Motor

Volvo XC60: Gir en ressurs du ikke kan kjøpe for penger 

Volvo XC60 koster mye her i landet, men gir deg personlig og diskret luksus i form av en ressurs du ikke kan kjøpe for penger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Hälleviksstrand, Sverige: Den svenske vestkysten viser seg fra sin aller mest sjarmerende side, med små røde «stugor» som lener seg utover kanten av svabergene, og stikker lange påler ned i sjøen. Foran dem står en lyseblå metallic Volvo 244GL, med en vakker håndbygget kajakk på taket. Kanskje det skal symbolisere at posisjonen som merkets bestselger nå er overtatt av XC60, og at det er på tide å fokusere på andre ting.

Volvo XC60 har vippet den klassiske 240-modellen av tronen som mest solgte modell. Her en 244 med kajakk utført i vakkert treverk på taket.

Volvo har nemlig solgt mer enn 2,7 millioner av denne SUV-en, og dermed passert den ikoniske 240-modellen som ble produsert fra 1974 til 1993. Dagens testbil er den oppdaterte 2026-modellen med høyeste utstyrsnivå kalt «Ultra».

2026-utgaven av Volvo XC60 har fått litt skarpere kanter i fronten, og ny grill.

Utsiden av Volvos bestselger har fått en nokså diskret oppdatering, med litt mer skarpslipte kanter rundt luftinntaket, en ny vev i grillen og litt mørkere baklys. Effekten er omtrent den samme som når en kollega kommer med ny frisyre eller tar barten, uten at du helt kan sette fingeren på hva som er endret siden sist.

Massiv og tung

Det er jo sånn sett samme oppskrift som Porsche benytter for hver generasjon av 911, og det har jo fungert bra i en årrekke. Ingen stor revolusjon på utsiden altså, men til gjengjeld er det mer nytt å melde fra innsiden.

Volvo XC60 har fått oppdatert designen, men det er ingen revolusjonerende endringer.

Døren er stor og massiv, med nok tyngde til å gi den rette følelsen av å beskytte deg mot eventuelle sammenstøt fra siden. I den senere tiden har det vært mange tester av kinesiske elbiler, og en gjenganger der er at de får trekk for ukomfortable og små seter, som mangler støtte under lårene.

Derfor er det ekstra gledelig å la medaljens bakside senke seg ned, i den store og komfortable kontaktflaten mellom bil og sjåfør. Når Volvo bygger seter, tar de utgangspunkt i at det å sitte godt i mange timer også er en form for sikkerhet.

Volvo XC60 får stort pluss i boka for særdeles komfortable seter, med god støtte under lårene og sidestøtte som holder på formene.

Støtten under lårene skyves frem elektrisk, korsryggen får den rette svaien, og kantene på hver side som gir deg litt smalere figur klemmer lett rundt velferdstillegget. Stoffet er noe Volvo kaller «Quilted Nordico», og krysser av for de aller fleste boksene i nåtidens sjekkliste for miljø og bærekraft. Konklusjonen etter en dag på veien med mange foto-stopp og noe ruglete vei, er at du sitter særdeles komfortabelt i Volvo XC60.

Også baksetene i Volvo XC60 er store og komfortable nok til at to voksne sitter godt.

Treverk og krystall

Førermiljøet i Volvo XC60 har nå fått et solid løft, der mange av elementene ser ut til å være nært beslektet med den store luksus SUV-en Volvo XC90. Midtkonsollen er pyntet opp med girspaken laget av krystall fra Orrefors, og et rulle-deksel i treverk.

Interiøret i Volvo XC60 låner en god del fra storebror Volvo XC90, med ekte treverk på dashbordet og i midtkonsollen, samt girspak av krystall fra Orrefors.

