2026 Ferrari Amalfi:

Verdenspremiere: Se hva de har funnet på!

Her gjør de en viktig endring.

Publisert Sist oppdatert

Videoen og artikkelen ble først publisert på TV 2 Broom.

Det er ikke hver dag Ferrari inviterer til verdenspremiere på en ny modell. Men den italienske bilprodusenten er i gang med en skikkelig modelloffensiv. Det siste året har de allerede sluppet både nye F80, 12 Cilindri og 12 Cilindri Spider – og nå kommer det fjerde nye skuddet på stammen: Amalfi.

Broom er invitert til Maranello, som eneste representant fra Skandinavia, for å se hva de har funnet på nå.

Den linjelekre bilen du kan ser bilder og video av her, er oppfølgeren til dagens Roma – og skal være Ferraris viktigste modell for å hente nye kunder. 

Helt nye Ferrari Amalfi leveres kun med V8 twin turbo bensinmotor og fire kraftige enderør bak. Broom er eneste representant fra Skandinavia på avdukingen av nykommeren.

Viktig endring

Amalfi blir omtrent akkurat like stor som Roma – og har også frontmontert motor. 

– Vi ønsker å «ufarliggjøre» det å eie en Ferrari. Amalfi blir den mest komfortable og lettkjørte modellen vi har, forteller Enrico Galliera, markedsdirektør og PR-sjef for Ferrari under avdukingen.

Og på innsiden skjer det særlig en viktig endring – som fra nå av vil påvirke alle de kommende nye modellene.

Her blir en helt ny Ferrari avduket – Amalfi skal bli en døråpner for nye kunder.

Ikke elektrifisert

Hjertet i en hver Ferrari er selvsagt motoren. Amalfi leveres med en twin turbo V8-motor – og bare det. 

For hver nye modell som leveres uten elmotorer, kommer spekulasjonene om dette blir den siste modellen uten hybrid drivlinje. Ferrari har et veldig pragmatisk forholde til akkurat den problemstillingen.

– Her er det markedet som bestemmer. Hvis kundene vil ha biler med ren bensinmotor, skal de få det. Så får vi se om det dette blir den siste, eller ikke, sier Galliera.

Effekten er på 640 hestekrefter – som er 20 hestekrefter mer enn Roma. 

Det gjør at Amalfi klarer 0-100 km/t på 3,3 sekunder. 0-200 km/t sparkes unna på ni sekunder. 

Slik skal de utfordre Porsche

Ingen elmotorer her, nei. 3,8-literen er forøvrig flyttet så langt mot midten av bilen som mulig, for å få best mulig vektfordeling.

Klassisk

Akkurat som bilen den skal erstatte, Roma, er den kalt opp etter en italiensk by med lange tradisjoner. Amalfi ligger langs kysten, og ble ifølge historien grunnlagt at selveste Hercules. 

Navnet kommer fra Hercules elsker – Amalfi – som visstnok skal være gravlagt i byen.

Designet viser at mye av linjene fra Roma er med videre. Dette er en svært elegant, klassisk og tidløs coupe. 

Selv om mye av utseendet kan virke likt, er det nesten ingen karosserideler som blir med videre fra Roma til Amalfi.

Og der Roma var mer kontroversiell, med en særpreget grill, er Amalfi «snillere». Det er veldig lite med denne bilen som vil provosere noen. Helt i tråd med ønsket om å gjøre Ferrari mer ufarlig. 

Bak er det gjort plass til en ny aktiv spoiler, som gir opptil 110 kilo mer marktrykk i 250 km/t.

Designsjef, Flavio Manzoni.

Ferrari Roma: Flere nordmann bestilte den usett

Nyheter på innsiden

På innsiden er det en del viktig endringer siden sist. For det første er de haptiske knappene endelig blitt historie. Det er noe både vi som har testet bilene, og kundene, har etterlyst. 

– Vi var banebrytende med haptiske knapper – og vi mente det var en mest innovative løsningen. Men det endte med at kundene måtte flytte blikket for mye bort fra veien. Så nå har vi lyttet til tilbakemeldingene – og gått tilbake til fysiske knapper. Dette blir nå innført på alle de kommende modellene våre, forteller designsjef, Flavio Manzoni.

