Reisenyheter
Verdens lengste luftfartøy satser på flyvende luksuscruise
Den ble kalt «den flyvende rumpe», nå skal den tilby opplevelsesreiser i luften som langt fra er dritt.
Airlander 10 er en hybrid av en såkalt «blimp», altså et rammeløst luftskip, et helikopter og et fly, og kan holde seg i luften flere dager av gangen.
Luftfartøyet har fått det klingende kallenavnet «flyvende rumpe» på grunn av den klumpete fronten. Den var designet for å bruke mindre gass enn et fly, men bærer med seg tyngre last enn konvensjonelle luftskip. Den ble opprinnelig utviklet for det amerikanske militæret for å bli brukt til overvåkning i Afghanistan.
Les også:Disse cruiseskipene tilbyr utrolige ting
Nå har produsenten jobbet med å lage en luksuriøs passasjerkabin ment for tre dagers ekspedisjoner med opptil 19 passasjerer i tillegg til crew.
Airlander 10 tilbyr en-suite soverom, gulv til tak-vinduer og en bar i toppen der gjestene kan nyte en drink til spektakulær utsikt.
– Det er et veldig tydelig marked for dette luftfartøyet. Fordi det har den plassen, de flotte flyvekvalitetene, et fantastisk miljø å vandre rundt i og en utsikt fra vinduer som strekker seg fra gulv til tak. Det gjør luksusopplevelsen utrolig spesiell, sier direktør for HAV, Tom Grundy til nyhetsbyrået AP.
Bygges i Norge: Nytt cruiseskip får undervannslounge
Cruise i luften
Den britiske produsenten Hybrid Air Vehicles (HAV) hevder flyvemaskinen kan nå opptil 6.000 meter opp i luften og har en makshastighet på 148 kilometer i timen. Den rekker hele 92,5 meter, noe som er lengre enn noe annet luftfartøy.
– Tenk på et cruiseskip eller en luksusyacht oppe i skyene, forestill deg å kunne gå rundt, ha en drink i baren, sippe en cocktail mens du ser utover utsikten og hører lyder fra verdens gang under deg, forteller Grundy.
I motsetning til hva cruisenæringen til havs har blitt mye kritisert for, mener ikke Grundy at Airlander vil være til skade for miljøet. Den skal være lavkarbondrevet, og svært «grønn» i drift.
Ville hjelpe katastrofeområder:Gigantisk luftskip kan endte flytransport totalt
Styrtet under testing
Airlander 10 gjennomførte sin første testflyvning i august 2016. På tur nummer to noen dager senere styrtet den, riktig nok på en relativt udramatisk måte. I 2017 styrtet den igjen, ifølge BBC. Grundy er klar på at luftskipet skal være sikkert.
– Vi holder på med testflyvninger, og forbereder denne splitter nye teknologien og unike konseptet for markedet, sier han.
Fortsatt et mysterium:80 år siden luftskipdrømmen ble knust av «Hindenburg»
Selskapet går nå fra prototype til fullverdig produksjon og regner med å være klare for publikum tidlig på 2020-tallet.
Se video: I 2016 gikk det galt for verdens lengste luftfartøy. Ingen ble skadet under styrten.