De to elementene føles gode mot fingertuppene, og under dekslet er det plass til to store kaffekopper, samt en smal brusboks i midten. Telefonen din lades opp i skuffen lengst fremme, og kobler seg enkelt til stereoanlegget fra Bowers & Wilkins. Lydgjengivelsen i Volvo XC60 er fyldig, med god bredde, og fin skarphet i diskanten. Det blanke gitteret foran høyttalerne i døren er frest ut av stål, og sammen med den lange bølgen av lys finér på dashbordet bidrar det til å gi en følelse av diskret luksus.

Ingen elbiler kan matche

Det er på tide å vri på bryteren i midtkonsollen og begi seg ut på den svenske landeveien. Dette er en plugg-inn-hybrid, som blander elektrisk fremdrift med bensinmotoren. Batteriet er på 19 kWh, og skal ta tre timer å fullade med en effekt på 6,4 kW. Den samlede effekten av elmotoren og bensinmotoren oppgis til 455 HK og 709 Nm.

Med en Volvo XC60 trenger du ikke planlegge ferieturen etter antall ladestasjoner langs veien.

Det skal gi en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder, og 180 km/t i toppfart. Volvo oppgir at maksimal elektrisk rekkevidde er 81 km WLTP, og bensinforbruket har de beregnet til 0,1 liter per mil. Akkurat det tallet må du nok regne med blir litt som været i fellesferien, det er ikke alle ønsker som blir oppfylt. Men det setter fokus på en form for personlig luksus du kan nyte i Volvo XC60, som ingen elbiler i samme klasse foreløpig greier å matche.

Bagasjerommet i Volvo XC60 tar unna 598 liter opp til taket, eller 1.528 som toseter.

La tankene fly

For i denne bilen slipper du å planlegge hvor du skal lade når du kommer frem, og bekymre deg for om ladestasjonen virker dersom du skal til et nytt sted. Du slipper å tenke på forvarming av batteriet, og lure på hvor mye rekkevidden har falt i løpet av natten siden det var så kaldt. Du kan alltid starte opp og stikke av gårde på et øyeblikk, dersom familieselskapet tar en uventet vending, og du kan skru på alt du vil av varme i setet, rattet og klimaanlegget når frosten biter i nesen.

For mange mennesker er bilen et fristed, og med et telt oppå taket kan Volvo XC60 fungere som campingbil.

For mange mennesker er bilen et fristed, for å la tankene fly, og med Volvo XC60 får du tilbake den mentale roen og fokuset, fordi du aldri kjører med et halvt øye på indikatoren for rekkevidde. 

Startprisen for utstyrsnivå «Ultra» ligger på 1.046.900 kroner, og med tillegg for sommer og vinterdekk, krok og noe smågodt på tilvalgslisten havner du nok et sted rundt 1.150.000 kroner. Men det er det kanskje verdt, for å seile ubekymret forbi alle ladestasjoner?

Samkjørt orkester

Testruten er en blanding av motorvei, landevei, og små bygder der du nesten forventer å se Emil i Lønneberget i full fart mot snekkerbua. Du merker fort at dette er en modell Volvo har bygget i flere år, og i mange eksemplarer.

Volvo XC60 glir gjennom landskapet som et finstemt orkester, der komfort er det dominerende temaet.

Hjuloppheng, styring, fjæring, bremser, gir, veksling mellom elektrisk og bensin, alt sammen fungerer som et godt samkjørt orkester. Volvo XC60 er ikke satt opp for å være en spesielt sportslig bil, de har heller rendyrket fokuset på komfort, og det er noe den absolutt tjener på. Men dersom du presser på gjennom noen svinger, henger den godt fast i veidekket, samtidig som ujevnheter og humper effektivt filtreres bort.

Personlig luksus

Tilbake ved den trofaste blå Volvo 244-en, er det ikke så vanskelig å skjønne hvorfor den nå er blitt forbigått som bestselgeren i merkets historie. 

Volvo XC60 er absolutt ikke noen rimelig bil, sammenlignet med elektriske alternativer i denne størrelsen. Men dersom du liker å unne deg litt personlig og diskret luksus, uten å flagge det særlig høyt overfor andre, anbefales absolutt en prøvetur.