I tråd med dette, blir også den digitale startknappen erstattet av en fysisk knapp. Også dette er noe kundene har etterlyst.

Ferrari har valgt å holde krumspringene til et minimum, med Amalfi. Rene, klassiske linjer er det som gjelder.

Verdenspremiere Ferrari 12 Cilindri: Her overrasker de!

Ny skjerm

En annen ting som har frustrert mange, har vært infotainmentsystemet. Nå blir det en ny løsning. Amalfi får tre skjermer: De store digitale instrumentene foran føreren, en egen skjerm midt på dashbordet og mulighet for en tredje skjerm foran passasjersetet.

– Nå blir det derfor mulig å bruke Apple CarPlay eller Android Auto, samtidig som man har visning av de tradisjonelle instrumentene. Så slipper man å velge enten det ene eller det andre, påpeker Manzoni.

Endelig, er alt vi har å si til det ...

Les vår eksklusive test av Ferrari 12 Cilindri her

Hai-nesen vi kjenner fra Roma – er med også i Amalfi.

– Skal ikke skremme noen

Gianmaria Fulgenzi har ansvaret for drivlinje og kjøreegenskapene hos Ferrari. Han understreker at Amalfi er en bil som skal åpne dørene for nye kunder.

– Den er lettkjørt og den mest komfortable bilen i sortimentet, sammen med Purosangue. Alle kan kjøre den og bruke den i hverdagen. Men de som er mer erfarne, vil kunne presse bilen og oppleve den tradisjonelle Ferrari-følelsen, sier Fulgenzi.

Motoren er responsiv – og har ikke turtallssperre før 7.600 omdreininger. Og dit kommer man raskt, om høyrefoten brukes aktivt. 

– Eksosen og lydbildet er også noe vi har jobbet mye med. Det er vanskelig, på grunn av lovverket. Vi ønsker å gi bilen lydbildet vi er kjent for, og har brukt alle metoder for å få fram lyden også inne i kupéen - men unntak av høyttalerne. Den lyden du hører er «ekte». Nå får vi også mer og finere lyd i midt- og høytonen, fortsetter Fulgenzi.

Her kan norske Ferrari-kunder snike i køen

Stopper – brått

I en sportsbil som dette, er selvsagt bremsene også viktige. Her har man jobbet med et nytt brake by wire-system. Det skal gjøre det mulig å gå fra 100 km/t til stillestående på bare 30 meter. Fra 200 km/t til full stans skal Amalfi bare trenge 119,5 meter.

– Vi har valgt å bruke det råeste systemet vi har å by på. Det gir både kortere bremselengde og bedre bremsefølelse, forteller Fulgenzi videre.

Manuell girkasse er dessverre ikke et tema, lenger. Så eneste alternativ er automatgir. 

Ferrari vil hverken bekrefte eller avkrefte om det blir en cabrilet-utgave på avdukingen. Men ryktene vil ha det til at avgjørelsen er tatt, allerede. Det blir nok en Spider-utgave.

– Vi får se. Det er kundene som avgjør, sier Galliera med et lurt smil ...

Det er åpenbart mer sportslig enn luksuriøst. Men samtidig ikke så beinhardt at det skal skremme potensielle kunder som aldri har kjørt Ferrari tidligere.

Koster 6,2 millioner kroner: Her er den i Norge

Klar i 2026

Lanseringen er planlagt første kvartal 2026. Prisen i Italia blir rundt 2,8 millioner kroner, før moms og avgifter.

Vi tipper at startprisen ender et sted mellom fem og seks millioner kroner her hjemme. 

I snitt velger dessuten en Ferrari-kunde å spekke bilen sin med ekstrautstyr for rundt en million kroner. Så det baller for på seg ...

PS: I skrivende stund ligger det sju Ferrari Roma til salgs i Norge. Prisene ligger mellom 2.785.000 og 2.599.000 kroner.