Motor

Volvo EX30 Cross Country – Mykere fjæring, men stiv pris

Volvos minste SUV tøyer strikken langt, med hensyn til hvor mye folk egentlig vil betale for merket.

Finansavisen har testet Volvo EX30 Cross Country.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Volvo har solgt bra av den lille SUV-en EX30, og nå kommer Cross Country-utgaven akkurat i tide til å fornye interessen. Det er like greit å ta prisen med en gang. Volvo EX30 Cross Country kommer kun med det høyeste utstyrsnivået «Ultra», og koster fra 487.900 kroner.

Før du er ferdig med å krysse av for litt kule felger til bruk i begge årstider, hengerfeste og en fin farge, seiler prisen forbi 550.000 kroner.

Kun for de yngste

Med tanke på at den vesentlig mer romslige Skoda Elroq RS ligger på rundt 520.000 kroner med tilsvarende utstyr, kan en begynne å lure på hvor mye Volvo forventer at folk vil betale for merket. Det nevnes at BMW iX1 og Mini Countryman skal være sammenlignbare konkurrenter, men begge er merkbart større.

Kanten langs nedre del av dashbordet som støtter opp skjermen minner om et halvferdig prosjekt i glassfiber som aldri ble sjøsatt.

For å fotografere førermiljøet er det vanlig å sette seg inn i baksetet, og ta bildene over skulderen på førersetet. Den øvelsen demonstrerte med all tydelighet at baksetene er beregnet på de yngste i familien.

Postkasse

Bagasjerommet på 318 liter er heller ikke veldig imponerende, og liker du å ha med et reservehjul, synker tallet ytterligere til 234 liter. Det er et rom under gulvet med plass til kabler og noe småtteri, samt en liten postkasse av en frunk under panseret, men den tidligere nevnte Skoda-en greier 470 liter i lasterommet.

Volvo EX30 Cross Country er en temmelig kompakt bil, og til den prisen går det an å kjøpe noe med betydelig mer innvendig plass.

Volvo EX30 Cross Country er altså en temmelig kompakt sak. Og dersom du stiller den opp ved siden av den vanlige utgaven, kan det se ut som om de bare har funnet frem noe ekstra listverk og paneler i sort plast, og gitt den noen tjukke innleggssåler.

Kebnekaise

Fjæringen er 1,2 cm høyere, og dekkene bidrar med 0,7 centimeter mer gummi i dekksidene, for å gi bilen det rette Cross Country-utseendet. I grillen har de også preget inn et topografisk kart over Sveriges høyeste fjell, Kebnekaise, komplett med GPS-koordinater.

Volvo EX30 Cross Country har et topografisk kart over Kebnekaise og GPS-koordinatene preget inn i den sorte grillen. Men du kan ikke bruke bilen til å kjøre dit.

På spørsmål om det faktisk vil være mulig å kjøre dit med Volvo EX30 Cross Country, er svaret nei. Så hva skal du egentlig bruke bilen til?

Strømstad tur retur

Bor du i Oslo, gjør rekkevidden på 427 kilometer at du greier en rundtur ned til Strømstad og hjem igjen uten å lade. Batteriet er på 69 kWh brutto og 65 kWh netto, og maksimal effekt på ladestasjon er 153 kW.

Baksetene i Volvo EX30 Cross Country egner seg kun for de minste i familien.

Det tar ifølge produsenten 26 minutter å øke kapasiteten fra 10–80 prosent, og forbruket skal ligge rundt 18,7 kWh/100 km. Syntes du det hørtes ganske mye ut til å være en såpass liten bil? Forklaringen ligger i de temmelig spreke ytelsene.

Kvikk

Firehjulstrekk besørges av to elmotorer til sammen 315 kW, eller 428 hk, og 543 Nm. Akselerasjon fra 0 til 100 km/t tar 3,7 sekunder, og toppfarten er som vanlig hos Volvo sperret på 180 km/t.

Volvo EX30 Cross Country har godt med effekt, og er kvikk i responsen.
Volvo EX30 Cross Country har godt med effekt, og er kvikk i responsen.

Selv om bilen veier nesten to tonn, er den kvikk og ganske gøyal å ratte på de små landeveiene langs svenskekysten. Den hevede fjæringen og de nye dekkene gjør også at den er litt mindre stumpete på ujevnt underlag.

Bedre komfort

Men den relativt korte akselavstanden på 2,65 meter bidrar til at Volvo EX30 Cross Country aldri slår seg helt til ro. Tidligere på den samme turen var det anledning til å kjøre 2026-modellen av Volvo XC60, og med 2,86 meter mellom akslingene var det merkbart mere komfort.

Den bilen koster riktignok over en million, men også her scorer Skoda Elroq RS poeng med 2,77 meter og vesentlig bedre komfort.

Kano

Interiøret i Volvo EX30 Cross Country bærer tydelig preg av at kinesiske Geely har hatt en ganske tung labb på kostnadskniven. Dashbordet har en sentralt plassert skjerm, omtrent som en iPad på høykant, og resten er bart.

Setene i Volvo EX30 Cross Country mangler uttrekkbar støtte under lårene, og dashbordet bærer preg av kostnadskutt.

Det gjemmer seg et lite display med litt informasjon oppå rattstammen, men helhetsinntrykket svarer ikke til det en forventer i en bil til over en halv million kroner. Den nederste delen av dashbordet er laget av ett eller annet hardt materiale, som bringer minner om den gangen naboen forsøkte å støpe sin egen kano av glassfiber i garasjen. Vakkert er det ikke.

Mangler støtte

Setene er som regel et av høydepunktene når du setter deg inn i en Volvo, og de står til godkjent også her, men ikke mer. I likhet med så mange andre biler av kinesisk opphav, mangler også denne uttrekkbar støtte under lårene, og sitteputen er ganske enkelt ikke lang nok for de av oss med romslige ytre mål.

Volvo EX30 Cross Country krever noen kryss for å bli slik du vil ha den. Blant annet er tilhengerfeste tilleggsutstyr.

Volvo har alltid fokusert på at det skal være trygt å kjøre rundt i bilene deres, og det følger med en rekke systemer som skal hindre deg i å kræsje med andre veifarende både foran og bak.

Tøff takgrind

Det går an å trekke 1.600 kg på henger, dersom du krysser av for hengerfestet som er ekstrautstyr til 18.000 kroner. Det går 75 kg på taket, men i tillegg kan du også bestille en sortlakkert takgrind som bidrar til å gjøre bilen enda litt tøffere og mer offroad-preget. Volvo EX30 Cross Country er ganske kul å se på, går fort, og kjører bra. Prisen gjør den til et trendy valg, og som nevnt finnes det andre alternativer med mere plass og finere førermiljø.