantasma Evo 760.

(Saken fortsetter under)

Pagani har igjen bygd en Zonda, etter rettere sagt bygd opp igjen denne 2005-modellen i en het ny og besnærlig innpakning. Foto: Pagani
Pagani har igjen bygd en Zonda, etter rettere sagt bygd opp igjen denne 2005-modellen i en het ny og besnærlig innpakning. Foto: Pagani

Kraftfull oppgradering

Nå er det en sannhet med modifikasjoner, for den splitter nye Pagani Zondaen på denne siden er egentlig en 2005-modell.

I 2012 var den involvert i en krasj og sendt tilbake til fabrikken for gjenoppbygging. I stedet for å bygge den tilbake til original konfigurasjon, bestemte eieren, i samarbeid med Pagani, å benytte anledningen til en kraftig oppgradering av den 12 år gamle bilen.

Den vanlige 7,3-liters Mercedes-AMG V12-motoren yter nå 760 hestekrefter, i stedet for de opprinnelige 600. For ytterligere å forsterke det sportslige, skarpe preget er girkassen nå en 6-trinns
manuell.

Les også: Sjekk ut Ford GT ’67 Heritage Edition!

Lettet karosseri

Men oppgraderingene begrenser seg ikke til drivlinjen, også karosseriet er bygd opp helt på nytt når man likevel var i gang. Denne gang med langt mer sjenerøse mengder deler bygd i karbonfiber, slik at den fortjener Evo-betegnelsen.

Resultatet er et vakkert gjenferd av en Zonda, og bilen har da også fått sitt unike navn underveis: Fantasma – spøkelse.

Les også:

Hyundai tror på storsalg av ny små-SUV

Denne klassikeren er helt unik

I sommer skulle de ha fylt 70 år

Revolusjon eller blindspor

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen